Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Welkom op de informatieavond
Wim van de Grift Drachten november 2013
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Krimpen met perspectief
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Toepassingen Mattheüs – effect
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Samenwerken in burgerschap
Ex Examenprofiel als maatvoering
Welkom !.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Voorlichtingsavond klas 4 welkom
kwaliteitsindicatoren
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatieavond leerjaar 4
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Inhoud en opzet examens VMBO
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Informatieavond 4MAVO Welkom. Visie en missie ABC..van onze school  Actief  Betrokken  Creatief  Doelgericht  Eigentijds Werken aan onderwijs dat.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Gert-Jan Kloos 10 november 2015
Advies en POVO procedure
Kennismakingsavond HAVO 5 / Atheneum 6 Welkom coördinator H5/A6 = Dhr. J. van Dam.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Welkom 4 oktober
Het ideale examenreglement
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale afsluitende toetsen/ examens in basis en voortgezet onderwijs. •Gematigde concurrentie tussen gelijkwaardige scholen om leerlingen als onbedoeld gevolg van ‘vrijheid van onderwijs’. •PISA meet het toepassen van basisvaardigheden, en niet de hoeveelheid kennis op school geleerd. Negatieve uitkomsten voor Nederland: •Grootste effect van ouderlijk milieu: grootste sociale ongelijkheid •Grootste relatieve afstand prestaties migranten – autochtonen: grootste sociale ongelijkheid.

Wim Drees lezing2 Eindexamen verzwakt? •Groeiende kloof schoolcijfers/centrale- examen cijfers, juist bij zwarte scholen. •Groeiende aantal eindexamenvakken met alleen schoolexamen, met als gevolg stijgende cijfers van die vakken. •Meer privé scholen met schoolexamen. •Falend toezicht van onderwijsinspectie en CEVO op verschil schoolcijfers/centrale- examencijfers.

Wim Drees lezing3 Afnemende concurrentie •Door fusies van schoolbesturen is echte concurrentie binnen gemeenten afgenomen: vorming van quasi- monopolies •Is geregisseerde concurrentie tussen scholen onder één bestuur op de langere duur houdbaar?

Wim Drees lezing4 Toepassing en kennis •Toepassing staat meer centraal in Nederlandse onderwijs, b.v. realistische wiskunde. •Als meer schoolse kennis wordt gemeten in internationale vergelijkingen (TIMMS) staat Nederland lager, in het midden. •Toepassing kan niet zonder kennis; schoolse kennis zonder toepassing kan wel.

Wim Drees lezing5 Mijn voorstellen uit De Sociale Agenda: Zoveel mogelijk talent ontginnen; Alleen basis- en voortgezet onderwijs. Kern optimalisering onderwijs/leertijd Niet alleen meer geld, ook ten minste vier inhoudelijke verbeteringen: 1.Onderwijsinstellingen opbreken 2.Scholen bestuurd door ouders, docenten en maatschappij vertegenwoordigers 3.Extern centraal eindexamen, maar geen ‘proces’ beoordeling door inspectie. 4.Docenten in basis en voortgezet onderwijs in toenemende mate universitair geschoold. 5.Lerarenopleiding op hoger niveau herinrichten: betere balans vakkennis en didactiek.

Wim Drees lezing6 Kosten en bezuinigingen •Eerste drie voorstellen kosten structureel niets, verkleinen materiele en immateriële kosten van de inspectie, en vergroten professionaliteit en autonomie van leerkrachten (noodzakelijke voorwaarde voor terugdringen lerarentekort). •1 op 15 teamleden in basisonderwijs academisch geschoold: uiteindelijk 120 miljoen per jaar. •Meer inhoudelijke ontwikkeling docenten in basis- en voortgezet onderwijs: 500 miljoen in basis- en 200 miljoen in voortgezet. •Meer gepromoveerden in lerarenopleiding: 20 miljoen •Bezuinigingen door afschaffen nutteloze maatregelen: klassenverkleining (640 miljoen per jaar), gratis schoolboeken in VO (210 miljoen per jaar).