De toegangspagina van het SIER spel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie voor coaches en aanvoerders Versie september 2013.
Advertisements

Inloggen in de VREG databank
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters Versie sept 2013.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
De Altijd meteen aan de slag
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters.
SIER-spel Doelen: Leren hoe in een markteconomie de verbanden kunnen liggen tussen een aantal kern-concepten uit de algemene economie; Leren dat het moeilijk.
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie voor coaches en aanvoerders.
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Presentatie programma Access applicatie kopersbegeleiding
Informatie en gebruikershandleiding versie 3.0 Mei 2010 Arthur Kleijn
Welkom bij de demo van de Planningstool Omgevingsvergunningen. Deze website helpt u bij het checken, plannen én aanvragen van (bouw)vergunningen.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Rooster Generator Voor Huisarts Posten
Informatie en gebruikershandleiding versie 2 April 2009 Arthur Kleijn
Hoe ik paddenstoel word
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Wat is Pearson XTRA? De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
WebHIS Call Manager 3.5.
Cijfers over o.a. Europa Hans de Ruiter Gent, 19 november 2010.
De toegangspagina van het SIER spel. Hier kom je via www. siergame
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Instructie eBook Pack via ELO.
Wegwijs in Bel-first Handleiding voor het gebruik van deze databank en het opslaan van informatie eruit.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Handleiding ClassDojo
Welkom! Klik hier om te beginnen
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Handleiding LoGiApp tbv Riwo Transport
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Magister voor ouders.
Welkom Mentoren T35 Leonie Koelemij Wendy Couperus.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via activeringscodes.
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via ELO/schoolportaal.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Agenda-slide. Starten met het Figlo Platform Figlo Manager instellingen.
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via distributeursportaal.
Instructie toegang tot eBook Pack via distributeursportaal.
Windows 10 Creators Update
Instructiekaart SpoorWeb
Help, ik zoek een huis!.
Digitaal wedstrijd formulier
De grafiekgenerator.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Handleiding Prodas-app
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Biljart Score Bord - korte gebruiksaanwijzing
GEBRUIKSAANWIJZING Chris
Instructie inloggen docent
Instructie inloggen docent
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

De toegangspagina van het SIER spel De toegangspagina van het SIER spel. Hier loggen zowel de docent als de leerlingen in. De spelleider en de landen hebben ieder een uniek wachtwoord. De spelleider logt als eerste in met zijn inlognaam (gelijk aan de licentienaam).

Navigeren door het spel gaat door middel van tabbladen Navigeren door het spel gaat door middel van tabbladen. Welke bladen beschikbaar zijn hangt af van de spelversie Voor en tijdens het spel geeft de statusbalk kort en bondig actuele informatie weer voor de docent en de leerlingen.

Om een nieuw spel te starten gaat de docent nu naar het tabje ‘Spelleider’.

Voor het starten van een nieuw spel kiest de docent de spelversie, het aantal landen (maximaal 10, elk land bestaat uit 3 tot 5 leerlingen) en de taal van de interface (Nederlands of Engels).

Ten slotte kan de docent kiezen: of leerlingen grafieken mogen zien die de economische situatie samenvatten of importtarieven mogen worden gebruikt in de eerste twee ronden of het spel automatisch doorgaat naar een nieuwe ronde of pas na interventie van de docent. Na het kiezen van de gewenste opties wordt het spel aangemaakt met een druk op de knop

Binnen een minuut meldt de statusbalk dat het spel is aangemaakt Binnen een minuut meldt de statusbalk dat het spel is aangemaakt. Vanaf nu is het spel klaar voor gebruik. De leerlingen kunnen inloggen en beginnen.

Na het inloggen kunnen de leerlingen diverse aspecten van de beginpositie bestuderen: welvaartsaspecten...

...het gevoerde beleid in het eigen land en in de andere landen...

...economische kengetallen...

...en bijvoorbeeld de overheidsrekeningen.

Om het spel te spelen, gaan spelers naar het tabblad ‘Beleid’ De doelstelling van het spel is om welvaart te verhogen en het land te zijn met de hoogste welvaart in de wereld. De leerlingen zijn regeringen van de landen en hebben economische beleidsmiddelen tot hun beschikking waarmee ze de welvaart proberen te maximaliseren. Ze kunnen onder andere beschikken over belastingtarieven, het niveau van de overheidsconsumptie en het aantal ambtenaren.

Hier voeren de leerlingen de gewenste beleidsveranderingen in Om te voorkomen dat er meteen handels-oorlogen ontstaan en daardoor te weinig aandacht is voor ander beleid, zijn import-tarieven in de eerste 2 ronden niet toegestaan, tenzij de docent anders heeft besloten.

Om te voorkomen dat de beleidsinstrumenten onverantwoord worden ingezet, moeten de spelers zekere grenzen respecteren. De beleidsaan-passingen per spelronde zijn daarom begrensd.

Als een land klaar is met het invoeren van hun beleid, wordt het beleid ingestuurd.

Landen 1, 3 en 4 hebben hun beleid al doorgegeven, land 2 nog niet. Voordat de economische gevolgen van het gevoerde beleid kunnen worden doorgerekend, moeten alle landen hun beleid hebben ingestuurd. Immers, de economieën van de landen zijn onderling van elkaar afhankelijk als gevolg van de handelsstromen en (afhankelijk van de versie) ook kapitaalstromen. Het gevolg is dat de economie van een land tevens wordt beïnvloed door beleid in de andere landen. Landen 1, 3 en 4 hebben hun beleid al doorgegeven, land 2 nog niet.

Tijdens het spelen kan de docent indien nodig ingrijpen. Als een land geen beleid heeft ingestuurd, maar de docent wil toch doorgaan met het spel, dan kan de docent een nieuwe periode starten door op deze knop te drukken. Merk op: als de docent – bij het aanmaken van een spel – heeft gekozen voor handmatig doorrekenen naar een nieuwe periode, dan wordt de nieuwe periode altijd gestart door het indrukken van deze knop.

Als na het doorrekenen van het beleid blijkt dat een land zich ‘vertypt’ heeft bij het invoeren van beleid, kan de docent in uitzonderlijke gevallen ervoor kiezen om de laatste spelronde terug te draaien. Alle landen moeten dan wel opnieuw inloggen en hun beleid voor de laatste ronde opnieuw intypen.

Tijdens het spel kan de toegang tot de grafieken door de spelleider worden aan- of uitgezet. De spelleider houdt wel altijd toegang tot de grafieken.

Als alle landen hun beleid hebben doorgegeven (of als de spelleider de nieuwe periode handmatig heeft gestart) worden de gevolgen van het economische beleid doorgerekend. Alle spelers worden via een bericht in de statusbalk geïnformeerd dat de nieuwe resultaten beschikbaar zijn

Een nieuwe spelperiode is begonnen Een nieuwe spelperiode is begonnen. De data van eerdere periodes blijven beschikbaar. Het is mogelijk om alle beschikbare data in 1 bestand te bekijken, dat vervolgens makkelijk kan worden geprint of opgeslagen. De leerlingen kunnen de economische gevolgen van hun beleid bestuderen. Land 3 staat bovenaan (de ingezetenen van land 3 hebben de hoogste welvaart en staan boven 100.00 welvaartspunten).

De leerlingen kunnen historische overzichten bekijken van alle landen. Door naar het tabje ‘Historie’ te gaan, kunnen historische overzichten worden opgeroepen De leerlingen kunnen historische overzichten bekijken van alle landen.

De mogelijkheid bestaat om de historische data van alle landen te printen.

Via het tabje ‘Grafieken’ kunnen spelers voor alle landen enkele grafieken opvragen (als de spelleider dit heeft toegestaan) In deze grafiek wordt weergegeven welke aspecten hebben bijgedragen aan de stijging of daling van de welvaart. Land 4 doet het niet zo goed: de welvaart is in ronde 1 gedaald.

Land 3 heeft de welvaart wel verhoogd. Ook de grafieken kunnen allemaal in een pagina worden bekeken, bijvoorbeeld om ze te printen. Land 3 heeft de welvaart wel verhoogd. NB: spelers kunnen de tabellen en grafieken van alle landen bekijken. Dit geeft hen de mogelijkheid te leren van het beleid van de andere landen.

Ten slotte kunnen leerlingen een grafiek van de totale vraag naar een product en het totale aanbod van dat product een oproepen. Deze grafiek kan worden gebruikt om de belangrijkste economische ontwikkelingen te analyseren.

Aan de grafiek is ook een expertsysteem gekoppeld dat de ontwikkelingen in de productmarkt uitlegt aan de hand van verschuivingen van de vraag- en aanbodlijnen. Ook de hoofdoorzaak van deze verschuivingen wordt vermeld.

Na analyse van de economische situatie in het eigen land (en in andere landen), de grafieken en de historische context, kan het beleid voor de volgende ronde worden gevormd. De beleidscirkel is daarmee rond. Op deze wijze kan tot een maximum van 24 ronden worden gespeeld.

Bent u geïnteresseerd geraakt om het SIER-spel te spelen bij u op school? Of wilt u het spel eens enkele weken ‘hands-on’ proberen? Wij helpen u graag verder. Neem dan contact op door een mailtje te sturen naar contact@siergame.nl of kijk op de website www.siergame.nl