Netwerking, coproductie en sociale media in de Vlaamse overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Onze kernwaarden.
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Menno Karres Lead Auditor
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
ViA uitvoeren!
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Visie, missie en kernwaarden
Over en verandering in de bouw
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Stellingen en aanbevelingen in relatie met de praktijk Mr. S. Alfaisi, MA, 8 februari 2013 National Competitiveness Forum Suriname februari, 2013.
Leiderschap.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Priva creating a climate for growth. Priva creëert duurzame oplossingen voor de groeiende vraag naar schaarse hulpbronnen als energie en water door met.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Oplossingsgericht coachen
Tien lessen uit het Noorden
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Organisatiecultuur.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
'Employer Branding vanuit HR perspectief' e-recruitment seminar 29 november 2007 Henri Verlinden.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Wie van ons wist op zijn 15de met welke partner hij/zij door het leven zou gaan? Wie van ons wist op zijn 20ste wie zijn huidige werkgever zou zijn? 3.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
STRATEGISCH – EN INVESTERINGSPLAN ALMA LOKO-AV | 29 NOVEMBER 2014.
Parallelsessie Duurzame Inzetbaarheid en Happy Library 22 januari 2015
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Dementievriendelijke zorg: anders bekeken. J. L. L
Waarden & organisatiecultuur
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
25 november Mentale veerkracht De belangrijkste voorspeller van inzetbaarheid Ulrika Leons Becksén GZ-psycholoog, trainer/coach Directeur SKILS Zorg.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Verwijzen naar kookboek.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
A+O project Co-creatie in de praktijk
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
SHEQ SHQ.
Lokaal loket kinderopvang
Pilot online discussieplatform Argu
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Persoonlijk Leiderschap
3de betalende / MyCareNet
Het Facilitair Bedrijf and the SDG’s
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Een lerende en adaptieve organisatie
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Netwerking, coproductie en sociale media in de Vlaamse overheid

Focus? ?

Vlaanderen in actie Het toekomstproject voor Vlaanderen.   Vlaanderen wil tegen 2020 uitmunten als een economisch innovatieve, duurzame en sociaal warme samenleving. De open ondernemer De lerende Vlaming Innovatiecentrum Vlaanderen Groen en dynamisch stedengewest Slimme draaischijf van Europa Warme samenleving Slagkrachtige overheid Innovatieve overheid

Denken wij vanuit onze klant? Consultatie Brainstorm Dienstverlening Marketing Brainstorming Samenwerking met onze klanten Offer Service Content marketing De mate waarin wij onze klanten bereiken

Stellen wij ons open voor de klant? openbaarheid van bestuur (decreet 26 maart 2004) komt tegemoet aan grondrecht op informatie van burgers : http://openbaarheid.vlaanderen.be/

Willen we ons wel openstellen ?

Openheid kan ook lastig zijn … Peter Verhaeghe, één van de voortrekkers van stRaten-generaal, het burgerparticipatiecollectief dat o.a. diverse alternatieven formuleerde voor de Lange Wapper in Antwerpen, is een wakkere burger die een apolitieke en kwaliteitsvolle bijdrage wil leveren aan het beleid. Het stadsbestuur van Diest meent echter dat deze man, door zijn veelvuldige vraag naar bestuursdocumenten, de reguliere werking van de administratie verstoort en besliste onlangs de man het recht te ontnemen om nog documenten op te vragen.

Misschien hebben we geheimen ?

Vertrekpunt is de samenleving Gigantische uitdagingen in de samenleving Stakeholdersdialoog aangaan Luisteren naar de (levens)verhalen De public service redesignen waar nodig/wenselijk “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” Charles Darwin , 1809-1882 Een wendbare overheid is noodzaak

Redesigning the public service Uitgangspunten De burger-klant centraal Levenslijn burger-klant, in contact met de overheid Levensdomeinen en ViA-doorbraken (VR) Holistische benadering Focus : Quality of Life for the Citizen De burger-klant als spiegel (beleving)

Vanuit overheidsperspectief Wanneer we om ons heen kijken De wereld verandert continu en steeds sneller Complexiteit neemt toe Kennis zit meer verspreid Besparingen : minder ambtenaren, minder centen Hiërarchisch denken is out (Y-generatie) Verzilvering van de bevolking – ook onder de ambtenaren – capacity and brain drain Worden alle capaciteiten en talenten aangewend ?

Iedereen mobiliseren Tweede focus : Human Resources Mobilisation (alle capaciteiten en alle talenten - zowel bij de overheid als bij de burgers-klanten ! - aanwenden) Daadkracht

Om meerwaarde te realiseren voor de burger-klant Leiderschap Ontwikkelen van top-producten en top-dienstverlening Betrouwbare producten of diensten leveren met een optimale kostprijs/ kwaliteitverhouding Geoptimaliseerde oplossingen aanbieden Customer Intimacy Operational Excellence

Een overheid die het verschil maakt Geen differentiatie voor de klant Innoveren Differentiatie voor de klant Rationaliseren Innoveren & risico’s nemen / nieuwe context creëren en met nieuwe producten en diensten uitpakken  Investeren in betrouwbaarheid en standaardisatie : streven naar maximale efficiëntie  Missie-kritische producten & diensten Niet-kritische producten & diensten Investeren in morgen (nieuwe dingen uitproberen, leren uit mislukkingen)  Zo goedkoop mogelijk werken met zo min mogelijk medewerkers en zelfs afstoten  Kerntakendebat voeren Experimenteren

Verschuiven van de middelen Geen differentiatie voor de klant Innoveren Differentiatie voor de klant Rationaliseren Innoveren & risico’s nemen / nieuwe context creëren en met nieuwe producten en diensten uitpakken  Investeren in betrouwbaarheid en standaardisatie : streven naar maximale efficiëntie  Missie-kritische producten & diensten Niet-kritische producten & diensten Investeren in morgen (nieuwe dingen uitproberen, leren uit mislukkingen)  Zo goedkoop mogelijk werken met zo min mogelijk medewerkers en zelfs afstoten  Kerntakendebat voeren Experimenteren

Samengevat Redesigning the public service Focus Quality of Life for the Citizen Human Resources Mobilisation Meerwaarde realiseren voor de burger-klant Via leiderschap, customer intimacy en/of operational excellence Met een overheid die het verschil maakt Door te experimenteren, te innoveren, efficiëntie te verhogen en (kern)taken af te stoten En door middelen te verschuiven

Hoe krijgen we dit voor mekaar? Samen! (burgers, stakeholders, ambtenaren) Op basis van evenwaardigheid Via co-production Co-commission Co-design Co-working Co-assess Ondernemerschap Op basis van 360° vertrouwen

Key success factors (intern)

Key success factors (extern) Politieke overheid Belanghebbenden

Crowdsourcing concreet Platform (Pleio, DaaS …) Starten in de experimenteerruimte Projecten Spring Uit De Band Voorbereiding CAG/Movi-seminarie (juni) Deelprojecten HR-sleutelproject (MJP) ? … Gecombineerd met de stakeholdersdialoog Proces Methodologie Vervolg op 11 april (14u – demo en netwerking)