Rol en rendement van het experiment in het chemie- onderwijs 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Introductie tot de experimenteersessies
Edushock leerfestival
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
Pass’t Montessorionderwijs ?
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Hoe bereid je lessen voor?
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Evidence-Based Medicine
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Transcript van de presentatie:

Rol en rendement van het experiment in het chemie- onderwijs 1

2 De belangstelling van jonge kinderen voor de wereld van wetenschap en techniek is groot maar smelt vanaf 10 jaar geleidelijk weg, vooral bij meisjes

Jongeren vinden schoolwetenschap  saai  moeilijk  niet relevant Vooral meisjes willen geen wetenschapper worden Kennis wetenschappen is slecht (2007) Groeiend geloof in ‘parawetenschap’ 3

4

1. Terug aansluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid  Vragen stellen aanmoedigen  Vragen leren stellen  Antwoorden leren zoeken  Antwoorden kritisch leren bekijken 5

2. Meer rekening houden met WAT jongens en meisjes graag willen leren, Wetenschap maakt knap Werking apparaten Geschiedenis Tech. Uitvindingen Geschiedenis van Natuurwet. ontdekkingen. Mkaken van stoffen zoals geneesm., plastics Werking van stoffen (explosieven) Eerste onderz. com. toep. Heelal, sterren, planeten Zorg voor milieu Discussie rond nieuwe organismen Voorspellen natuurlijke verschijnselen Latere beroeps- mogelijkheden Biologie eigen lichaam Gezonde voeding N = 1283

7

3. Meer aandacht voor HÓE leerlingen wetenschappen willen leren 8 Notities tijdens les Discussies in de klas Videofilms in de les Wetenschap. georiënteerde uitstap Hulp van computer Leerboeken Eigen uiteenzetting voorbereiden Zelf gegevens opzoeken rond een thema (Basis: N=1283) Zelf uitgevoerde experimenten

9

10 […]Practical work (…) is a VITAL PART OF SCIENCE EDUCATION. It helps students to develop their understanding of science, appreciate that science is based on evidence(…) Students should be given the opportunity to do exciting and varied experimental and investigative work House of Commons, Science and technology committee, London, 2005 Vr. “In mijn school wordt een nieuwe theorie of wetenschappelijk thema ondersteund door eigen praktisch en experimenteel werk”, 2005 (N = 1265)

Waarom praktisch werk ?  Hulp bij onderwijzen en leren van 1. wetenschappelijke inhouden  verbinding leren leggen tussen een observatie en een manier om erover te denken. 2. kenmerken van wetenschap  omgaan met onzekerheid van waarnemingen en metingen, modelleren van fenomenen, relatie tussen data en verklaring 11

12 EFFICIËNTIE VAN PRAKTISCH WERK Abrahams, Millar, 2008 Ideeën begrijpen  Weinig tot geen vaststelbaar effect van praktisch werk op het begrijpen van concepten Weten hoe data gegenereerd worden  Leerlingen herinneren zich vooral ‘ongewone zaken’ die geen anker zijn voor de met de data verbonden concepten LEREN LEREN Data Genereren  Leerlingen volgen de procedure (werkbladen) om het gewenste resultaat te bekomen DOEN DOEN Ideeën Observabelen/Data Nadenken over waarnemingen en handelingen  Leerlingen worden niet aangezet om de band tussen observabelen en concepten te leggen

Praktisch werk werkt niet  As practiced in many schools practical work is ill conceived, confused en unproductive. For many children, what goes on in the laboratory CONTRIBUTES LITTLE TO THEIR UNDERSTANDING OF SCIENCE. Hodson 1991; Abrahams

14

Wat kunnen we doen ? Meer aandacht voor het verzamelen, analyseren en interpreteren van data: EXPERIMENTEEL DESIGN 2. Meer aandacht en meer tijd voor het ondersteunen van de ONTWIKKELING VAN CONCEPTEN tijdens het praktisch werk

3. Praktisch werk zo ontwerpen dat de INTERACTIE TUSSEN OBSERVEREN EN REDENEREN gestimuleerd wordt 4. Leerkrachten moeten zich realiseren dat IDEEËN NIET UIT OBSERVATIES volgen: van een inductieve naar een hypothetisch- deductieve theorie van hoe wetenschap werkt 16

17

18

Onderzoekend leren  Science enquiry learning could help to reverse the apparent decline in young people’s interest and engagement in school science, and the potentially serious consequences for the UK’s science research base and its general scientific literacy NESTA, National Endowment for Science, Technology and the Arts,

Enkele kenmerken van onderzoekend leren 20 Zie ook : OpenScience Resources: LEERLINGEN ZIJN MEER VERANTWOORDELIJKVOOR 1.bepalen van wat zij binnen een bepaald thema zullen leren 2.kiezen van (leer)hulpmiddelen en hoe ze hiervan best kunnen leren 3. gebruik van(leer)hulpmiddelen 4.rapporteren over het eigen leren 5.evalueren van hun vooruitgang in leren Uit: Center forLeadership inLearning,McMasterUniversity, CA

21 Constructivistischleermodel (CLM)–DAVID KOLB,° Uitnodigen en engageren 2 Verkennen en verhelderen 3 Verklaren en construeren 4 Toepassen en handelen INTERESSE OPWEKKEN door vragen, demonstraties,… en doorleerlingen ideeën te laten formuleren ACTIVITEITEN PLANNEN EN LATEN UITVOEREN om ideeën of voorspellingen te toetsen LEERLINGEN BEGELEIDEN EN STIMULEREN om in groepsdiscussie verklaringen te vinden voor verschijnselen LEERLINGEN STIMULEREN OM KENNIS EN VAARDIGHEDEN TE GEBRUIKEN om nieuwe vragen te stellen, producten te ontwikkelen, beslissingen te nemen

22 ONDERZOEKENDLERENLEREN ONDERZOEKEN WERKVORM of didactische methodeLEERDOELSTELLINGop zich: ervaren wat een wetenschapper doet LEERKRACHT BEPAALT wat gaat geleerd worden. De leerlingbeslist mee over hoe dat gaat gebeuren LEERLING BEPAALT IN OVERLEG wat gaat onderzocht worden en hoe hij dat gaat doen NieuweLEERSTOFVERWERVENLEERSTOF TOEPASSEN Kan in EENLESUURworden ingeschakeldVereist MEERDERE LESUREN om de onderzoekscyclus volledig te doorlopen PRAKTISCHWERK, waaronder het experiment, is essentieel Idem Keuzevoor onderzoekend leren hangt af van onderwerp en context Leren onderzoeken vereist VERTROUWDHEID MET (DE DIDACTIEK VAN) LEREN ONDERZOEKEN

Implementatieproblemen 1. WAARDEN EN VERWACHTINGEN VAN DE LEERKRACHTEN M.B.T. LEREN EN DOELEN VAN ONDERWIJS 2. WEERSTANDEN VAN OUDERS, WEINIG ONDERSTEUNING VAN COLLEGA’S, ONGUNSTIGE RANDVOORWAARDEN (TE KORT AAN HULPMIDDELEN, CURRICULUMTIJD) 3. GEEN AANGEPASTE LEERBOEKEN, EVALUATIE VAN DE LEERLINGEN, VOORBEREIDING OP HET HOGER ONDERWIJS 23

Belangrijk knelpunt  Opleiding en nascholing van de leerkrachten […] it seems advisable to help teachers of all subjects, BUT ESPECIALLY THOSE TEACHING MATHEMATICS AND SCIENCE, to acquire and implement a wider variety of modern instructional strategies OESO, Teaching and Learning International Survey (TALIS),

SAMENGEVAT  Leerlingen én leerkrachten vinden praktisch werk een NOODZAKELIJK ONDERDEEL van de les wetenschappen  Het rendement van praktisch werk is ONVOLDOENDE door een te eenzijdige focus op ‘doen’  ONDERZOEKEND LEREN kan een werkvorm zijn om praktisch werk op een efficiëntere wijze in het wetenschapsonderwijs te integreren  De implementatie van onderzoekend leren vereist een MENTALITEITSVERANDERING bij alle betrokkenen en ONDERSTEUNING op verschillende niveaus 25

Wat kunnen we doen ?  Brede consensus over wat een currriculum wetenschappen voor iedereen moet zijn  Opleiding en nascholing afstemmen op realiseren doelstellingen  Enthousiaste leerkrachten én leerlingen ruimte geven en aanmoedigen  Randvoorwaarden aanpassen aan de doelstellingen 26

27