De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg Universiteit Twente 31 januari, 2001
Fundamenteel, toegepast of beide Strokes, 1997
Naar een gemeenschappelijke basis Literatuuronderzoek Context- en behoefte-analyse Analyse inspirerende voorbeelden
Literatuuronderzoek Cases en case-based instruction Anchored instruction/situated cognition Collaborative learning
Context en behoefte-analyse Context vernieuwing lerarenopleiding Behoefte-analyse lastig
Inspirerende voorbeelden Vanderbilt group Purdue Mile/Rekenen-wiskunde
Tijdens het ontwikkeltraject: formatieve evaluatie Ontwerp en evaluatie hand in hand Informele evaluatie Professionele evaluatie
The proof of the pudding …. Verwachtingen waargemaakt? Kennisgroei
Voorbeeld 1: Beoogde en gerealiseerde functies ComponentBeoogde functie Gerealiseerde functie 1. Video 2. Commentaar Demonstratie Handelingskeuzen Verschillende perspectieven Identificatie met student- commentatoren De video vervult een duidelijke en gewaardeerde demonstratiefunctie. De handelingskeuzen van de leerkracht wat betreft lesorganisatie worden opgemerkt en verwerkt door studenten. Er is weinig oog voor de vakdidactische component. Studenten hebben moeite om de verschillende gezichtspunten te onderkennen en te interpreteren. Studenten identificeren zich niet met ‘student’- commentatoren. Het tegendeel is eerder het geval; zij vinden deze commentatoren niet relevant en ergeren zich soms aan het feit dat een student commentaar geeft op een ervaren leerkracht.
Voorbeeld 2 Functie commentaren Expertcommentaar behulpzaam bij formuleren coherent mentaal schema Pabo-student: niet eens impuls voor meningsvorming Geen invloed van verschillende opvattingen experts op denken studenten
Voorbeeld 3 Samenwerking met behulp van multimedia casus helpt Als:partners een complementaire stijl of als:verschil in onderwijsopvatting maar niet als:ze alleen elkaars meningen bevestigen
Conclusies evaluatie-onderzoek Waardering hoog Studenten deden veel meer dan het noodzakelijke. Leren Studenten verwerkten informatie uit de cases, maar profiteerden niet maximaal van die informatie. Information overload. Transfer De casus wordt gebruikt als script om innovatie natuuronderwijs lessen te geven (near transfer). Cases als inspiratiebron far transfer.