Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1
Wat leren lln in OH? • Leerlingen worden competent in het kwaliteitsbewust (AD 1) werken als logistiek assistent (AD 4) in ziekenhuizen en/of andere zorginstellingen (C 1) met aandacht voor communicatie (AD 2) en werken in team en organisatie (AD 3)! 2
Groei van leren in de les naar leren op stage (SD p 22 en 23-vb) • Lerarenteam begeleidt transfer in 4 fasen en en biedt groei van werken onder directe begeleiding naar werken onder verwijderd toezicht! • Les = • fase 1: aanleren en inoefenen van LPD (en onderliggende doelen) • fase 2: observeren en ervaren van samenhang tss LPD uit AD’s en C • inoefenen van het handelen vanuit samenhang • Stage = • fase 3: observeren en ervaren van het geleerde mbt LPD naar concrete stagesituatie/gebruiker toe • toepassen van het geleerde … • fase 4: observeren en handelen vanuit de samenhang tss LPD, AD’s en C in concrete stagesituatie/gebruiker • handelen vanuit het geleerde in samenhang tss … • En zo steeds verder … opnieuw doorlopen van de hele cyclus, zie werkwoorden LPD’s en respecteer de context!! 3
voorbeeld 4
Geïntegreerd werken tijdens lessen op school Vereiste leerplan zie p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … leerplanrealisatie of bewijzen moeten voorgelegd kunnen worden aan bv inspectie Waarom? • Samenhang tss AD’s en C’s ervaren om te kunnen handelen vanuit totaalvisie • Samenhang tss lessen en stage Wat? • Geïntegreerde opdrachten in de lessen • Geïntegreerde opdrachten naar het werkveld toe • Voorbereiden en bespreken stage en stageopdrachten • Bespreken van stage ervaringen 5
Geïntegreerde opdrachten Opmaken van geïntegreerde opdrachten in de lessen - Zie p 24 en 25 in servicedocument Werkvormen In de lessen -Casussen, situatieschetsen met denk- en doe opdrachten -Simulatieoefeningen -Rollenspelen In de lessen, stage, werkveld -Projecten -Observatieopdrachten -Stageopdrachten 6
voorbeelden 7