Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Welkom op de informatieavond
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Het doen van onderzoek in klas 4
Hogere denkvaardigheden
Praktische Opdracht Havo Doel van het PO Het PO dient een verdiepend karakter te hebben. Dit betekent dat in het PO voortgeborduurd wordt.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
LOOPBAANORIËNTATIE KLAS 3
Veldwerk in de bovenbouw Havo en VWO
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Landbouwbreed Klaaswaal
havo vwo Maaswaal College
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Wiskunde in Technologie
Van leerdoel naar leeropbrengst
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Praktische Opdracht Havo Doel van het PO Het PO dient een verdiepend karakter te hebben. Dit betekent dat in het PO voortgeborduurd wordt.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Al doende leren training docenten
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
Welkom op deze INFORMATIEAVOND
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
NLT modules en excellentiebevordering
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Ecosim – ecosysteem simulator voor voortgezet- en beroepsonderwijs
Werken met de Stercollecties
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Rob Goossens Het Werkplan.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Product van TU Delft, SEC
Het tweede LOS-gesprek
Je eigen omgeving in beeld
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5 W30: Ruimte voor de rivier: Ideale context voor ecologie Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5 Veldwerk in de concept- context benadering

Opbouw workshop Inleiding/aanleiding De module zelf Nabespreking W30: Ruimte voor de rivier: Ideale context voor ecologie Opbouw workshop Inleiding/aanleiding De module zelf Inventarisatie-opdracht (toelichting) Herinrichtingsopdracht (zelf aan de slag) Nabespreking

Inleiding en aanleiding Waarom dit project gestart? Zelf geen ecoloog Noodzaak veldwerk in het programma Regio: natuur naast de school Ruimte voor de Rivier Deventer (presentatie Haskoning - Jetnet)

Inleiding en aanleiding Hoe opgebouwd? Concept-context: krachtig! Vakoverstijgend (want programma met aardrijkskunde overlapt) Externe hulp nodig (Van Hall Larenstein, Dekker van de Kamp, Fontys, natuurverenigingen: SOVON, RAVON, zoogdiervereniging)

Inleiding (vervolg) Gestart Resultaten Pilot met 100 lln (meteen iedereen) Nu vier jaar gedraaid, steeds verbeterd Resultaten Examenresultaten HAVO (in het VWO zit dit deel van de ecologie niet/amper in CSE) Meer uitstroom natuuropleidingen (HAS, WUR) Op andere scholen zijn bewerkte versies gemaakt en uitgevoerd (ter inzage aanwezig)

Administratief Praktische opdracht (SE-onderdeel) Vervangend voor (een deel van) de ecologie-hoofdstukken uit het boek Voor alle H4- en V5-leerlingen met biologie en/of aardrijkskunde in het pakket Periode april-mei-juni in groepen van 3, gesorteerd per transect Per transect 2 (V) of 3 (H) groepen Dus: veldwerk in groepen van ±6 (V) of ±9 (H) en de verwerking in drietallen!

De opdracht in hoofdlijn Ruimte voor de rivier-herinrichtingsproject simuleren Twee delen: Inventarisatie (veldwerk+ verwerking) Herinrichtingsplan maken (later in de klas) Daarbij gebruiken we: Opdrachtenbundel (op papier en via teletop) Veldwerkboekje (op papier en via teletop) Teletopsite (http://pax.teletop.nl; milieukunde-site) Dit krijgt u digitaal mee via de DVD Koppeling inventarisatie-herinrichting nog in ontwikkeling  ecologische en aardkundige waarden bepalen in het gebied

Het gebied (I)

Het gebied (II)

Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje! Het veldwerk: informatie verzamelen: vegetatie (-type) bodem hoogte voedselrelaties (ook determineren) andere relaties (concurrentie, parasitisme, mutualisme, commensalisme) successie populatiegrootte transect en meetpunten vinden met de GPS Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje!

Hulp bij het veldwerk Het veldwerk moet ter plaatse begeleid en beoordeeld worden Vandaar de samenwerking met de Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) Begeleiding door 3e jaars studenten aardrijkskunde/biologie Het mes snijdt aan veel kanten

Hulp bij het veldwerk Hulpvraag vanuit PCC Druten: begeleiding & beoordeling Docenten in opleiding moeten dit juist leren

Hulp bij het veldwerk CoCo in de praktijk Veldwerk met klassen in de praktijk Alle ecologieconcepten in veldwerk Vakoverstijgend project

Inpassen binnen FLOT Deze assistentie is de vakdidactische component binnen de bestaande cursus Veldtechnieken

Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje! De vervolgopdrachten Verwerken in de klas Herinrichtingsplan maken Algemene eisen: Waterbergend vermogen vergroten Natuurontwikkeling Keuzeopdracht (zie onder) Eigen inzicht Keuze-opdracht Zowel aardrijkskundige als biologische onderwerpen Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje!

Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje! Zelf aan de slag Eindelijk! Opdracht voor vandaag: In groepen van 4 U krijgt de resultaten van de inventarisatie U kiest een keuzeopdracht U maakt een herinrichtingsplan U zet dit op poster voor presentatie ±15 minuten de tijd Daarna posterpresentatie (?) Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje!

Eindproduct: Atlas Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje voor opdracht Met daarin: Kaarten (adhv opdracht 1, 2 en 4): Complete set transectkaarten (één zelf gemaakt, de anderen overgenomen van de andere groepen) Aan de hand van de transectkaarten: Overzichtskaart met daarin ook de vegetatietypes (zelf gemaakt) Bodemkaart en hoogte kaart (één zelfgemaakt, één van een ander groepje overgenomen) Aan de hand van de herinrichtingsopdracht: Uitgewerkte kaart zelfbedachte herinrichting: poster (los bijvoegen). Antwoorden bij de overige veldwerkopdrachten en verwerkingsopdrachten (opdracht 2e, 2f, 3). Toelichting en reflectie bij de herinrichtingsopdracht (opdracht 4) Zie Opdrachtenbundel/ Veldwerkboekje voor opdracht Materialen zijn hier te bezichtigen

Nabespreking Ziet u aanknopingspunten? Waar zijn de knelpunten? Zijn er mogelijke partners voor veldwerk aanwezig?

Contact? Frank van Wielink Pax Christi College, Druten f.vanwielink@paxchristicollege.nl Peter Krijnen Fontys Lerarenopleiding Tilburg p.krijnen@fontys.nl