Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks
Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva Coppens en schoolbezoek –Voorlopige probleemstelling: “het merendeel van de ouders gaan onvoldoende in op de initiatieven die de school neemt” 2.Literatuurstudie 3.Verdiepende fase –(In)formele gesprekken met alle betrokkenen (Eva Coppens, directie, leerkrachten, ouders, Fatiha (brugfiguur), Nederlandse experten …) 4.Aanpassing probleemstelling “Te lage aanwezigheid / betrokkenheid van ouders op de infoavond van De Feniks”. (belangrijke factor in het verhogen van de mate van de ouderbetrokkenheid door drempelverlaging via infomoment)
Doelen •Hoofddoel : “De aanwezigheid / betrokkenheid van de ouders op het infomoment verhogen.” •Tussendoelen –tijdstip infomoment juist bepalen –duidelijke en verstaanbare taal bij communiceren over en tijdens het infomoment –inhoud infomoment aantrekkelijk en interessant voor alle ouders –vormgeving infomoment zodanig dat ouders zelf mate van betrokkenheid kunnen bepalen –integratie van informele activiteiten in het infomoment
Aandachtspunten •Eigen competenties •Theorie: - 4 paradigma’s (Visscher-Voerman & Gustafson, 2004) - factoren succesvolle implementatie (Reiser & Dempsey, 2007) •Formatieve evaluatie (a.d.h.v. aandachtspunten en doelen)
Ontwerp •Verschillende betrokkenen (Mevr. Coppens en leerkrachten) verscheidene ontwerpmogelijkheden voorstellen. •Terugblik op vorige IDI fases. •Praktische haalbaarheid (randvoorwaarden). •Skelet ontwerp en beknopte invulling. •Terug naar school; praktische haalbaarheid concreet nagaan. •Van skelet naar draaiboek. •In groep overleggen, herlezen, verbeteren en aanpassen.
Draaiboek informatiemarkt •Deel 1: Voorbereidende activiteiten met de kinderen. –Verduidelijking sjabloongebruik –Voorbereidende activiteiten (7) 1.Verkennende wandeling doorheen de school (doen en gesprek) 2.Wandeling doorheen de school ter verdieping (doen en gesprek) 3.Collage (creativiteit) 4.Wie? Hoe? Waar en waarmee? (spel) 5.Leerlingen en ouderbetrokkenheid (gesprek en rollenspel) 6.Uitnodiging voor de infomarkt (creativiteit) 7.Spel, viering, werk en gesprek (doen, gesprek en creativiteit)
Draaiboek informatiemarkt •Deel 2: Informatiemarkt –Praktische voorbereiding –Het moment van de informatiemarkt •Onthaal •Inleiding •Infostanden verkennen •Receptie –Tips
•Infostanden verkennen Schoolinfostand (+ ideeënbus voor ouders) Collagestand Projectiestand Opengestelde ruimtes: Droomhuis Gangen Zorgklas Grote hallen Nesten (klassen) Prikbordstand + (ideeënbus voor lln en ouders) ouderstanden Werkgroepstand
Draaiboek informatiemarkt •Deel 3: evaluatie –Evaluatie met de leerlingen –Evaluatie met het schoolteam
Evaluatie •Draaiboek –opmerkingen betrokkenen –(in)formele gesprekken (evaluatiecriteria in vragenlijst) –draaiboek aanpassen: activiteiten onderbouw en vaders •Groepsreflectie -product: zie evaluatie en aanpassingen sterk afhankelijk van proces -proces: respecteren elkaars inspraak, aanvullen van elkaars talenten ondanks tijdsdruk vasthouden aan grondigheid flexibiliteit en creativiteit
Bedankt