Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Kleuterschool De Zevensprong
Plusgroepen in het basisonderwijs.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Evacuatieoefening September – oktober 2004
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Werken naar onderwijsbehoeften
Logical Framework Approach
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Reflectievaardigheden en instrumenten
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Een initiatief van.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Pesten.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Handelingsgericht samenwerken
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Een online dagboek van en door de groep.
Ouderbetrokkenheid.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
Lancering Traject
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Tevredenheidsonderzoek 2015
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Dit ben ik, in ontwikkeling
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ouders en school samen Maart 2016
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks

Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva Coppens en schoolbezoek –Voorlopige probleemstelling: “het merendeel van de ouders gaan onvoldoende in op de initiatieven die de school neemt” 2.Literatuurstudie 3.Verdiepende fase –(In)formele gesprekken met alle betrokkenen (Eva Coppens, directie, leerkrachten, ouders, Fatiha (brugfiguur), Nederlandse experten …) 4.Aanpassing probleemstelling “Te lage aanwezigheid / betrokkenheid van ouders op de infoavond van De Feniks”. (belangrijke factor in het verhogen van de mate van de ouderbetrokkenheid door drempelverlaging via infomoment)

Doelen •Hoofddoel : “De aanwezigheid / betrokkenheid van de ouders op het infomoment verhogen.” •Tussendoelen –tijdstip infomoment juist bepalen –duidelijke en verstaanbare taal bij communiceren over en tijdens het infomoment –inhoud infomoment aantrekkelijk en interessant voor alle ouders –vormgeving infomoment zodanig dat ouders zelf mate van betrokkenheid kunnen bepalen –integratie van informele activiteiten in het infomoment

Aandachtspunten •Eigen competenties •Theorie: - 4 paradigma’s (Visscher-Voerman & Gustafson, 2004) - factoren succesvolle implementatie (Reiser & Dempsey, 2007) •Formatieve evaluatie (a.d.h.v. aandachtspunten en doelen)

Ontwerp •Verschillende betrokkenen (Mevr. Coppens en leerkrachten) verscheidene ontwerpmogelijkheden voorstellen. •Terugblik op vorige IDI fases. •Praktische haalbaarheid (randvoorwaarden). •Skelet ontwerp en beknopte invulling. •Terug naar school; praktische haalbaarheid concreet nagaan. •Van skelet naar draaiboek. •In groep overleggen, herlezen, verbeteren en aanpassen.

Draaiboek informatiemarkt •Deel 1: Voorbereidende activiteiten met de kinderen. –Verduidelijking sjabloongebruik –Voorbereidende activiteiten (7) 1.Verkennende wandeling doorheen de school (doen en gesprek) 2.Wandeling doorheen de school ter verdieping (doen en gesprek) 3.Collage (creativiteit) 4.Wie? Hoe? Waar en waarmee? (spel) 5.Leerlingen en ouderbetrokkenheid (gesprek en rollenspel) 6.Uitnodiging voor de infomarkt (creativiteit) 7.Spel, viering, werk en gesprek (doen, gesprek en creativiteit)

Draaiboek informatiemarkt •Deel 2: Informatiemarkt –Praktische voorbereiding –Het moment van de informatiemarkt •Onthaal •Inleiding •Infostanden verkennen •Receptie –Tips

•Infostanden verkennen Schoolinfostand (+ ideeënbus voor ouders) Collagestand Projectiestand Opengestelde ruimtes: Droomhuis Gangen Zorgklas Grote hallen Nesten (klassen) Prikbordstand + (ideeënbus voor lln en ouders) ouderstanden Werkgroepstand

Draaiboek informatiemarkt •Deel 3: evaluatie –Evaluatie met de leerlingen –Evaluatie met het schoolteam

Evaluatie •Draaiboek –opmerkingen betrokkenen –(in)formele gesprekken (evaluatiecriteria in vragenlijst) –draaiboek aanpassen: activiteiten onderbouw en vaders •Groepsreflectie -product: zie evaluatie en aanpassingen sterk afhankelijk van proces -proces: respecteren elkaars inspraak, aanvullen van elkaars talenten ondanks tijdsdruk vasthouden aan grondigheid flexibiliteit en creativiteit

Bedankt