Coperfin Quick Wins.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Business Economics Handels –en financiële technieken
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Weddeschalen & Weddebijslagen
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
De Algemene Administraties
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Patrimonium diensten & Niet-fiscale Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Rechtszekerheid.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 OrganisatiestructuurPatrimoniumdocumentatie Opmetingen & Waarderingen.
1. 2 Brussel, 7 maart 2002 Jean-Marc DELPORTE Adjunct-administrateur-generaal van de belastingen Voorzitter Begeleidingscomité Fisconet Ministerie van.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
voor iedere ondernemer
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Balans en perspectieven na drie jaar
Juridische aspecten van een webshop
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Transcript van de presentatie:

Coperfin Quick Wins

Methodologie van de selectie Lijst van de weerhouden quick wins Inhoud Methodologie van de selectie Lijst van de weerhouden quick wins Methodologie van de invoering

Methodologie van de selectie Quick wins voorgesteld door de werkgroepen Opportuniteitsanalyse door de stuurgroepen Haalbaarheidsanalyse door de netwerken: 5 geanalyseerde criteria (omvang, verbeter-potentieel, doorlooptijden , in te zetten middelen, risico’s), Relateren van de impact (intern en/of extern) en de haalbaarheid Finale beslissing door de stuurgroepen

Voorbeeld : CRMFE- FAQ rubriek Criteria Score Motivering Omvang 4 Meerdere interactiemogelijkheden worden ter beschikking gesteld aan de klant/burger, zodat alle klantensegmenten deze dienst kunnen gebruiken. Verbeter-potentieel De wegwijzer verbetert fundamenteel de dienstverlening. Op dit moment is het immers vaak moeillijk te bepalen welke dienst gecontacteerd moet worden en hoe. De FAQ rubriek betekent voor de burger/klant en ambtenaar een additionele informatieverstrekking. Bovendien betekent dit voor de ambtenaar een vermindering van een groot aantal ‘doorwijs’-interacties. Doorlooptijd 5 Een doorlooptijd van 4 maand wordt voor deze quick win verwacht. In te zetten middelen 3 Afhankelijk van noodzaak tot aankoop server. Risico’s van uitvoering 2 Beperkt risico

Quick Wins Samenvatting van de weerhouden Quick Wins Werkgroep Project leider Omschrijving 1 Uitbouwen onthaalfunctie P – KMO - GO D. Loockx Uitbouwen van de onthaalfunctie in een aantal administratieve centra dat in zal staan voor een betere verspreiding van inlichtingen en informatie 2 Snellere verwerking van fouten en rechtzettingen P Snellere verwerking van fouten en rechtzettingen waarover geen betwisting mogelijk is en die dus niet via de dienst ‘Geschillen’ moeten verlopen 3 Weigering van termijnen (DB440S) Invordering G. Tieleman Herformulering van het gedrukt formulier DB 440S "Uitleg over de termijnen” 4 Verbeteren van de interne communicatie D&A (Onderzoek en Opsporingen) F. Vallaey Verbeteren van de doorstroming van informatie m.b.t. de actuele fraude tussen de diensten die deze fraude moeten bestrijden, met name de centrale NOD en de lokale inspecties 5 Euro-T.P. D&A Y. Gossens De gegevens betreffende de intracommunautaire leveringen en verworvenheden ter beschikking stellen van de CDIB teneinde ze te linken met bestaande bestanden en ze na analyse ter beschikking te stellen van de controlediensten 6 Raadpleging van de volledige gegevens van de ingeschreven betalingen (TPPAY) D. Baire Raadpleging van de volledige gegevens over de betalingen die ingeschreven zijn in de R.C.I.V.-artikels (TPPAY) om onder meer de opdrachtgever en de mededeling te kennen.

Quick Wins Samenvatting van de weerhouden Quick Wins Werkgroep Project leider Omschrijving 7 Groeperen van taxatiebevoegdheid KMO D. Loockx Groeperen van de taxatiebevoegdheid bij één controlecentrum voor het aanslagjaar waarin een onderneming verhuist, waardoor er geen twee controlecentra eventueel de controle zullen doen 8 Databank voor verschillende geïnformatiseerde documenten Fraudebestrijding L. Berger Centraliseren van de informatie over de verschillende onderzochte informaticasystemen: de risico's, hoe de informatie te bekomen, het gecentraliseerd beschikbaar stellen van de informatie, etc. 9 Aanvaarding en integratie van de plannen van privé-landmeters (plan dat bij de akte is gevoegd) Opmetingen en Waarderingen P. Herman De plannen opgesteld door de privé-landmeters aanvaarden en integreren in het kadastraal plan 10 "Client manager" bij de aankoopcomités Patrimoniumdiensten A. De Bruyne Iedere klant (=overheidsorganisatie) van een aankoopcomité heeft contact met 1 commissaris van het aankoopcomité, die zijn begunstigde gesprekspartner voor de toekomst wordt. 11 Website Patrimoniumdiensten D. Jungers Creëren van een informatieve en interactieve website waarop Patrimoniumdiensten zichzelf voorstellen en de opdrachtgevers de mogelijkheid krijgen een document voor een opdracht tot verkoop van roerende goederen te downloaden Groeperen van de taxatiebevoegdheid bij één controlecentrum voor het aanslagjaar van verhuis, waardoor er geen twee controlecentra eventueel de controle zullen doen

Quick Wins Samenvatting van de weerhouden Quick Wins Werkgroep Project leider Omschrijving 12 Juridische databank Rechtszekerheid Rechts zekerheid M. Biomez Op het intranet juridische documentatie plaatsen met betrekking tot rechtszekerheid van de Patrimoniale Documentatie (wetsartikels, relevante rechtspraak, formele ruling, administratieve beslissingen,...). 13 Onmiddellijke vrijstelling G. Pauwels Onmiddellijke toekenning van de juiste code voor onroerende goederen die vrijgesteld zijn van K.I.. Hierdoor wordt het desbetreffend K.I. vrijgesteld ingeschreven (code 2H) en wordt de eigenaar van het goed onmiddellijk vrijgesteld van onroerende voorheffing daar waar nu de eigenaar zijn vrijstelling achteraf via het indienen van een bezwaarschrift kan krijgen. 14 Rechtstreekse consultatie CADNET databank (kadastrale matrix) O. Dasnoy Notarissen zouden via een systeem van boodschappen informatie met betrekking tot de kadastrale matrix, uit de databank CADNET kunnen consulteren. 15 Electronische Facturatie KMO - GO J. Markx Onderzoek naar de mogelijkheden om rekening te houden met de elektronische facturatie tussen bedrijven 16 Samenwerking met de centrale dienst voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring (COIV) Invordering G. Dormaels Creatie van een contactpunt tussen het Ministerie van Justitie en de Administratie van de Invordering - éénzelfde gebouw

Quick Wins Samenvatting van de weerhouden Quick Wins Werkgroep Project leider Omschrijving 17 Harmoniseren van openingsuren CRM FE A. Henrotte Bepalen van de uurregeling met betrekking tot de openingsuren van alle diensten (waarbij er rekening gehouden wordt met de specificiteiten van bepaalde diensten) 18 Wegwijzer - FAQ rubriek Opstellen van een gegevensbank die een lijst van FAQ’s (Frequently Asked Questions of veel gestelde vragen) bevat met standaard-antwoorden 19 Fisconet Regl & Werk procedures FE J.M. Delporte Ter beschikking stellen van het publiek via internet en voor de ambtenaren van een fiscale gegevensbank 20 Minibibliotheek Samenbrengen van buitenlandse wetgeving en van niet-fiscale wetgeving (Gerechtelijk Wetboek, Strafwetboek, …) en van diverse documentatie in verband met wetgevingen (formele verdragen, door de beheersadministraties gepubliceerde richtlijnen, door de Nationale School voor Fiscaliteit en het Openbaar Ambt verspreide cursussen, gecoördineerde wetten op de Raad van State, enz.) 21 Verbetering van de leesbaarheid van de formulieren CRM Patrimoniumdocumentatie W. Leenders Deze Quick Win bestaat in het herlezen en eventueel het herschrijven van teksten in functie van de doelgroep. De bedoeling is om deze meer leesbaar en klantvriendelijker te maken, alsook de mogelijke verhaalprocedures aan te geven

Quick Wins Samenvatting van de weerhouden Quick Wins Werkgroep Project leider Omschrijving 22 Wegwijzer – FAQ rubriek (AKRED) CRM Patrimoniumdocumentatie G. Frippiat Opstellen van een gegevensbank die een lijst van FAQ’s (Frequently Asked Questions of veel gestelde vragen) bevat met standaard-antwoorden 23 Coördinaten van de diensten van AKRED op het Internet & Intranet Regl & Werk procedures Patrimoniumdocumentatie L. Bael Voor intern gebruik op intranet of voor extern gebruik op een gestructureerde manier op internet ter beschikking stellen van de coördinaten van alle AKRED-diensten met mogelijkheid om gericht op te zoeken 24 Harmoniseren van de lay out van circulaires en instructies van AKRED D. Derinck Het versturen naar de Zegelwerkplaats van de te drukken en te verdelen documenten (waarvan de lay-out eenvormig is) via het netwerk en onder de vorm van geïnformatiseerde bestanden

Methodologie van de invoering Kickoff vergadering 6 februari 2002 Template voor de invoering terug te bezorgen voor 18.02.2002 Maandelijkse opvolgingsvergaderingen, volgens hetzelfde principe als de projecten van het vijfjarenplan van informatica Betrekking van de sponsors in de opvolging

Rubrieken van de template voor de invoering Identificatie van het project: naam, projectleider, coördinaten Omschrijving van het project: Vooropgestelde doelen, Actieterrein, Eventuele interacties, Uiterste datum voor de invoering Opeenvolgende stappen: Omschrijving van elke fase (maximum 4) Verantwoordelijke voor elke fase Timing van elke fase Projectteam: namen, functies binnen het project, coördinaten Nodige personen Geïdentificeerde risico’s/ Aandachtspunten Budgettaire aspecten: bedragen, bugettaire artikelen, verantwoording