Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Opleiding voor schoolsecretariaten
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Leerzorg Conceptnota 30 maart 2007 Frank Vandenbroucke
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
De paradigmashift in het onderwijs
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
Tto: de laatste ontwikkelingen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
M-decreet Infomoment voor partners
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
M-decreet: HGD trajecten CLB en samenwerking met externe partners
Via het M- DECREET NAAR inclusie?
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Welkom.
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Persconferentie 8/11/2013

Historiek 1994: The Salamanca-statement and framework for action on special needs education 1998: Advies over inclusief onderwijs van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) 2006: VN-Verdrag inzake rechten van personen met een handicap 2008: Vlaams Gelijkekansen- en Gelijkebehandelingsdecreet 2009: Vlaams Parlement ratificeert VN-Verdrag 2002-2009: verschillende pogingen ondernomen ‘maatwerk in samenspraak’ en ‘leerzorg’, maar geen gestemd decreet 2010-2011: resonantiegroepen  geen draagvlak voor leerzorg 2012-2013: DAM-decreet, BNM-decreet, M-decreet

Cijfers: niets doen is geen optie (1/2)

Cijfers: niets doen is geen optie (1/2) Leerlingenaantal buitengewoon basisonderwijs: 30.504 => Overgrote meerderheid kinderen met lichte mentale beperking of leerstoornis Leerlingenaantal buitengewoon secundair onderwijs: 20.177 => Ook hier oververtegenwoordiging kinderen met lichte mentale beperking (type 8 bestaat vandaag niet in BuO) Cijfers 2012-2013

Na 15 jaar overleg evenwicht bereikt Definitieve goedkeuring Vlaamse Regering ‘Ontwerp van decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften’ Met VN-Verdrag als achtergrond zoeken naar de plaats van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in ons onderwijs. Logische stap… internationale regelgeving vertaald naar onderwijsregelgeving Broos evenwicht als belangrijke eerste stap Alle partners eensgezind: ‘niets doen, is geen optie!’

Wat verandert er? Gedeeltelijk verlaten van medisch model – focus op onderwijsbehoeften Basisaanbod vervangt type 1 en 8 Kwaliteitsverbetering diagnostiek - belangrijke rol voor CLB Type 9 voor leerlingen met ASS Opdracht van gewoon onderwijs: gemeenschappelijk curriculum en redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (remediëren, differentiëren, compenseren, dispenseren) Herdefiniëring draagkrachtafweging voor leerlingen met individueel curriculum: disproportionaliteit

Nieuwe indeling Huidige indeling buitengewoon onderwijs: (zonder criteria) Type 1: voor kinderen met een licht mentale beperking Type 2: voor kinderen met een matig of ernstig mentale beperking Type 3: voor kinderen met ernstige emotionele of gedragsproblemen Type 4: voor kinderen met een lichamelijke beperking Type 5: voor kinderen in een ziekenhuis of in een preventorium Type 6: voor kinderen met een visuele beperking Type 7: voor kinderen met een auditieve beperking Type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornissen Nieuwe indeling buitengewoon onderwijs: (met criteria) Type basisaanbod (vervanging type 1 en 8): op basis van onderwijsbehoeften Type 2: voor kinderen met een verstandelijke beperking (IQ ≤ 60) + beperking in sociaal aanpassingsgedrag Type 3: voor kinderen met emotionele- of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben Type 4: voor kinderen met een motorische beperking Type 5: voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of preventorium Type 6: voor kinderen met een visuele beperking Type 7: voor kinderen met een auditieve beperking, of taal- of spraakstoornis Type 9: voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben

Flankerende maatregelen Competentieontwikkeling (109 VTE vrijgemaakt) Waarborgregeling: middelen blijven ingezet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Geleidelijkheid Monitoring i.f.v. verdere stappen (o.a. GON/ION)

Middelen Vandaag Met het nieuwe decreet: 880 miljoen euro van de onderwijsbegroting (10,6 miljard euro) gaat naar buitengewoon onderwijs  34 miljoen euro: GON basis 19 miljoen euro: GON secundair Kostprijs per leerling: gewoon basis: 5.030, 32 euro buitengewoon basis: 15.890,88 euro gewoon secundair: 8.588,75 euro buitengewoon secundair: 19.460,03 euro Met het nieuwe decreet: zelfde middelen, anders inzetten

Cijfers GON