Visie jeugdvolleybal 2006 - 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Training/jeugdbeleidsplan
Advertisements

BBC Wytewa vzw Aanpak nieuw seizoen. Wat mag je van deze presentatie verwachten • Huidige situatie • Wie heeft zich huidig aangeboden om zijn.
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Onze kernwaarden.
Oranje Nassau Welkom.
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Provinciale jeugdselectie ANTWERPEN
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Selecteren binnen de afdeling wedstrijdzwemmen 20 mei 2008 NDD.
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom. Ons doel Plezier in sport beleven Zich thuis voelen bij DFS Verbetering van prestaties en verhogen van kwaliteit.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie Jeugdbeleidsplan SV De Rijp. Welkom bij de presentatie van het jeugdbeleidsplan  John Meijer: voorzitter Jeugdbestuur  Peter Koster:
 Kwalitatieve jeugdopleiding waarin sportieve kansen worden gegeven aan alle jeugdspelers op hun eigen niveau  Van alle jeugdspelers betere voetballers.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
Foot Pass Quality in Sports
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Zondag 26 januari Selectiespelers zijn prestatiegerichte spelers die geselecteerd zijn op niveau gekoppeld aan leeftijd binnen de vereniging. Trainers:
The Black Eagles Dames / Meiden Vanavond praten we over…… Visie (wat vinden ‘we’ belangrijk?) Visie (wat vinden ‘we’ belangrijk?) Doelgroep.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Aanpassing Selectie beleid
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Communicatie met ouders
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Dossier Empowerment.
Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’. Inhoud Inleiding - Parantee vzw - Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’ Doelstellingen van Parantee vzw.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
VC DE HAAN. * Kwalitatieve jeugdopleiding -Middelen *De club vervuld - pedagogische functie gediciplineerde houding - sociale functie geen “fabriek” of.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Groepsdynamica.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Keuze voor één prestatie-elftal senioren. De agenda bij dit onderwerp: Informeren over de argumenten over de.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Mascotte ‘Kastaar’.
Kick off jongste jeugd MHC Ede
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Kick-off ouderavond PSV FUNdament september 2018.
Servia informatieavond mini’s
Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’
Transcript van de presentatie:

Visie jeugdvolleybal 2006 - 2009

1001 practische vragen Hoe motiveren we jeugd om aan te sluiten in een technisch zeer moeilijke sport ? Welke keuze maken we als jeugdbestuur? Welke mogelijkheden zijn er ? Wie vinden we om de kinderen te begeleiden ? Welk budget bestaat er voor de jeugd ? Bieden we andere activiteiten aan ? Van welke leeftijd starten we met trainen ? Kiezen we voor samenwerking of niet ? Kunnen we jeugdleden uitwisselen ?

1001 technische vragen Hoe snel leren we welke technieken aan ? Hoe snel laten we ze competitie spelen ? Kiezen we 1-1, 2-2 of 3_3 ? Nethoogte omlaag of omhoog ? Wat doen we met de service-impact ? Spelen = punten scoren met de opslag ? Vangen of gooien ? Bij 1e of 2e contact ? Aantal keren trainen ? Volgen we visrichtlijn of niet ?

1001 pedagogische vragen Jeugdtrainer = opvoeder ? Nemen we beslissingen gericht op de sterkere spelers of niet ? Werken we louter prestatiegericht ? Hoe gaan we om met verlies ? Wat doen we met agressie ? Hoe werken we met ouders ? Wat met straffen als trainer ?

Provinciale VISIE provinciaal jeugdvolleybal : visie, doelstellingen, werken naar de toekomst Als provinciale jeugdwerking stellen wij het belang van aanvullende opleiding voorop in onze visie. In samenwerking met de vvb, de topsportscholen, de clubs en de gewesten zoeken wij naar een manier om onze jeugdspelers aanvullende technische bagage aan te bieden zodat zij maximaal kunnen ontplooien binnen onze sporttak. Basiswaarden als sportieve motivatie, inzet en teammentaliteit zijn voor ons van groot belang. Wij streven naar een aanvullende opleiding waarbinnen kwantiteit van aanbod en maximale bereikbaarheid naast volleybaltechnische kwaliteiten van het individu gelijkmatig samengaan. Het doel van deze opleiding is eerder gericht op ontwikkeling dan op resultaat, wat niet noodzakelijk resultaatgericht werken in de weg staat maar dit mag geen hoofddoel zijn. Wij streven naar een structurele samenwerking met alle partijen zodat we samen een optimaal trainingsprogramma kunnen nastreven voor elke betrokken jeugdspeler. Een doelgerichte visie gaat steeds samen met een duidelijk toekomstperspectief! Een doelgerichte visie gaat steeds samen met een goede samenwerking. Wij opteren voor een éénduidige structuur waarbinnen we samen éénvormig samenwerken.

3 VISIE PIJLERS Streven naar een maximaal bereik en maximale aangroei Streven naar een maximale samenwerking tussen alle organen (trainers, clubs, gewesten en provincie) Streven naar een maximale basis tot opvolgingsstructuur (bottom to top)

3 sportieve pijlers Streven naar een maximaal sportaanbod op alle niveau’s (max frequentie x max niveau) Streven naar maximale individuele ontwikkeling Streven naar een maximale kwalitatieve begeleiding

handvaten Ten allen tijde heerst een positieve sportieve discipline bij alle betrokkenen die met jeugdsporters werken Doelgericht sportontwikkelend werken met jeugd vraagt blijvende (preventieve) communicatie tussen alle partijen Samenwerking en ontwikkeling overheersen steeds individuele verwachtingen (bv technische/tactische projectie) Jeugdtrainers zijn steeds vooral een visueel rolmodel voor jeugdspelers Werk steeds op basis van de groep en het individu dat je tegenover je hebt. Ken de volleybalregels en pas ze correct en sportief toe Maak een leerplan met korte en lange termijndoelstellingen, volg de interne/externe volleyballijn en plaats/evalueer dit regelmatig in/met de eigen realiteit .

Ontwikkeling 6-10j Fysieke ontwikkeling Kinderen hebben een grote bewegingsdrang, ze zijn steeds bezig. Kinderen leren op deze leeftijd gemakkelijk nieuwe bewegingen - daarom noemt men dit de gouden leeftijd. Het aërobe uithoudingsvermogen neemt toe. Het reactievermogen bereikt rond de leeftijd van 10 jaar een relatief goed niveau. Door bewegingservaring, dus een verbeterde coördinatie ontwikkelt de functionele kracht zich verder; snelheid en springkracht zijn voor verbetering vatbaar, krachttraining met gewichten kan beter vermeden worden. Psycho-sociale ontwikkeling Het kind wordt minder egocentrisch en gaat zich 'groot' voelen. In de prestatie-oriëntatie ligt het accent op leren (taak- georiënteerd). Kleine kinderen hebben vaak een onrealistisch zelfbeeld, dat relatief onafhankelijk is van externe criteria. Als ze ouder worden nemen ze meer externe informatie op waardoor hun zelfbeeld beter aansluit bij externe criteria en dus realistischer wordt. Kinderen maken op deze leeftijd nog weinig onderscheid tussen de moeilijkheidsgraad van een opdracht en hun eigen bekwaamheid. Ze hebben weinig inzicht in het relatieve belang van bekwaamheid en inspanning in het verklaren van het al dan niet succes hebben. Het gezin neemt een steeds minder belangrijke plaats in ten opzichte van leeftijdsgenoten. Kinderen leren hoe de sociale structuren zijn opgebouwd (hoe de groep in elkaar zit, wie de leider is..) en hoe deel uit te maken van een groep. Met vriendje /  vriendinnetje worden vooral activiteiten en speelgoed gedeeld. Cognitieve ontwikkeling In deze fase verruimen de mogelijkheden van het geheugen en neemt het concentratievermogen toe. Het kind is zeer creatief en gebruikt veel fantasie bij het spelen. Het wordt gekenmerkt door een grote nieuwsgierigheid en leer graag bij, zowel feiten als vaardigheden, als het hiertoe gestimuleerd wordt.

Projecten J-day 28 april Herentals (2-2 ploegen) Kernteam techniekers (participatie) Prov jeugdbeachkampioenschap MOL Oprichting bewegingsscholen Initiatielessen visproject