Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Workshopronde Woensdag 18 april
Presentatie Praktijkscholen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Leren van onderzoek doen en samenwerking
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland 24 juni 2010.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Kinderen en hun sociale talenten
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Symposium Differentiatie
Een project van de Korengroep
Leren in nieuwe contexten
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Strategisch opleidingsplan
Handelingsgericht Werken
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Concept examenprogramma
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Clusterdidactiek Gamma
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Transcript van de presentatie:

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014 Samen werken aan talentontwikkeling Praktijkgericht onderzoek in de school Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014

Opzet 1. SLOA-VO regeling: achtergrond 2. Korte introductie 3 projecten Bonaventuracollege RSG Slingerbos/Levant St. Carmelcollege: Pius X College 3. Bevindingen overkoepelend onderzoek SLOA-projecten: Samen werken aan onderzoek 4. Groepsgesprekken 5. Terugkoppeling / bevindingen SLOA-VO: Opbrengsten Rol van de schoolleider VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

SLOA-VO regeling 30 R&D projecten in periode 2010-2013 Subsidie verdeeld door VO-raad Praktijkgericht onderzoek naar ontwikkelingen binnen scholen Ontwikkelingen op gebied van: Talentontwikkeling leerlingen Professionalisering docenten VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

VO-raad publicaties over de SLOA-projecten: 1. Werken op dezelfde golflengte 2. Talenten ontwikkelen voor de toekomst 3. Professionele leraren VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

3 SLOA-VO projecten Bonaventuracollege: -> Phil Rhebergen & Barbara Snel RSG Slingerbos/Levant: -> Hans Smorenburg & Mandy de Waal St. Carmelcollege: Pius X College: -> Franciska Soepboer & Gerrit Willering VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Samenwerking Externe onderzoekers de school in: waarom? “Vreemde ogen dwingen” “Inhoudelijke expertise de school in” “Begeleiding op onderzoeksvlak” VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Samenwerking Drie aandachtspunten: Welke belangen zijn in het spel? Wie krijgt welke taken in de samenwerking? Hoe organiseren we de communicatie? VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Samenwerking School gestuurde samenwerking School heeft de leiding School en onderzoeker gestuurde samenwerking School en adviseur gestuurde samenwerking Onderzoeker gestuurde samenwerking School heeft de leiding Praktijkgerichte onderzoeker heeft de leiding VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Groepsgesprekken In drie groepen uiteen: Bonaventuracollege: -> Phil Rhebergen & Barbara Snel RSG Slingerbos/Levant: -> Hans Smorenburg & Mandy de Waal St. Carmelcollege: Pius X College: -> Franciska Soepboer & Gerrit Willering o.a.: Wat heeft samenwerking met onderzoekers aan praktijkgericht onderzoek opgeleverd? Wat vraagt dit van schoolleider? VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Opbrengsten SLOA-VO Projecten hebben een bijdrage geleverd aan: Schoolontwikkeling (voor school zelf), onder andere: Professionele leraren voor de klas Onderzoekende houding bij leraren Beter zicht op talenten leerlingen Digitale leermiddelen Kennisontwikkeling (voor onderwijswetenschap) Bijv. data over didactische vaardigheden VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Opbrengsten (vervolg) Stimulans voor onderzoekende cultuur: Zo zegt een schoolleider van een van de SLOA-projecten: “Er is een hele slag in onze organisatie gemaakt. Het professionele denken, het anders denken, het onderzoek doen, de waarde van getallen. Niet zomaar domweg weer ergens inspringen, maar gewoon eerst denken.” VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Rol schoolleiders Project positioneren Koppeling met wat er speelt op school Samenwerking inrichten Taken verdelen Onderzoeksvraag afstemmen Sturen en ondersteunen Regelwerk Visie en concretisering in doelen Mensen ontwikkelen Organisatie (her)inrichten Projectopbrengsten versterken en verbreden Onderzoeksmatig werken voortzetten Borging van resultaten VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen