Implementatie van de UNCO-MOB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen een VPG-setting
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
MVO en intern management
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie Normblad 8002
Slagkracht met kwaliteit
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Deel anders, mijn organisatie
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Samenwerken Werken in Teams.
Kwaliteitsnetwerk FPA
Presentatie projectplan werkgroepen
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Naar een duurzaam HRM beleid
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Nelleke Gruijters Paul Ram
Reflecteren volgens de kritische incident methode
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Welkom bij DAIly NURSE.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Implementatie van de UNCO-MOB Els Derksen, verpleegkundige/verplegingswetenschap Coördinator UVNN

Wat is implementatie? ‘een procesmatige en planmatige invoering van vernieuwingen en/of verbeteringen (van bewezen waarde) met als doel dat deze een structurele plaats krijgen in het (beroepsmatig) handelen, in het functioneren van organisatie(s) of in de structuur van de gezondheidszorg’ (Hulscher, 2000)

Fases in veranderingsproces Stappen Strategieën 1. Oriëntatie in kaart brengen uitgangssituatie (0-meting) doelgroep bepalen knelpunten inventariseren voorwaarden benoemen 2. Inzicht informatieverstrekking goede instructiematerialen 3. Acceptatie aanpassing innovatie aan wensen doelgroep demonstratie uitvoerbaarheid door collega’s afspraken vastleggen 4. Verandering werken volgens nieuwe afspraken feedback of onderlinge toetsing 5. Behoud van verandering evaluatie werkwijze integratie in werkafspraken (Grol, 2001)

Oriëntatiefase 0 – meting Zijn er afspraken over het gebruik van meetinstrumenten binnen de vakgroep? Wie maakt er gebruik van, welke meetinstrumenten? Worden meetinstrumenten op juiste wijze afgenomen? Is er intercollegiale toetsing of feedback? bijvoorbeeld via ‘audits’ Worden resultaten van metingen ingebracht in overdracht of mdo?

Inzichtfase Kennis over innovatie Hoe breng je dit inzicht verder binnen vakgroep/organisatie? Wat is nodig? wat is haalbaar? Verschil grote en kleine instellingen? Kennis over inhoud en toepassing van meetinstrumenten Terugkoppeling consensusgroep in vakgroep Oefenen met meetinstrumenten Symposium Samen in Beweging

Hoe gaan jullie dit aanpakken in de eigen instelling? Acceptatiefase Hoe gaan jullie dit aanpakken in de eigen instelling? Belang van meetinstrumenten Waarom wil iemand niet? Achterhalen weerstanden Haalbare doelen binnen organisatie Mogelijk starten met minimale variant van UNCO-MOB Afspraken: bij wie, met welk doel, op welk moment, evaluatie behandeling Per fase van implementatie: wie doet wat wanneer Kijk in oriëntatiefase naar samenwerkingsafspraken met partners in de omgeving (zhs); informeer zhs over voorgenomen beleid tav gebruik van instrumenten in fase 5 behoud

Accepatiefase Benadering van verschillende groepen bij implementatie voorlopers middengroep achterblijvers Motivatie om te veranderen Intrinsiek: zien voordelen Erbij horen, relatie met anderen Extrinsiek: het moet Effectieve beïnvloeding Gericht op cognitie Gericht op attitude Gericht op gedrag Methoden van implementatie Goede informatie Schriftelijk Inzet sleutelfiguren Intercollegiale activiteiten Feedback collega’s Regels en afspraken Beloning Hulp bij praktische problemen Duidelijk leiderschap (Green 1989, Grol 1992, Rogers 1995)

Werken volgens gemaakte afspraken Evalueren in de vakgroep Verandering Werken volgens gemaakte afspraken Evalueren in de vakgroep Hoeveel patiënten, welke patiënten Bespreking in overlegvormen, w.o. MDO Ervaren voordelen en nadelen Ervaren belemmeringen Vraag hoe lang is periode van verandering nodig? hoe vaak evalueren?

Behoud van verandering Hoe zorg je binnen je instelling dat het gebruik van meetinstrumenten behouden blijft? Eindevaluatie gebruik en toepassing Vastleggen in procedures / kwaliteitshandboek In ECD Evaluatie/ feedback minder frequent, maar wel behouden Zo nodig nieuwe cyclus starten voor nieuwe instrumenten

Behoud van verandering / Evaluatie UNCO-MOB Evaluatie van gebruik van meetinstrumenten UNCO-MOB in instellingen Nieuwe inzichten uit onderzoek leidt mogelijk tot andere keuzes Toevoegen domeinen Evaluatie UNCO-MOB in gezamenlijke bijeenkomst consensusgroepen van UNO-Vumc en UVNN