RPL(G): Nu en in de nabije toekomst Jan L de Jong Commissie Instructie en Veiligheid Conferentie van Chef-Instructeurs en LCO’s Nationaal Sport Centrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
EASA WHAT’S NEW? 08/04/2013.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
EASA PART FCL.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Workshopronde Woensdag 18 april
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008.
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
Gadgets Schermvliegen Gadgets Schermvliegen 18 november 2011 Frank Moorman KNVvL.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
From RF to ATO From RF to ATO 21/11/ Wat is een ATO en waarom een ATO 2. De ATO en de aeroclub LV 3. Wie is wie in de ATO inhoud briefing.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Welkom bij de STABU.
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
RPL-PPL Touring Motor Gliders
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Theorie examinering in de toekomst Jan L de Jong Commissie Instructie en Veiligheid Conferentie van Chef-Instructeurs en LCO’s Papendal, 17 februari 2001.
Info-avond ouders en leden RKSVB
Thema 5: Classificatie 1. Opdracht.
De nieuwe voorschrijvers
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Al doende leren training docenten
Charles de Leeuw.
Stand van zaken EASA PART M
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Inleiding: organisatie FAVV.
Piloten Ashutosh bhairosingh.
Hoe groot is die eigenlijk?
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Rekenen 18 maart.
Vliegveiligheidsbevordering in de Nederlandse Zweefvliegerij Jan L de Jong Commissie Instructie en Veiligheid Symposium 7e ZES Lustrum : “ Zwevend naar.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
C.I.V. Vernieuwing Handboek en Werkboek Instructeurs CI Conferentie, 7 februari 2009.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding DOEL Voor de Zweefvliegopleiding DOEL DOEL INVOERING HF VEILIGHEID VERBETEREN ! + 95% Ongevallen zweefvliegerij.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Jeugdwerk Winsum Aanleiding: Enquête gehouden in 2003/2004 Conclusies: Er is meer eenheid nodig in leerstof die aangeboden wordt Jongeren willen elkaar.
Psychologie Les 1: Introductie.
Presentatie serie Teken van Leegte
Presentatie serie Vanitas
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Directeur RMV Beste vriend of vijand?
Transcript van de presentatie:

RPL(G): Nu en in de nabije toekomst Jan L de Jong Commissie Instructie en Veiligheid Conferentie van Chef-Instructeurs en LCO’s Nationaal Sport Centrum Papendal, 15 maart 2003

Open discussie Hoe zouden de regels voor een RPL(G) (of GPL) volgens ons als zweefvliegers er uit moeten zien ? als info voor het RPL-team

Het RPL(G): Nu en in de nabije toekomst Onderwerpen I. Criteria voor een goede zweefvliegregelgeving II. ICAO eisen voor een Glider Pilot License (GPL) III. Het RPL(G) van dit moment IV. Bezwaren tegen de RPL-voorstellen uit 1998 V. Probleempunten in de RPL-voorstellen VI. Te beantwoorden vragen VII. Een theoriepakket voor zweefvliegen VIII. Een theoriepakket voor motorzweefvliegen IX. Conclusie

I. Criteria voor een goede zweefvliegregelgeving RPL(G): Nu en in de nabije toekomst I. Criteria voor een goede zweefvliegregelgeving Een goede regelgeving voor zweefvliegen moet: u Ervaren worden als logisch en veiligheid bevorderend u Passen bij de cultuur binnen het zweefvliegen u Recht doen aan de eigen verantwoordelijkheid van de beoefenaren van het zweefvliegen u Niet onnodig bureaucratisch zijn u Niet gepaard gaan met onnodig hoge kosten

II. ICAO eisen voor een Glider Pilot License (GPL) RPL(G): Nu en in de nabije toekomst II. ICAO eisen voor een Glider Pilot License (GPL) u Age: not less than 16 year u Knowledge of: a.Air law and regulations b.Aircraft general knowledge c.Flight performance and planning d. Human performance and limitations e.Meteorology f.Navigation g.Operational procedures h.Principles of flight u Experience: not less than 6 hours including 2 hours solo flight during which 20 launches and landings are made u Operational experience, under appropriate supervision, with: a.preflight operations b.launching procedures c.traffic pattern operations d.control of glider e.flight throughout flight envelope f.recognition and recovery of stalls g.crosswind operations h.cross-countryflying, and i.emergency procedures.

RPL(G): Nu en in de nabije toekomst III Het RPL(G) van nu (zie presentatie 2002) A. Reden van uitgifte RPL(G) en RFI(G) B. Geen ‘RPL’(=‘Recreational Pilot Licence’) C. Overeenkomst met het ZVB D. Overeenkomst met het RPL E. Vliegen met zweefvliegtuigen met hulpmotor F. Vliegen in het buitenland G. Instructie geven in het buitenland H. Hulpmotoren in het buitenland I. Conclusies en aanbeveling

III-C Overeenkomst met het ZVB RPL(G): Nu en in de nabije toekomst III-C Overeenkomst met het ZVB Overeenkomend voor het RPL(G) en het ZVB : u Bevoegdverklaringen ‘lieren’, ‘slepen’, RT en instructie: RFI(G)A, RFI(G)B en RFI(G)C u Eisen voor afgifte, verlenging en hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaringen op het RPL(G) u Inhoud en uitvoering van de theorie en praktijkexamens (Examinering via de ‘Examencie voor zweefvliegen‘) u Eisen voor het vliegen met passagiers: 10 uur ervaring

Het III-D Overeenkomst met het RPL Het RPL(G): Nu en in de nabije toekomst III-D Overeenkomst met het RPL Overeenkomend voor het RPL(G) en het RPL: u Naast het RPL(G) is geldige medische verklaring vereist u Document (tot 1 januari 2005) onbeperkt geldig, maar … u Bevoegdverklaringen ‘lieren’ en ‘slepen’ 2 jaar geldig u Instructiebevoegdverklaringen 3 jaar geldig

IV-1 Bezwaren tegen de RPL-plannen uit 1998 RPL(G): Nu en in de nabije toekomst IV-1 Bezwaren tegen de RPL-plannen uit 1998 A: Categorie-indeling recreatieve luchtvaartuigen: 6 verschillende JAR-FCL categorieën onterecht samen gevoegd tot 2 verschillende Nederlandse categorieën (met JAR-FCL-namen!): Aeroplanes + TMG’s + MLA’s  Aeroplanes Gliders + Hanggliders + Parasails  Gliders PROBLEMATIEK : Verwarrende regelgeving voor niet-ingewijden (o.a. buitenlanders) Regels voor naamgevende JAR-FCL categorie ook toegepast op beide andere categorieën

IV-2 Bezwaren tegen de RPL-plannen uit 1998 RPL(G): Nu en in de nabije toekomst IV-2 Bezwaren tegen de RPL-plannen uit 1998 B. Toepassing JAR-FCL-regels op zweefvliegen niet correct 1.Ontkenning cultuurverschillen tussen beroeps- en recreatieve luchtvaart: u continu opererende beroepsmensen <> seizoen recreanten, u vliegend binnen economische units <> vliegend binnen verenigingen, u proceduregericht <> gericht op het vliegen, u betaald voor vliegen <> betalend voor vliegen. 2.Ontkenning verschillen tussen motorvliegen en zweefvliegen u individueel vliegend <> samen met anderen vliegend u vliegend van A naar B <> vliegend omwille van het vliegen zelf u onder alle weersomstandigheden <> bij goede weersomstandigheden u contact met de verkeersleiding <> contact met andere vliegers,

V-1 Probleempunten voor zweefvliegen in de voorgestelde RPL-regelgeving RPL(G): Nu en in de nabije toekomst V-1 Probleempunten voor zweefvliegen in de voorgestelde RPL-regelgeving 1. Overlandvliegen: Bij overlandvliegen met zweefvliegtuigen moet er altijd rekening mee gehouden worden dat er een buitenlanding moet worden gemaakt. In Nederland is dit geen simpele zaak. Dit is de reden dat de ‘echte’ opleiding voor het overlandvliegen - de VVO-2 – op dit moment eerst plaats heeft na het behalen van het zweefvliegbewijs of RPL(G). PROBLEMATIEK: a. Solo overlandvliegen voor het RPL(G) met schriftelijke opdracht van instructeur zoals bij motorvliegen niet bevorderlijk voor veiligheid. b. Gedegen opleiding voor het RPL(G) verlengt de opleiding aanzienlijk voor die zweefvliegers die niet (meer) van plan zijn overland te vliegen vanwege de complicaties en de organisatie die dat vereist.

V-2 Probleempunten voor zweefvliegen in de voorgestelde RPL-regelgeving RPL(G): Nu en in de nabije toekomst V-2 Probleempunten voor zweefvliegen in de voorgestelde RPL-regelgeving Hetzelfde voor het RPL(G) en het ZVB: u Bevoegdverklaringen ‘lieren’, ‘slepen’, RT en instructie: RFI(G)A, RFI(G)B en RFI(G)C u Eisen voor afgifte, verlenging en hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaringen op het RPL(G) u Inhoud en uitvoering van de theorie en praktijkexamens (Examinering via de ‘Examencommissie voor RPL(G)‘) u Eisen voor het vliegen met passagiers: 10 uur ervaring 2. Instructie : Zweefvlieg-instructeurs moeten – anders dan motorvlieginstructeurs - meer tijd en effort staken in grondinstructie dan in vlieginstructie. Het aantal instructeurs is daarom bij veel verenigingen relatief groot. Voor goede leiding van het vliegbedrijf is ervaring met het vliegen, c.q. het aantal uren en starts niet het goede criterium. PROBLEMATIEK: a. Regels voor opleiding, afgifte en verlenging van bevoegdheden voor motorvlieginstructie niet optimaal voor overeenkomende bevoegdheden voor zweefvlieginstructie b. I.v.m.noodzaak tot leiding geven in een recreatief vliegbedrijf moet een vraagteken worden geplaatst bij een minimum leeftijd van 18 jaar.

VI Open vragen RPL(G): Nu en in de nabije toekomst VI Open vragen A. Moet de opleiding voor het overlandvliegen (VVO-2) vanwege de regelgeving een plaats krijgen in de opleiding voor het RPL(G) of GPL? B. Moet - bij een negatief antwoord op voorgaande vraag - de theorie van overlandoptimalisatie, vluchtcomputers, gps-en en transponders een plaats krijgen in het theorie pakket voor het RPL(G) of GPL? C. Moeten - bij een positief antwoord - de eisen voor afgifte verlenging en van de bevoegd-verklaringen op het RPL(G) of GPL worden aangepast?

VII Voorgesteld theoriepakket zweefvliegen RPL(G): Nu en in de nabije toekomst VII Voorgesteld theoriepakket zweefvliegen A. Menselijke prestaties en beperkingen: B. a.Ademhaling en bloedcirculatie, b.Extreme hoogten, c.Zintuiglijke informatie verwerking. C. Wettelijke voorschriften D. a.Opbouw luchtvaartwetgeving, b.Luchtvaartpublicaties, c.Bewijzen van bevoegdheid, d.Luchtverkeersreglement, e.Luchtruimtestructuur. E. Meteorologie: F. a.Opbouw atmosfeer, drukmetingen, b.Druk- en frontensystemen, horizontale luchtverplaatsingen, …..

VII Voorgesteld theoriepakket zweefvliegen RPL(G): Nu en in de nabije toekomst VII Voorgesteld theoriepakket zweefvliegen c. Verticale luchtverplaatsingen,d.Bewolking en neerslag e.Gevaren voor de luchtvaart van meteorologische fenomenen, f.Weersvoorspelling voor de luchtvaart. u Vliegtuigen: u a.Twee- en driedimensionale aërodynamica, b.Vlieg- eigenschappen, stabiliteit en besturing, c.Vliegtuig-prestaties, u d. Vliegtuigconstructies, e.Start en landing. Navigatie, instrumenten en operationele procedures: u a.Kaarten en navigatie methoden, b.Navigatiehulp-middelen, c.Vlieginstrumenten, d.Procedures bij vertrek, aankomst en onderweg.

VIII Voorgesteld theoriepakket TMG-vliegen RPL(G): Nu en in de nabije toekomst VIII Voorgesteld theoriepakket TMG-vliegen Voorgesteld theoriepakket voor zweefvliegen + Vliegtuigvoortstuwingsinstallaties: a.Vliegtuigmotoren b. Propellers c. Motorinstrumenten d. Vliegeigenschappen met motor e. Vliegtuigprestaties met motor

IX Conclusie RPL(G): Nu en in de nabije toekomst IX Conclusie Veel en gedegen overleg zal nog nodig zijn voor een definitieve zweefvliegregelgeving! De tijd daarvoor is uiterst kort: Aan het einde van dit jaar (2003) moet alles rond zijn als de nieuwe regelgeving op 1 october 2004 in moet kunnen gaan. De mening van zweefvliegend Nederland is daarbij van veel belang. Laat van U horen.

Dank U voor Uw aandacht

Graag Uw mening, Uw opmerkingen of Uw vragen Ga Uw gang !