Inhoud 3d printing Trends en toekomst Het MKB 3dPlaza.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAKE ART BV • OPGERICHT 1998 • PRODUCENT EN GROOTHANDEL VAN MATERIALEN VOOR HET MAKEN VAN EETBARE DECORATIES.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Marketing voor ZZP-ers
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
3D printen Toekomst of hype?.
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11.
Priva horticulture.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
2C1’s Excellent Vision. Mission: 2C1’s Excellent Vision wil in de markt opvallen doordat onze klanten hogere rendementen behalen dan die bedrijven waarvoor.
Onderzoekscompetentie
Logistiek management: begrippen en principes
Innoveren op het grensvlak. “De wereld verandert, nu wij nog” Wesselingh, 1998.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
Living & Working Environments. Leverancier van hardware, software en brainware voor gebouwautomatisering. Marktleider in Nederland: één op de drie gebouwen.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
Wie zijn wij?. Visie: 3d printen zal onze wereld veranderen op gebied van product design, ontwikkeling en produceren. Door de steeds vernieuwende technologie.
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
Beoordelen leermiddelen
Henk Vermeulen 2020 begint morgen -Toekomstprofielen in de mediasector.
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
Primaire kleuren R 0 G 114 B 198 R 0 G 153 B 204 R 213 G 219 B 225 R 249 G 155 B 12 R 249 G 99 B 2 R 102 G 204 B 255 Welkom Slagkracht door online dienstverlening.
 Techniekopdracht 3D - PRINTING Niel Duquesne. INLEIDING  Proces waarbij men 3D objecten maakt  Additief proces  Laag op laag => tot te bekomen object.
{ 3D-Printing Loewie Servranckx 1mmpc.   3D-printing   Rapid Prototyping   of Rapid Manufacturing.
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
#w2p2015 How did we get here ? WebToPrint Roelof Janssen, Screens & Pages, 14 okt 2015.
Roelof Janssen, Where are we going ? WebToPrint.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Internationale marketing
Huiswerkcontrole 1.3: 1, 2 en 4. Vragen over het huiswerk? Begrippen, vaardigheden, huiswerkvragen, tekst?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Symposium Groene Groei
Technisch schrijven 18 november 2016.
‘Business at the speed of change’
Definitie Smart Industry
3D-Printing Dieter Hotome 1MMPAa.
Leiden, 21 november 2016 De missie van Astrid Poot
What will you do to change the
Internationale marketing
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Inkoopcoöperatie.
Architectuur.
Internationalisering
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Art & Design Grafisch vormgeven
Art & Design Grafisch vormgeven
Transcript van de presentatie:

Inhoud 3d printing Trends en toekomst Het MKB 3dPlaza

3d printing President Obama in zijn State of the Union 2013: “3d printing (..) has the potential to revolutionize the way we are manufacturing almost everything.”

Wat is 3d printing Digitale ontwerpen 3 dimensionaal printen Laag voor laag opbouwen Additive ipv subtractive Diverse materialen

Toepassingen 3d printing Niet geschikt voor massaproductie Wel: Maatwerk Personaliseerbaar Specifieke toepassingen Voor: Design Medisch Architectuur Technisch Voedsel Linksboven: De Skysweeper controlerobot voor hoogspanningskabels, Univ van California (productiekosten 750 euro, linksonder: manchet ipv gips, door Jake Evill. Jurk: Iris van Herpen. Personaliseerbaar geldt ook voor decoratieve/huis/tuin/keukenproducten, specifiek voor bijzondere gevallen.

Populariteit neemt toe Betaalbaar voor consumenten: goedkopere printers voor thuis (Bijenkorf, Ultimaker, Cubify) Laagdrempelig, eenvoudige beschikbaarheid van ontwerpsoftware (Google Sketchup) Persoonlijk, personaliseerbare producten (bijv. telefoonhoesjes, ringen) Technologische vooruitgang, zowel in printtechnieken als in materialen en afwerking (metalen, keramiek, kunststoffen) Creatief, een voorhoede van ontwerpers ziet in 3d-printing een nieuwe creatieve uitlaatklep Ringen van Suuz

Populariteit neemt toe Markttoepassingen voor ondernemingen (Shapeways, 3dSystems) Rendement voor kapitaalverschaffers (30 mln voor Shapeways in 4e investeringsronde) Printers bij Shapeways

Mogelijk gevolg Van outsourcing naar ‘insourcing’ - productie terughalen naar lokale bronnen Kleinschalige productie - kleine producenten krijgen kansen Open source van fysieke items - van elektronen naar atomen - vergelijk de energie en de kracht van de open-source beweging in software

Belangrijke trends Fotokopieën van objecten 3d-scanning technieken Nieuwe materialen voedingsmiddelen, lichaamsdelen, etc Xray foto van botbreuk, 3d scan van arm, 3d print van manchet (Jake Evill) 3d handscanner van Fuel3d, in ontwikkeling en in mei 2014 op de markt Oor ontw in Princeton University, ze gebruikten hiervoor een 3d-printer die ze via internet kochten voor 1000 dollar. De cellen moesten nog wel 10 weken in een schaaltje liggen om in kraakbeenweefsel te veranderen. 

Toekomst 3d-printing betekent revolutie voor product-design sieraden, accessoires, decoratie voor huis en tuin etc. 3d-printing gaat grote gevolgen hebben voor bestaande ontwerp-praktijk Snelle en goedkope prototypes, wat werkt en wat niet etc… Vgl traditionele fotografie met digitale

Product design Lamp, Frederik Roije Schoen, Kerrie Luft Bird of Beauty, Valeriya Pro Huis, Janjaap Ruijssenaars Jurk, Iris van Herpen Strandbeest, Theo Jansen Armchair, Joris Laarman

6 manieren waarop 3D-printing het mkb verandert Prototyping Productontwikkeling Gepersonaliseerde productie Kleinschalige productie Nieuwe verdienmodellen Innovatie en experimenten

Prototype Traditionele manier: tijdrovend, duur, matige kwaliteit Met 3D-printing, van idee naar prototype in een paar uur: werkt ons idee? ligt het lekker in de hand? is het bruikbaar geen echte ontwerpfouten? overtuigend naar potentiële klanten en investeerders

Productontwikkeling Van rapid prototyping naar nieuwe productie Prototypes kosten niets meer Veel experimenteren mogelijk voordat je tot het beste product komt

Gepersonaliseerde productie Bevalt deze zonnebril je niet: maak er zelf een Poppen met de hoofden van je geliefden Ringen in de vorm van een zelf gekozen tekst Relatiegeschenken en cadeaus etc…

Kleinschalige productie Oldtimer waarvoor geen onderdelen meer te koop zijn De Friese staartklok met een essentieel onderdeel dat mist Het afgebroken onderdeel van het lievelingsspeelgoed van je kind

Nieuwe verdienmodellen De fotograaf maakt niet alleen portretfoto’s, maar ook bustes - met 3D-scanning aanbod De juwelier die de ontwerpen van zijn klanten kan uitprinten De architect die de maquette van de verbouwing kan verkopen

Innovatie en experimenten Experimenteren met een 3D-printer kost bijna niets Veel verschillende producten in de markt zetten Marktonderzoek met échte producten Zodat je beter gefundeerd naar productie op schaal kunt overstappen

3dPlaza Brengt ontwerpers en consumenten bij elkaar Onafhankelijk Ontwerper heeft keuze uit meerdere leveranciers Ook zelf (laten) produceren is mogelijk Overeenkomsten met diverse professionele printbedrijven Think global act local’ strategie Start in Nederland, snel internationale uitrol Eigen taal per land Lokale marketing Lokale samenwerking met retail partner(s)

3dPlaza Remix/share cultuur Ontwerper kan snel (internationale) bekendheid verwerven Gebruiker kan snel en eenvoudig eigen producten ‘ontwerpen’ en personaliseren Door continue verbetering ontstaan steeds meer en betere producten (wisdom of the crowd)