“Studeren is voor mietjes”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Chia Longman UGent
Advertisements

Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Samen met ouders aan het werk!
Allochtonen in het hoger onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Opvoeden van drukke kinderen
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Kinderen en hun sociale talenten
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Opvoedingsondersteuning
Ervaringen Implementatie in Nederland
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Kan je zien of iemand holebi is?
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Alliantie GenderDiversiteit
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Drie richtinggevende vragen: 1
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

“Studeren is voor mietjes” Gendersensitieve verklaringen voor het differentieel presteren van jongens & meisjes in het onderwijs Wendelien Van Tieghem Wendelien.vantieghem@ugent.be Prof. Dr. Mieke Van Houtte

Cijfergegevens Zittenblijven: Merk op: geslachtsverschil begint dus maar echt vanaf middelbaar op te komen! Nl: puberteit & id-ontwikkeling + opkomst masculinity culture Bron: statistisch jaarboek Departement Onderwijs

Cijfergegevens Aantal jaar achterstand:

Cijfergegevens Jongens Meisjes   Jongens Meisjes Een jaar blijven zitten tijdens de schoolcarrière (Vlaanderen) 45% 30% De schoolbanken verlaten zonder diploma (Vlaanderen) 18% 11% Volgt ASO-onderwijs (Vlaanderen) 55% Volgt bijzonder onderwijs op 11 jaar (Vlaanderen) 60% 40% Start in het hoger onderwijs (België) 55% 67% Bron: Van Landeghem, Goos & Vandamme, 2010 Genderjaarboek, 2007

Oorzaken Jongens: Slechtere schoolattitudes Minder studiemotivatie Vaker onaandachtig Vaker storend klasgedrag Minder gedisciplineerd Wijten succes aan talent  niet aan hard werk Huiswerk: jongens beginnen er later aan meisjes werken er ook 2x zo lang aan Storend klasgedrag: luidruchtig zijn klasclown uithangen rondlopen, vrienden duwen, etc

Oorzaken OK… Maar WAAROM hebben jongens zo’n houding? En waarom pas vanaf het middelbaar?

Processen Processen in de puberteit: Opnemen genderrollen Toenemend belang van peers Identiteitsontwikkeling

Genderrollen Opnemen genderrollen specifieke geslachtsculturen Druk tot genderconform gedrag  sterker bij jongens  crossgender gedrag meer aanvaard bij meisjes Filmfragment http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jmgV3OFn0aE Opnemen genderrollen neemt sterk belang toe in puberteit (link met specifieke geslachtsculturen) Alsook benadrukken van pressure tot genderconformity & niet stellen van cross-gender gedrag (met uitleg dat cross gender gedrag in onze SL voor meisjes meer aanvaard is: bv broek, carrière OF gezin, …

Jongerencultuur (heteroseksuele) populariteit bepaalt status Peerculture: Socialisatie Sociale druk  linkt met studiecultuur? Maar wat maakt iemand populair? Geslachtsspecifieke jongerenculturen

Jongerencultuur Jongens vs meisjes:

Jongerencultuur Jongens:  groepsgericht, imago ‘having a laugh’ Uitdagen van autoriteit Ingaan tegen doelen vd school Nadruk op het fysieke Meisjes: intiem, BFF

Jongerencultuur Jongens:  groepsgericht, imago  machomannelijkheid ‘having a laugh’ Uitdagen van autoriteit  anti-school Ingaan tegen schooldoelen Nadruk op het fysieke  anti-feminien & homofoob Meisjes: intiem, BFF Studieprestaties minder invloed op populariteit Opmerking: eigenlijk combi van macho-mannelijkheid & anti-feminien & homofoob die leidt tot anti-schoolcultuur!

Jongerencultuur Concrete impact op schoolleven: Afkeer van ‘vrouwelijke’ vakken Afkeer school & studiegedrag Pestgedrag Compenseren met masculien gedrag Cultuur van ‘effortless attainment’ =bewust evenwicht zoeken tss schoolprestaties & masculinity culture Vrouwelijke vakken: taal, kunst, home economics Vb van impact op schoolgedrag high-achieving boys: lijkt meest op dit v highachieving girl in lager. Met ouder w (14 j), steeds midner actief in klas (zelfs minder dan low-achieving boy)

Genderidentiteit OK, jongens doen het gemiddeld slechter… MAAR intra-seksuele verschillen! Goed presterende jongens Laag presterende meisjes  Vaak onzichtbaar in onderzoek EN beleid!

Genderidentiteit Procrustes: Focus op genderidentiteit = hoe mannelijk/vrouwelijk voel je je? Koppeling aan typisch mannelijke/vrouwelijke studiestijlen  Vrouwelijke jongens: beter?  Mannelijke meisjes: slechter? = kijken naar intra-seksuele verschillen

Genderidentiteit Aerts, S. (2012) Homojongens >= heterojongens Lesbische meisjes < heteromeisjes

Genderidentiteit Aerts, S. (2012)

Genderidentiteit Aerts, S. (2012) Homojongens >= heterojongens Lesbische meisjes < heteromeisjes = impact genderidentiteit? Lesbische meisjes = kwetsbare positie  voldoen niet aan studentenrol & vrouwelijke rol Procrustes: Niet alleen holebi’s Maar ALLE jongeren!

Genderidentiteit Eerste resultaten: Atypische meisjes = lesbische meisjes Ook kwetsbare positie atypische jongens = identity struggle?  opm: homojongens springen eruit

Genderidentiteit Academische self-efficacy Gender identiteit

Genderidentiteit Eerste resultaten: Typische meisjes steken erboven uit  overeenkomst tss vrouwelijke & studentenrol = versterkend proces? Belangrijke impact van welbevinden! = werken op aanvaarding

Beleid Wat kunnen we doen aan: Genderconformiteit Machocultuur Identiteit ?

Genderidentiteit Genderidentiteit: Valt wrsch zelf niet te veranderen Wel belangrijke impact welbevinden! Dus werken op aanvaarding! Genderid valt zelf wrsch niet te veranderen… EN ook niet wenselijk! Mensen moeten nt allemaal conformeren aan eenzelfde norm WEL aanvaarden van diversiteit tussen mensen!

Druk tot genderconform gedrag Druk tot genderconform gedrag - sterker bij jongens - crossgender gedrag meer aanvaard bij meisjes  werken op meer aanvaarding

Machocultuur = complex probleem Anti-feminien & homofoob Machomannelijkheid = anti-schools Werken aan aanvaarding Veranderen van traditionele visie op mannelijkheid?

Conclusie Terugkeren naar jongensscholen? Neen want: Intraseksuele variantie! + sterkere antischoolcultuur Jannick: % meisjes omhoog = betere schoolattitudes & minder schooldeviant gedrag jongens Opm: feitelijk meisjesscholen wel beter voor meisjes! (voelen zich minder geremd om ‘mannelijke’ vakken te volgen) Bron: Demanet, 2013

Conclusie Werken aan aanvaarding  MAAR is samenlevingsprobleem niet enkel aanpakken op school = werk van lange adem…

Conclusie Wel: kwaliteitsvol onderwijs voor Structuur Veilig klimaat Persoonlijke aandacht & zorgstructuur Verhogen motivatie Meta-cognitieve vaardigheden Focus op jongens leidt vaak tot: Stereotypering Vergeten meisjes Bron: Kohnstamm-onderzoek, 2013

Wat nu? Wat kan je als leerkracht doen?  Vaak niet bewust van genderspecifiek lesgeven  MAAR moeilijk proces!

Leerkracht

Leerkracht Wees je bewust van je eigen kijk Praat tegen iedereen gelijk Gendernormatief pestgedrag zult gij bestrijden Taken toekennen op basis van geslacht zult gij vermijden Spreek met beide ouders over genderexpressie Creëer een sfeer van openheid & acceptatie Wees creatief en vier diversiteit Laat jongeren in hun eigenheid Steun elke interesse die jongeren tonen Jongens & meisjes zult gij op gelijke wijze straffen en belonen

Leerkracht-reflectie… Geef ik jongens en meisjes om dezelfde reden complimentjes? Verwacht ik van jongens en meisjes dat ze zich in gelijke mate aan de afspraken houden? Geven de beelden in het educatief materiaal dat ik gebruik een gelijke indruk van vrouwen en mannen? Leer ik leerlingen kritisch kijken naar beelden op vlak van gelijkwaardigheid? Apprecieer ik jongens en meisjes zowel om hun vrouwelijke als mannelijke eigenschappen? Geef ik zowel jongens als meisjes de opdracht om op te ruimen/uit te delen/banken verzetten/...? Werk ik roldoorbrekend bij het geven van voorbeelden? ... reflecteren

Beleid: toekomst Valorisatiematerialen komen eraan