Van uniformiteit naar diversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Een bron verbinden aan een bestemming...
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wetenschap, techniek en lerenSLO Wetenschap, Techniek en Intelligent onderwijs overzicht presentatie • Waar en wanneer is de kennismaatschappij.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
BEGINSITUATIE Product-procesmodel.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
CBE: Centra voor Basiseducatie
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Leerkansen voor alle leerlingen
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Vernieuwing verzorging
Belangenbehartiging door de VELON
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
…..overrompeld door verdriet
Personeelsvergadering
Aan de slag met competenties beoordelen
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Het werken met portfolio
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Competentiegericht leren vmbo
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Wiskunde kan helpen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Ouderavond Groepsorganisatie
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Kansen voor transformatie
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Toekomstgericht onderwijs
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Gelijke kansen op school: het kan!
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Scholieren over onderwijs in Gent
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Van uniformiteit naar diversiteit Een noodzaak in hedendaags onderwijs Het foutje van Jan De moeizame weg terug naar een evidentie… SLO 14 - 12

…de uitvinder van het jaarklassysteem…. 1. Het foutje van Jan… …de uitvinder van het jaarklassysteem…. SLO 14 - 12

Hoofdelijk onderwijs In de tijd van Comenius en lang daarna... SLO 14 - 12

Eén grote (of kleine) ruimte, allemaal verschllende activiteiten… SLO 14 - 12

De latijnse school in Rotterdam opgericht in 1592, afbeelding uit 1792 Tot in de 19e eeuw konden leerlingen op elk moment van het jaar overgaan naar de volgende groep op basis van de gemaakte vorderingen…

Jan Amos Komensky (1592-1670)‏ Nick name: Comenius Leefde net na de middeleeuwen De tijd van Bach, Leibniz, Newton, Rembrandt. Tijd van godsdienstoorlogen Gouden eeuw in de Nederlanden. SLO 14 - 12

Wat dacht Jan over onderwijs… Realiteitsgebonden en vakoverschrijdend aanschouwelijk Eigen taal naast latijn Onderwijs voor iedereen SLO 14 - 12

…Een pacifist in een tijd van godsdienstoorlogen, een sociale denker in een standenmaatschappij SLO 14 - 12

De visie van de Vlaamse overheid op leren (1997)‏ Actueel? Jan De visie van de Vlaamse overheid op leren (1997)‏ Realiteitsgebonden en vakoverschrijdend aanschouwelijk Eigen taal naast latijn Onderwijs voor iedereen Brede vorming Samenhang Actief leren in realistische contexten Zorgbreed werken SLO 14 - 12

Nobody 's perfect… "Al de verscheidenheid van begaafdheden is niets anders dan eene overmaat of een gebrek aan natuurlijke harmonie. De natuurlijke harmonie kon worden hersteld door vlugge leerlingen te temperen en trage leerlingen te prikkelen. De juiste leermethode bewerkt de "versmelting van de contrasten", de nivellering van de verschillen, zodat "eene overmaat en een gebrek in de natuurlijke begaafdheden opgeheven en alles in harmonie en in lieflijke overeenstemming gebracht wordt". De leermethode moet derhalve zijn afgestemd op de "middelmatige geesten", aldus Comenius, zodat de vlugge leerlingen automatisch worden afgeremd en de trage leerlingen juist worden aangemoedigd. (Didactica Magna, 1632, 122/23)‏ SLO 14 - 12

De weegschaal slaat over naar standaardisering en uniformiteit… Eind 19e eeuw verdwijnt dit beeld stilaan, in de 20 eeuw wordt de jaarklas een hit met stip! (Ford T) De jaarklas als organisatievorm is tot vandaag de gangbare vorm in gans ons onderwijs. De misvattingen die eraan ten grondslag liggen worden algemeen aanvaard als natuurlijk kenmerk van onderwijs. SLO 14 - 12

Welke misvattingen? Voorkennis bij alle lerenden gelijk (negeren van beginsituatie) Leerstijl en vorm van intelligentie is gelijk Snelheid van het leerproces = gelijk Benodigde leercontext = gelijk SLO 14 - 12

Dit leidt tot uniforme leersituaties: Fractionering van cursusduur, cursusinhoud en leerlingenbestand Opdrachten zijn voor iedereen gelijk Cursusduur is gelijk prestatie-eisen op het einde zijn gelijk dus ook de evaluatiemethodes Zittenblijven als natuurlijk kenmerk van leersituaties Inhouds- en leerkrachtgestuurd curriculum SLO 14 - 12

2. De eerste aanzet uit onverwachte hoek… In het gewoon basisonderwijs wordt een leeromgeving gecreëerd, waarin de leerlingen een ononderbroken leerproces kunnen doormaken. Deze omgeving wordt aangepast aan de voortgang in ontwikkeling van de leerlingen. Uit het decreet basisonderwijs, 1997‏ SLO 14 - 12 SLO 14 - 12

3. Hoe kunnen we omgaan met die diversiteit? Modulair onderwijs Emancipatorische visie Autonomie door keuze en zelfverantwoordelijk leren Flexibele groeperingsvormen. Keuzemogelijkheden o.m. afwisseling Heterogeen-homogeen Gecombineerd onderwijs (??) Competentiegericht onderwijs (Lerende- en leerproces-gestuurd) Samenhang Horizontale samenhang Verticale samenhang Permanente evaluatie met accent op beginsituatie Geen tussenliggende cesuren meer, rekening houden met eerder verworven competenties…(EVC) SLO 14 - 12

Horizontale samenhang Wat je leert is ingebed in een realistische, maar complexe context Veel tegelijkertijd leren (technologie, wiskunde, engels, nederlands, samenwerken) terug naar Comenius Verticale samenhang De volgorde van het leerproces respecteren (en dus de verschillen tussen mensen!!) Eerst met één wiel, dan met twee?!?!? Andere relevante termen: Voorkennis of beginsituatie Zone van naaste ontwikkeling

Middenschool = comprehensief onderwijs (het Finse systeem) Van categoriaal naar comprehensief ASO-TSO-BSO afgeschaft Brede vorming tot 14 of 16 uitstel van studiekeuze (geen richtingen) Heterogene groepen Oriëntering Autonome middenschool. Baanbrekers in Vlaanderen: STAM

Teleurstellende conclusie in ‘Positief omgaan met verschillen Teleurstellende conclusie in ‘Positief omgaan met verschillen.’ van Johan L. Vanderhoeven. ‘De lerarenopleiding heeft niet, zoals vaak gemeend wordt, een pioniersfunctie. Haar mogelijkheden tot het aanbrengen van geavanceerde bekwaamheden loopt ongeveer gelijk op met de groei in het vigerend onderwijs… (Bonset en Ten Brinke, 1988)