De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
een didactiek voor opleiden op school
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Informeel leren en….. social media
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
4C-ID & Klinisch Redeneren
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Casusbank Didiclass.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Docentontwerpteams en self-efficacy
(G)een kwestie van knippen en plakken?
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Transactionele analyse en sociale rollen
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Motiveren: de ins en outs!
Diversiteit & Inclusie
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg Universiteit Twente 31 januari, 2001

Fundamenteel, toegepast of beide Strokes, 1997

Naar een gemeenschappelijke basis  Literatuuronderzoek  Context- en behoefte-analyse  Analyse inspirerende voorbeelden

Literatuuronderzoek  Cases en case-based instruction  Anchored instruction/situated cognition  Collaborative learning

Context en behoefte-analyse Context  vernieuwing lerarenopleiding Behoefte-analyse  lastig

Inspirerende voorbeelden  Vanderbilt group  Purdue  Mile/Rekenen-wiskunde

Tijdens het ontwikkeltraject: formatieve evaluatie  Ontwerp en evaluatie hand in hand  Informele evaluatie  Professionele evaluatie

The proof of the pudding ….  Verwachtingen waargemaakt? Kennisgroei

Voorbeeld 1: Beoogde en gerealiseerde functies ComponentBeoogde functie Gerealiseerde functie 1. Video 2. Commentaar Demonstratie Handelingskeuzen Verschillende perspectieven Identificatie met student- commentatoren  De video vervult een duidelijke en gewaardeerde demonstratiefunctie.  De handelingskeuzen van de leerkracht wat betreft lesorganisatie worden opgemerkt en verwerkt door studenten. Er is weinig oog voor de vakdidactische component.  Studenten hebben moeite om de verschillende gezichtspunten te onderkennen en te interpreteren.  Studenten identificeren zich niet met ‘student’- commentatoren. Het tegendeel is eerder het geval; zij vinden deze commentatoren niet relevant en ergeren zich soms aan het feit dat een student commentaar geeft op een ervaren leerkracht.

Voorbeeld 2 Functie commentaren  Expertcommentaar  behulpzaam bij formuleren coherent mentaal schema  Pabo-student: niet eens  impuls voor meningsvorming  Geen invloed van verschillende opvattingen experts op denken studenten

Voorbeeld 3 Samenwerking met behulp van multimedia casus helpt Als:partners een complementaire stijl of als:verschil in onderwijsopvatting maar niet als:ze alleen elkaars meningen bevestigen

Conclusies evaluatie-onderzoek Waardering hoog Studenten deden veel meer dan het noodzakelijke. Leren Studenten verwerkten informatie uit de cases, maar profiteerden niet maximaal van die informatie. Information overload. Transfer De casus wordt gebruikt als script om innovatie natuuronderwijs lessen te geven (near transfer). Cases als inspiratiebron  far transfer.