Vernieuwde buitenruimte voor kinderopvang Eigenwijs te Landgraaf Tijdens het lezen van vakbladen raakte ik geïnspireerd over zorgtuinen. Zorgtuinen worden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Het Groene Plein.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Loading... START.  Overleef door op de weg te blijven: probeer naar het donkergroene vak te gaan met je muis.  Als je het groene vak hebt gehaald dan.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Dinsdag 4 april 2017.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
ONZE BINNENTUIN Plein Koningspage, Kannenburg, Zandkever, Meikever Door taakgroep “Onze binnentuin op 03 November 2009”
HELP MEE De Eglantier Tanthof heeft een subsidie gevraagd bij Fonds Een gedeelte hiervan hebben we al gekregen om een plan te ontwerpen. Het andere.
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Toekomstvisie Melvin Kil, V5a.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
START DIA.
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Mijn sport: breakdance
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Pamela Dorland 4hna.  Ik was donderdag 22 maart om 19:00 aanwezig in het klokgebouw om de glamping tentoonstelling te bezichtigen.  Ik heb vooral naar.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Datum Naam school Naam presentator
Interpreteren van data
Resultaten tevredenheidsmeting: Ruimte en Sfeer April 2014.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
VOEDINGSDESKUNDIGEN;
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
O.B. PWA Beu sichem I 6 november straks krijgen we een mooie frisse school.
Wat is de zin van het leven?
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
Stage: Basisschool de Klingerberg
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Discipelschap is leven tot Gods eer “Het gaat niet om mij, maar om God”. “God moet aan zijn eer komen.” Doel van de preek: Wat klopt hier wel en niet aan?
Er is vorig jaar € verzameld!! Voetbalveld : € Er is dus nog€ Weet u nog? : Paul van Eerd heeft een ontwerp gemaakt voor Gebaseerd op:
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Welkom ik maak me sterk.
De zomer komt eraan!. Hoog tijd om na te denken over wat je wil met je vakantie …
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zuurstof/Groen Leefomgeving en gezondheid. Leefomgeving en groen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Woordjes leren.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
BELEVINGSPAD OKTOBER 2014.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Ontdekkingen in de herfst
die onze Vader wil zijn, en ons daarom Jezus gezonden heeft.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Vernieuwde buitenruimte voor kinderopvang Eigenwijs te Landgraaf Tijdens het lezen van vakbladen raakte ik geïnspireerd over zorgtuinen. Zorgtuinen worden voornamelijk bij zorgtehuizen voor ouderen aangebracht. Ik geloof echter sterk dat een buitenruimte niet alleen voor ouderen goed is, maar dat dit ook geldt voor kinderen: een buitenruimte om te ervaren, leren, stimuleren, genieten, met een gezonde uitwerking op hun ontwikkeling. Daarom heb ik een concept ontwerp gemaakt voor buitenruimte bij een kinderopvanglocatie of basisscholen. Het ontwerp bevat vooral natuurlijke materialen, en doordachte details; geen klimrekken en andere grote speeltoestellen. Het concept is gebaseerd op het idee om de natuur zo veel mogelijk dichterbij de kinderen te brengen, zodat ze op eigen ontdekking kunnen gaan en zelf kunnen ervaren, spelen, … en vooral genieten. Voor meer informatie kunt u op de link klikken In 2011 kwam ik dan ook in contact met Directrice Bianca Houben van Kinderdagopvang Eigenwijs te Sittard. Bianca heeft twee vestigingen in Sittard en een tweede locatie in Landgraaf. In 2011 heeft Chiardino Tuindesign het ontwerp gemaakt van de buitenruimte te Sittard. Begin 2012 hebben Bianca en Chairdino Tuindesign de buitenruimte van de locatie te Landgraaf opgepakt. Resultaat een mooi passende, uitdagende buitenruimte voor de kinderen. Voordeel van de locatie te Landgraaf is de grote van de buitenruimte! Hier kunnen we veel meer hoekjes en diversiteit creëren. Dit komt allemaal ten goede van de kinderen, nog meer ruimte om te rennen en te ontdekken, spelen en leren. Hoe ik het graag noem is de ‘groene speelkamer’. Want dat is het ook. Kinderen moeten veel meer naar buiten, zich vies maken, verstoppen ontdekken.. Dat stimuleert hun creativiteit, vrijheid, vreugde. In Denemarken is het normaal dat kinderen bij kinderopvang veel buiten zijn. Geen nette kleren aan, maar overals. Niet slapen binnen maar buiten in een slaapzak. Nu is natuurlijk de vraag hoe ver ga je hierin?!. Mijn doel met het concept voor de buitenruimte van kinderopvang en basisscholen is om kinderen met de natuur te laten opgroeien, waar komen de appels vandaan, wat gebeurt er in het voorjaar, zomer, najaar en winter met de natuur. Het is bewezen dat voor jong en oud de natuur helend werkt, stress verminderd, vreugde voller, inspirerend, creatiever etc. Ook al weet men dat de een groene buitenruimte meer waarde heeft voor de kinderen wordt er vaak niet voor gekozen. De reden; budget! Men vergeet het belangrijkste ‘onze jonge burgers worden in hun ontwikkeling beperkt’! Gelukkig gaan steeds meer kinderopvangcentrum en basisscholen langzaam overstag. En ja, men kan een lowbudget idee creëren. Door bestaande elementen opnieuw te gebruiken en de ruimte multifunctioneel te maken. Er is veel mogelijk. Wanneer ik van start ga met het ontwerpen is het belangrijk dat we ( opdrachtgever en ik, eventueel een werkgroepje) inventariseren was de kinderen willen, wat werkt en wat niet werkt. Verder is het ook van belang om de leerkrachten, leidsters enthousiast te maken voor het project. Zodat de buitenruimte ook inderdaad ten volle wordt benut. Ik kan een voorleeshoek realiseren maar als de leerkrachten of leidsters daar geen animo voor heeft, heeft het aanleggen van een buitenleeshoek, knutselhoek…etc. weinig zin. Er zijn verschillende elementen nodig om het project te laten slagen op langere termijn. Ook rekening houdend met het onderhoud. Maar wat maakt het uit als de kinderen van een basisschool ( bijvoorbeeld groep 7+8) een uurtje gaat bladruimen op de speelplaats … Have fun 

Tuinontwerp Buitenruimte

Zoals we nu bij kinderopvang Eigenwijs in Landgraaf gaan doen, is bestaande materialen hergebruiken en benutten (duurzaam). De ruimte aanvullen en nieuwe dingen creëren zodat er een mooie samenhang ontstaat tussen bestaande elementen en nieuwe. Zoals de bestaande bestrating wordt hergebruikt, bestaand grasveld, grote betonnen zandbak wordt verdeeld in vier kleine zandbakken. Bestaande autobanden worden bloembakken van gemaakt en gebruikt bij het blotenvoeten pad. Verder wordt er een overdekte leeshoek gemaakt die tevens dient als podium. Fietsroute, Knutseltafel/ eettafel. Blotenvoetenpad, Plukweide, hinkelbaan, glijbaan, schommels, tipi, speelhuisje en diversiteit aan beplanting (eetbaar) … Voor de aller kleinste komt er een babyhoek: een prieeltje met een sterrenhemel op een ophoging. Het hoogteverschil zorgt voor een spannende kruip-reis. Aangezien de buitenruimte op een parkeerplaats is gevestigd is het voor kinderen niet echt natuurlijk, want op hun ooghoogte zien ze alleen maar auto’s. Door voor het hekwerk een haag te plaatsen krijgt men meer groen en creëert zo weer meer mogelijkheden voor vogels. Voor beplanting is gekozen voor eetbare planten, stevig en kleurrijk. Verder wordt de buitenruimte aangekleed door buitenaccessoires (vogelhuisje, gong, windwaaier, zie ook inspiratie.com). inspiratie.com Nu het ontwerp klaar is kan de uitvoering beginnen. Fase I is al gerealiseerd en kom alvast een kijkje nemen. Wordt vervolgd: foto’s van het project zullen nog worden nageleverd ! Toelichting Definitief Ontwerp Buitenruimte Eigenwijs

Sfeerimpressie