Interpretatie van de NMa visie inzake transportschaarste

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Productievermogen in Noord-Nederland
De zin en onzin van escrow
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
Handel en marketing hoofdstuk 9
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Verbouwing Radboud Centraal Annet Elzenaar - Corio Bas Corstiaensen - BAM Utiliteitsbouw 18 maart 2014.
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Training algemeen.
Vijf-gelijke-dagen model
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Smart grids Als er slimme netten zijn, moeten er ook domme netten zijn (?) Lezing broodje energie 28 januari 2010 Kees Iepema.
De zorg in beweging Een blik vanuit het ziekenhuis naar buiten 1.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Voedsel, biodiversiteit en klimaatverandering
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Gebieden als Powerpoint shapes
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
R.BELMANS K.U.Leuven-Energie-Instituut
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Goede tijden, slechte tijden
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Algemene Ondernemersvaardigheden
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Voorraadbeheer en bestellen
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Welkom Participantenvergadering 9 mei en 23 mei 2012.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Voorraadbeheer en bestellen
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Internationalisering
Transcript van de presentatie:

Interpretatie van de NMa visie inzake transportschaarste Ruimte voor transport Interpretatie van de NMa visie inzake transportschaarste René Kerkmeester Arnhem, 23 maart 2009

Visie NMa ‘Transportschaarste’ Doel: Tijdelijk transportruimte vrijmaken tot capaciteitsuitbreiding Oude situatie: transportruimte wordt bepaald door n-1 gedurende onderhoud (n-2). Nieuwe situatie: transportruimte wordt bepaald door n-1. Creëert ruimte om tot n – 1 transportcapaciteit vrij te geven. Leveringszekerheid. n – 0 n – 1 n – 2 2 oud nieuw

Resultaat is meer aansluitruimte Daardoor bepaalde hoeveelheid nieuw vermogen eerder aansluiten in afwachting van netuitbreiding. Incidenteel meer aansluitruimte als dit technisch en bedrijfsvoeringstechnisch mogelijk is. Hangt per gebied af van samenstelling productiepark, import/export, e.d. Uitgewerkt per congestiegebied Noord-Nederland Zuid-Holland 3

Congestie management Toelichting scenario's Schets van keuze van uitgangspunten en internationale en regionale ontwikkelingen T.G.J.L van Moll Arnhem, 23 maart 2009

Om te beginnen: Het Nederlandse net is er niet alleen voor Nederlands gebruik, het is verbonden met het Europese net en er is veel beinvloeding van de flows door buitenlandse marktgebeurtenissen

onzekere ontwikkelingen in internationaal elektriciteitsverkeer veranderingen markt prijsontwikkeling brandstoffen verandering belasting door economische stagnatie mogelijk meer export vanuit Nederland veranderingen actuele transporten andere productie inzet dag/nacht,seizoenen windopwekking DE, van 10 GW naar >30 GW in 5 jaar kabel FR/UK, van invloed op flows in NL-net hoge belasting FR, waardoor andere flows in DE en NL

Voorbeeld van veranderend transport: belasting verbinding Meeden Diele in 2008 Vraag: welke waarde voor transit vanuit DE te kiezen voor scenario’s?

Opbouw Nederlands netten en interacties Import/ Export/ transits 380 kV 220 kV 150 kV 110 kV MS+LS distributienetten MS+LS distributienetten EHV bij TenneT HV bij TenneT MS bij RNB's LS bij RNB's load load

Ontwikkelingen in elektriciteitsverkeer nationaal snelle ontwikkeling WKK bij tuinders ontwikkeling wind op land en in zee in 2007 e.v. veel groot vermogen aangemeld totaal al 30 GW (momenteel 25 GW in bedrijf)

Visie op toekomstige ontwikkelingen TenneT heeft Kwaliteits en Capaciteitsplan en Visie 2030 ontwikkeld. Is fundament voor SEV Wij weten niet welke ontwikkelingen zullen plaatsvinden en in welke mate, er zijn veel onzekerheden. Daarom scenario’s opgesteld, waarin de meest waarschijnlijke ontwikkeling wordt geschetst. Voor planning transportnet onzekere basis. Internationaal in ENTSO-E via TF “coordinated planning” aangepakt Voor uitbreiding HS-net lange voorbereidingstijd (8-10 jr.) bouwtijd 2 jr, levertijd apparatuur 2 jr.

Onzekere factoren in binnenlands verkeer Toekomstige bedrijfsvoering erg moeilijk te voorspellen - belasting in afhankelijkheid weer - inzet eenheden in afhankelijkheid beschikbaarheid en vraag (nationaal + internationaal), Om beeld van kosten te vinden scenario's gemaakt vraag is echter welke situatie meest waarschijnlijke is Daarom voor scenario’s voor berekening financiële consequenties transportbeperkingen, huidige prijsverhoudingen toegepast.

Scenario I Normale bedrijfsvoering Uitgangspunt: Situatie zoals in afgelopen periode, echter met een toename van aangesloten vermogen, zoals tot heden bekend

Scenario II Normale belasting van het net en grote centrale niet beschikbaar wegens onderhoud Een normale belasting van het net is bepaald op basis van historie Scenario kan in meerdere varianten worden benaderd A. Centrale in Noord-Nederland niet beschikbaar B. Centrale op Maasvlakte niet beschikbaar C. Centrale in Midden Nederland niet beschikbaar Gevolgen voor de scenario's voor het Nederlandse Net zullen onder meer zijn A. Opregelacties buiten Noord-Nederland, extra import B. Opregelacties buiten Maasvlakte met mogelijk extra transport richting Maasvlakte, extra import C. Opregelacties in Noord-Nederland

Scenario III Koude winter met extreme wind Uitgangspunten: - lage temperaturen in Noord-Frankrijk en België en Nederland - veel wind in Noord-Duitsland Gevolgen van dit scenario voor Nederlands Net: - veel transporten door Nederland van Noord naar Zuid - veel vraag naar elektriciteit in Frankrijk - veel aanbod vanuit Noord-Europa (Duitsland en Scandinavië)

Scenario IV Hoge vraag bij warm weer en koelwaterprobleem Uitgangspunten: - een hoge vraag naar electriciteit met navenant hoge prijzen - een dusdanige omgevingstemperatuur, dat centrales die afhankelijk zijn van koeling op open binnenwater en niet direct op open zee kunnen lozen een beperking opgelegd krijgen Gevolgen van dit scenario zijn onder meer: - onvoldoende productie in gebieden,met koelwater problemen - extra transporten naar deze gebieden

1 4 5 2 3 Mogelijke congestiegebieden in de komende jaren, zoals gedecteerd per begin 2009 1 1 Noord-Nederland 1a NO polder Zuid-Holland 2a Westland Zeeland/West-Brabant 4 Noord-Holland 5 380 kV-ring 1a 4 5 2a 2 3 16

Disclaimer bij de berekeningen TenneT TSO kan niet garanderen dat de hierna gepresenteerde financiële uitkomsten van de scenario’s in de komende jaren gerealiseerd worden, vanwege de volgende onzekere factoren: Planning; wordt nieuwbouw van productie en de netuitbreidingen volgens de nu bekende schema’s gerealiseerd ? Prijsontwikkeling; blijft de MWh-marktprijs en de prijs van op-/afregelvermogen in de verschillende tranches hetzelfde? Veranderend verkeer over de internationaal gekoppelde netten t.g.v. prijzen brandstoffen en beschikbaarheid energiebronnen en exportmogelijkheden landen. Ook transits door windenergie zullen van grote invloed zijn, zeker bij toename offshore wind. Mate van congestie; de mate van overschrijding van de beschikbare transportcapaciteit en het aantal uren dat congestie voorkomt in afhankelijkheid van ontwikkeling van opwekking en verbruik en de exportpositie van Nederland. Weersomstandigheden; langere periodes van koude of hoge temperaturen, koelwaterbeperkingen, en eventuele netstoringen t.g.v. zwaar weer

condities gehanteerd bij scenario’s, zowel voor Noord-Nederland als Zuid-Holland Kosten opheffen congestie (nieuwe versus bestaande eenheden) is onderverdeeld in tranches: tot 700 MW = 5€ / MWh 700-1400 MW = 10 € / MWh boven 1400 MW = 27 € / MWh Q1 SC- III SC-IV SC-II SC- I Q2 Q3 Q4

Netinvesteringen Noord-Nederland Korte termijn (Q1 2011) Verzwaring Zwolle – Groningen 1800 MW extra transportruimte Lange termijn (Q4 2016) Noordwest 380kV 19

Tekort aan transportruimte Impact Initiatieven Noord Nederland voor scenario’s Vraag en Aanbod Vermogenstransport (01-01-09) Tekort aan transportruimte

Berekende kosten (M€ /jaar) opheffen congesties (op-/afregelvermogen) voor Noord Nederland

Netinvesteringen Zuid-Holland Sluiten Zuidring (Q2 2012) Transportruimte: N-2 ruimte: 5200 MW 22

Tekort aan transportruimte Impact Initiatieven Zuid-Holland voor scenario’s Vraag en Aanbod Vermogenstransport (01-01-09) Tekort aan transportruimte

Berekende kosten (M€ /jaar) opheffen congesties (op-/afregelvermogen) voor Zuid-Holland

Wij danken u voor uw aandacht. Einde Wij danken u voor uw aandacht.