AO 29 maart uitvoeren van AO Verschillen en overeenkomsten met Gebruikelijk onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Implementatie van de UNCO-MOB
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Hoe zelfstandig is verstandig ? Training Interactie Management 23 januari 2003 Saskia van Leeuwen Henk Donker Jan Cauberg.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Professionaliteitsontwikkeling
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Gedragsgericht Interview
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Onderzoek & het project
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Wat je zelf vindt, weet je beter
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
Deel anders, mijn organisatie
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Burgerinitiatieven.
Workshop evalueren Dcp
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
Kijken naar Kinderen Week 4
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Mondzorg - persoonsgericht
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Richting geven aan Teamontwikkeling
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

AO 29 maart uitvoeren van AO Verschillen en overeenkomsten met Gebruikelijk onderzoek

Verschillen & overeenkomsten Gebruikelijk onderzoek (maurice de hond) Actieonderzoek (casus kloosterzusters)

Opdrachten tijdens uitleg •Herken ik deze punten uit mijn bezig zijn met AO tot nu toe? (ervaringen, inzichten, gemaakte opdracht van vandaag) •Als ik deze punten toepas op mijn/ons AO hoe is dat daar?

V1: bestemming van de opbrengst (resultaten) MdH: • onderzoeker, gepubliceert, verkoopt media Klz: •voor de kloosterzusters •Voor onderzochten en betrokkenen

V2 aard van de opbrengst Mdh: •informatie (kennis) over stemgedrag Klz: •“dat onze aanwezigheid binnen Huize Gloria veranderingsprocessen in werking heeft gezet. Voor het eerst hebben zij studenten in hun communiteit toegelaten, ze hebben meegewerkt aan een totaal nieuwe vorm van samenwerken en samen iets nieuws opzetten. Zoveel weerstanden als er aan het begin waren, zoveel zelfstandigheid legden zij op het eind aan de dag. Geen taken meer uit handen geven, wij kunnen het zelf “

V3 onderzoekssituatie Mdh: • telefonisch en/of on line enquete •Los van natuurlijke tijd/ruimte (H3) Klz: •Ter plekke de woon en leefsituatie: het klooster •Het veld, de natuurlijke context

V4 doel van het onderzoek Mdh: •Weten/kennis over stemgedrag om publiek te informeren Klz: •Weten/kennis: vragen gesteld hebben met betrekking tot belevingen en ervaringen van de zusters die onder andere verband houden met het leven in Huize Gloria en ontwikkelingen in de maatschappij materiele en immateriële behoeften die naar voren kwamen tijdens de interviews. •Doen, handelen, verbeteren, veranderen: (H3, 4) De gegevens die wij uit de interviews verkregen, zijn gebruikt om samen met de zusters acties (activiteiten) op te zetten

V5 het onderzoeksperspectief Mdh: •Vanachter buro vragenlijsten gemaakt •Via vragenlijst gegevens “ontfutseld” bij onderzochten •Als persoon niet betrokken, buitenaf (H3) Klz: •Samen zoeken, interactie met onderzochte groep, •Van binnenuit, door er te zijn perspectief krijgen van binnenuit •“”

V6 relatie onderzoeker en onderzochten Mdh •Echte relatie is er nauwelijks, eenmalig afstandelijk contact gegevens te krijgen KlZ “op een intensieve en interactieve wijze met de doelgroep aan de slag gaan. De te verwachten grote mate van betrokkenheid en de geringe afstand tussen onderzoeker en onderzochten was doorslaggevend voor ons om op deze manier te werken” •Subject-subject relatie (H3,4,6) •Directe, persoonlijke contacten met betrokkenen

Voorlopige conclusie •Er zijn flinke verschillen tussen gebruikelijk onderzoek en AO op punten v1 t/m v6 •Maar AO is en blijft ONDERZOEK •ZIJN OVEREENKOMSTEN: •ZAKEN DIE GENERIEK ZIJN WELKE ONDERZOEKSBENADERING JE OOK HANTEERT

ZAKEN DIE GENERIEK ZIJN WELKE ONDERZOEKSBENADERING JE OOK HANTEERT Denk even na Wie kan er enkele noemen?

Genoemde generieke zaken

ONDERZOEK GENERIEK 1 Onderzoek is een menselijke activiteit om iets aan de WEET TE KOMEN Daartoe verkrijg,gebruik en analyseer je op een systematische manier gegevens/informatie

Onderzoek generiek 2 •In praktijkgericht onderzoek & actieonderzoek (als bijzondere tak van po) •Gaat het in dit onderzoek om praktische bruikbare kennis voor vragen en problemen van professionals in zorg en welzijn •Toepassingsgericht kennis

Onderzoek generiek 3 Kennis verkrijg je via een aantal aan elkaar gekoppelde activiteiten De stappen of fases in het onderzoeksproces

Onderzoek generiek 4 (H4 PO) •Fase 0vaag idee of thema weten oriënteren en verkennen probleem of situatieanalyse; 5 x w + h, macro/mezo/micro •Fase 1 probleemstelling, doelstelling en vraagstellinge •Fase 2 onderzoeksontwerp/plan Waar haal je de gegevens en hoe krijg je die te pakken: welke databronnen en dataverzamelingstechnieken kun je gebruiken? •Fase 3 Dataverzamelingstechniek in elkaar zetten voorbereidden/ en gereedmaken waar en hoe je de gegevens haalt

Onderzoek generiek 4 (vervolg) •Fase 4 aan de slag: (echte uitvoering) gegevensverzameling op pad om de gegevens te verkrijgen •Fase 5: verwerking & analyse fase verzamelde gegevens, verwerken, ordenen, rubriceren, er zaken uithalen •Fase 6: rapporteren en presenteren resultaten vastleggen en anderen daarover inforrmeren

Onderzoek generiek 5 onderzoeksfases en verschillen •Stappen/fases zijn inherent aan doen onderzoek •Wel wordt er verschillend mee omgegaan •Heel strikt in volgorde, heel gescheiden tot flexibel, interactieve cirkel •Opdrachtje: speur deze fases op in casus kloosterzusters, wat gebeurt er en hoe?

Resultaten opdrachtje •Soms fases letterlijk te herkennen, •soms ook anders genoemd •Wat gebeurt er meer of anders?

Onderzoek generiek 6 de onderzoeker •Onderzoek is meer dan een zoekproces •Het is een contact & interactieproces: niet altijd met betrokkenen, maar wel bijna altijd met opdrachtgever •Brengt altijd iets teweeg bij mensen •Vereist onderzoekskennis en kunde •Bruikbaarheid, validiteit en betrouwbaarheid moet zo groot mogelijk zijn

Onderzoek generiek 6 En wat is daar vanuit het AO perspectief nog aan extra’s, meer. Bijzonder toe te voegen?

Toevoegingen & extra’s

De start van AO initiatief •Zelf •Vraag van doelgroep/onderzochten •Anderen: management, collega’s, gemeente, wzw instelling, stageplek vragen

Start AO 2 voorfase & start (H12) •Je weet alleen AO moet doen: onderzoeksthema of opdracht is nog open •Globale opdracht is aangereikt •Uitgewerkte opdracht is aangereikt •Opdracht is al uitgewerkt in doelstelling en vraagstelling(en) •Wie zit waar??

start AO 3 voorfase en start •Bij AO betrokkenen in beeld krijgen •Leggen en opbouwen van contacten voor ao netwerk •Steun zoeken en belangen samenbrengen •Hoe ging dat bij de kloosterzusters? •Hoe zit dat bij jou/jullie AO? •Hoe past dit binnen de generieke fasen van onderzoek? Hoe noem je dit daar?

Start AO 4 oriëntatiefase Onderzoeker en betrokkenen maken kennis met elkaar en verkennen de te onderzoeken problematiek

Start AO 5 orientatiefase •Verkennen van probleem of situatie •Verkennen van doel van betrokkenen •Opbouw samenwerkingsrelatie, en werkklimaat •Invullen rol onderzoeker •3 orientaties-situaties voorhanden (H13) •Hoe ging dat bij de kloosterzusters? •Hoe ziet deze fase er bij jou uit?

Start AO 6 diagnostische fase •= afmaken wat al aangezet is tijdens de voorstart en verkenningsfase: •Gezamenlijk komen tot & vastleggen van dit is er aan de hand, dit is het probleem, hier draait erom, daar moeten wij verder mee via 1.Onderzoek 2. Ervaringen 3.Reflectie Hoe ging dat bij de Kloosterzusters? Hoe gaan jullie dat doen: via ?

Start AO 7 •Voorfase & oriëntatie & diagnose zijn termen uit AO •Hoe past dit binnen de generieke fasen van onderzoek? •Hoe noem je dit daar?

Start AO 8 •En verder.....