Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014 Samen werken aan talentontwikkeling Praktijkgericht onderzoek in de school Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Opzet 1. SLOA-VO regeling: achtergrond 2. Korte introductie 3 projecten Bonaventuracollege RSG Slingerbos/Levant St. Carmelcollege: Pius X College 3. Bevindingen overkoepelend onderzoek SLOA-projecten: Samen werken aan onderzoek 4. Groepsgesprekken 5. Terugkoppeling / bevindingen SLOA-VO: Opbrengsten Rol van de schoolleider VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
SLOA-VO regeling 30 R&D projecten in periode 2010-2013 Subsidie verdeeld door VO-raad Praktijkgericht onderzoek naar ontwikkelingen binnen scholen Ontwikkelingen op gebied van: Talentontwikkeling leerlingen Professionalisering docenten VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
VO-raad publicaties over de SLOA-projecten: 1. Werken op dezelfde golflengte 2. Talenten ontwikkelen voor de toekomst 3. Professionele leraren VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
3 SLOA-VO projecten Bonaventuracollege: -> Phil Rhebergen & Barbara Snel RSG Slingerbos/Levant: -> Hans Smorenburg & Mandy de Waal St. Carmelcollege: Pius X College: -> Franciska Soepboer & Gerrit Willering VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Samenwerking Externe onderzoekers de school in: waarom? “Vreemde ogen dwingen” “Inhoudelijke expertise de school in” “Begeleiding op onderzoeksvlak” VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Samenwerking Drie aandachtspunten: Welke belangen zijn in het spel? Wie krijgt welke taken in de samenwerking? Hoe organiseren we de communicatie? VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Samenwerking School gestuurde samenwerking School heeft de leiding School en onderzoeker gestuurde samenwerking School en adviseur gestuurde samenwerking Onderzoeker gestuurde samenwerking School heeft de leiding Praktijkgerichte onderzoeker heeft de leiding VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Groepsgesprekken In drie groepen uiteen: Bonaventuracollege: -> Phil Rhebergen & Barbara Snel RSG Slingerbos/Levant: -> Hans Smorenburg & Mandy de Waal St. Carmelcollege: Pius X College: -> Franciska Soepboer & Gerrit Willering o.a.: Wat heeft samenwerking met onderzoekers aan praktijkgericht onderzoek opgeleverd? Wat vraagt dit van schoolleider? VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Opbrengsten SLOA-VO Projecten hebben een bijdrage geleverd aan: Schoolontwikkeling (voor school zelf), onder andere: Professionele leraren voor de klas Onderzoekende houding bij leraren Beter zicht op talenten leerlingen Digitale leermiddelen Kennisontwikkeling (voor onderwijswetenschap) Bijv. data over didactische vaardigheden VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Opbrengsten (vervolg) Stimulans voor onderzoekende cultuur: Zo zegt een schoolleider van een van de SLOA-projecten: “Er is een hele slag in onze organisatie gemaakt. Het professionele denken, het anders denken, het onderzoek doen, de waarde van getallen. Niet zomaar domweg weer ergens inspringen, maar gewoon eerst denken.” VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Rol schoolleiders Project positioneren Koppeling met wat er speelt op school Samenwerking inrichten Taken verdelen Onderzoeksvraag afstemmen Sturen en ondersteunen Regelwerk Visie en concretisering in doelen Mensen ontwikkelen Organisatie (her)inrichten Projectopbrengsten versterken en verbreden Onderzoeksmatig werken voortzetten Borging van resultaten VO-congres 2014 Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen