Motivatie om te leren: De leerintentie van laaggeschoolde werknemers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
WAAROM IK MIJN LIEVELINGS JOB VERLOREN BEN? Ik begon ooit als heftruckchaufeur in het leger….
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Glow.
Glow.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
De stake out … “ons kamp” En het gebruikelijke tentje werd weer opgezet.
De evaluatie van een project
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Interpreteren van data
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
De herfst Is begonnen… Met enkele citaten over oud worden en zijn...
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De Roos.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Binnenkort is het vakantie !! Je zal me toch niet achterlaten hé ???
Slot 4Hc.
Goedendag computerbezitter!
Wie ben ik?.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Eerstejaarsproblemen
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Onze doelen en visie in beeld
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
‘Mixed up piles’.
De herfst is begonnen.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
De kracht van positief opvoeden
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Persoonsgerichte zorg
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Motivatie om te leren: De leerintentie van laaggeschoolde werknemers Dr. Eva Kyndt

Laaggeschoold? Onderwijskundig versus arbeidsmarkt perspectief: Laaggeschoold versus weinig vaardigheden/kennis Low-qualified versus low-skilled Laaggeschoolde werknemers Geen starterskwalificatie voor het hoger onderwijs. (ISCED 2)

Waarom focus op laaggeschoolde werknemers? Kwetsbare positie op de arbeidsmarkt Vermindering van manuele arbeid ‘Low-skill trap’: lagere posities, minder opportuniteiten Initieel opleidingsniveau is één van de belangrijkste voorspellers voor de participatie aan leeractiviteiten. Laaggeschoolden minder geneigd om deel te nemen aan opleiding door negatieve ervaringen in het onderwijs (Illeris, 2006).

Educatieve participatie Leerintentie Theory of reasoned action (Fishbein & Ajzen, 1975) & Theory of planned behaviour (Ajzen, 1991). Beslissingproces van de lerende(Baert et al., 2006). Definitie leerintentie Een leerintentie verwijst naar de bereidheid of zelfs planning om deel te nemen aan leeractiviteiten om zo de gewenste kennis en vaardigheden op te doen. Behoefte Educatieve behoefte Leerintentie Educatieve vraag Educatieve participatie Assumptie rationeel gedrag

Leerintentie en participatie Maurer et al., 2003 Pryor, 1990 Hurtz & Williams, 2009 Etc.  Review studie (Kyndt & Baert, in press).

Voorspellen van een leerintentie Demografische gegevens: Geslacht, kinderen, leeftijd, anciëniteit, type contract & initieel opleidingsniveau. Individuele eigenschappen: Zelfgestuurdheid mbt carrière, self-efficacy, tevredenheid met verloning, planningsvaardigheden Job eigenschappen: Ervaren steun van de organisatie, ervaren leermogelijkheden, ervaren doorgroeimogelijkheden, autonomie, taak variëteit, & sector the employees’ orientation to manage and advance current work conditions to promote career development (p. 139). I find it important to think about what I want to realize in my career during the following years. I often make my career interests clear to persons that can be important for my career.

Vijf studies Studie 1 (2010): kwantitatief, n=406 Studie 2 (2010): kwantitatief, n=246 uit 8 organisaties (multilevel aanpak) Studie 3 (2011): mixed method, n=673 + n=14 Studie 4 (2012): mixed method, n=652 + n=15 Studie 5 (2012): kwantitatief, n=1243 uit 21 organisaties inclusief hoogopgeleiden (multilevel aanpak)

Algemene methode Dataverzameling in twee stappen: Organisaties met een hoog aantal laaggeschoolde werknemers werden gecontacteerd voor deelname (schoonmaakbedrijven, grootkeukens, auto assemblage fabrieken, etc.) Vrijwillige deelname van werknemers Instrumenten: Kwantitatief: Vragenlijst samengesteld uit gevalideerde schalen. Kwalitatief: semi-gestructureerde interviews

Resultaten: Onze assumpties nagaan Initieel opleidingsniveau (+) (Studie 5) Binnen de groep van laaggeschoolden Geen enkel diploma (-) (Studie 1) Diploma (0) (Studie 2) Laaggeschoolden associëren leren vooral met formele opleidingen maar leren ook informeel (Studie 3) Ik ben daar een beetje ingegooid, maar ik ben ook wel een plantrekker (…). Ik ben er gewoon ingevlogen en af en toe werd ik bijgestuurd, door de baas die eens kwam kijken die dan zei dat hij liever had dat ik het op een andere manier of op een bepaalde manier aanpakte, en dat is voor mij ook geen probleem he. Leren werken zoals ge met een auto moet leren rijden, dat is een andere manier van leren, die is er bij mij niet aan te pas gekomen De negatieve connotatie gekoppeld aan leren komt verder uit negatieve schoolervaringen (Studie 3) Ik ben het echt moe. Ik heb al veel geprobeerd en steeds weer mislukt, en nu is het genoeg geweest.

Resultaten: Onze assumpties nagaan Maar ze zien relevantie (studie 4) Omdat je nieuwe dingen leert… omdat je niet stilstaat en ik denk dat dat nu wel belangrijk is, met alles die zo snel verandert. En vinden het belangrijk (studie 4) We dweilden en veegden, gewoon kuisen, we wisten eigenlijk niet echt wat we aan het doen waren, maar nu we een opleiding gevolgd hebben, is het niet zomaar meer kuisen, we hebben een systeem ervoor en het werk wordt beter en op tijd gedaan, het is gewoon efficiënter op deze manier. Euhm, ja ik denk als ge opleidingen volgt dat ge er veel van kunt bijleren en dat het u ook wel meer zelfvertrouwen kan geven, ge voelt dat misschien niet dadelijk maar met alle kleine beetjes die ge bij leert op een cursus stijgt u zelfvertrouwen toch ook, zowel op het werk als gewoon persoonlijk. Ge leert nieuwe dingen bij, ge kunt die omzetten op het werk, ge voelt dat het beter gaat en wanneer u werk beter gaat gaat ge uzelf ook beter voelen dus ik denk dat zelfvertrouwen toch ook wel belangrijk is.

Resultaten: Onze assumpties nagaan Maar het moet gerelateerd zijn aan hun job (Studie 4) Ik vind het belangrijk dat ik de dingen die ik leer ook echt kan gebruiken, dat het niet nutteloos is, dat ik niet na een cursus er nooit nog iets mee doe.

Eerdere deelame Eerdere deelname (+) (Studie 1, 3, 4) Het niveau van de organisatie mee in rekening gebracht Studie 2: Geen verschil tussen werknemers die reeds deelnamen aan opleidingen (tijdens de laatste 5 jaar) Studie 5 (+)

Resultaten: Individuele eigenschappen Socio-demografische kenmerken Leeftijd (0) (Studie 1, 2, 3) Anciënniteit (-) (Studie 1, 2) Anciënniteit (0) (Studie 3) Full time (vast) contract (-) (Studie 1, 2, 3) Geslacht: vrouwen (+) (Studie 2) Gender: mannen (+) (Studie 3) Kinderen (0) (Studie 2, 3) Studie 5: leeftijd, anciënniteit, geslacht & contract niet significant

Eesultaten: Individuele eigenschappen Persoonlijke eigenschappen Self-efficacy (+) (Studie 1, 4) Self-efficacy (0) (Studie 5) Self-directedness (+) (Studie 1, 2, 3, 4, 5) Ik zou een cursus bedrijfsbeheer moeten volgen want ik zou zelf heel wat boekhouding moeten doen en marketing ook, maar ik heb al een marketing cursu gevolgd dus dat zal zeer nuttig zijn in de toekomst. Tevredenheid verloning (+) (Studie 1, 2, 3) Tevredenheid verloning (0) (Studie 4, 5) … Het is altijd leuk om een finaciële extra te krijgen … maar voor mij is dat niet zo belangrijk. Ik vind het belangrijker om nieuwe dignen te leren en mijn kennis up to date te houden om te kunnen groeien. Planningsvaardigheden (+) (Studie 4)

Resultaten: Job eigenschappen Autonomie (+) (Studie 1) Leeropportuniteiten (0) (Studie 1) Taak variëteit (0) (Studie 2) Ervaren steun (+) (Studie 2, 4, 5) Doorgroeimogelijkheden (+) (Studie 4, 5) Sector (0) (Studie 5)

Conclusies Laaggeschoolde werknemers hebben lagere leerintenties dan hooggeschoolde werknemers. Dit kan gerelateerd worden aan de negatieve schoolervaringen en het feit dat ze leren voornamelijk associëren met formele schoolse opleidingen. Maar, misschien kijken we te negatief naar laaggeschoolde werknemers als het op leren aan komt: Ze weten namelijk dat leren relevant en belangrijk is in deze continu veranderende samenleving.

Conclusies Zelfgestuurdheid mbt carrière consistente belangrijkste voorspeller. Eerder deelname belangrijk, maar hangt ook samen met de organisatie. Positieve antecedenten: autonomie, planningsvaardigheden en steun. Vast contract lagere leerintentie.

Aan de slag met de resultaten? Houding van organisaties tav laaggeschoolden Opleiding direct gerelateerd aan de job, aandacht voor toepassing in de job (expliciet maken in de cursus zelf). Individu telt ook mee: Zelfgestuurdheid mbt carrière, planningsvaardigheden Organisatie: steun, doorgroeimogelijkheden & autonomie (inspraak). Verder kijken dan formele opleidingen  leercondities voor informeel leren. Planning kan ondersteund worden door omgeving