intensiteit,uitingsvormen en gevolgen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Taghon Geert 2011.
SWE 4 Sociologie Week 1.
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Workshop Knallende ruzie
Typologie van Baumrind
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Oorlogsspeelgoed en agressie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Academische vaardigheden - C1.5
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Emotionele ontwikkeling kinderen & jongeren
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Morele ontwikkeling en opvoeding
Expressie van emoties bij autisme
Liefde en relaties.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kwaliteit van de hulpverlening
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Groepsdynamica.
Groepsdynamiek 1.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
IV - SADANopdracht OUDERMISHANDELING. Inhoudstafel  Begripsbepaling Begripsbepaling  Verschijningsvormen van geweld Verschijningsvormen van geweld 
Psychische stoornissen
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
‘Agressie bij kinderen’
BOM-model PV 25/03/2014.
Zorg verlenen aan anderen
Doubleren.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Doubleren.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Transcript van de presentatie:

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen intensiteit,uitingsvormen en gevolgen

onderzoek Hypothetische Conflictsituaties met leeftijdsgenootjes Uitingsvormen van boosheid binnen de groepen Intensiteit uitingen

Weinig wetenschappelijk onderzoek naar emotie-uitingen van kinderen die opgroeien met 2 culturen Effect van boosheid op vriendschapsrelatie? Op sociale relaties? crossculturele theorieën

media Grote belangstelling voor probleemgedrag van Marokkaans-Nederlandse jongeren. Jeugdcriminaliteit Agressief gedrag voelen zich snel aangevallen worden vlug boos uiten boosheid op deviante manier

boosheid Boosheid = negatieve afstandelijke emotie Associatie ongewenst gedrag Negatief effect op sociale relaties Verwarring agressie Maar ook! Functioneel perspectief!

Uiten van boosheid Constructief effect op relatie Geleerd binnen sociale context Cultuurspecifieke waarden en normen emosocialisatieproces individualisme-collectivismedemensie

Individualistische culturen Nederland Autonomie Zelfstandigheid waarden Persoonlijke voorkeuren Meningen Jezelf kunnen zijn Assertiviteit normen Vrijheid van meningsuiting

Collectivistische culturen Marokko Groepsbelangen Loyaliteit Respect Groepsharmonie Sterke relatie familie, vrienden ( ingroup)

Bevindingen Mate van boosheid neemt bij beide culturen af na een verbale interactie. Marrokaans-Nederlandse kinderen denken vaker dat vriendschap beëindigd zal worden vooral wanneer de ruzie dwingend en eisend was. Ook bij deze groter: hoe groter de boosheid die geuit werd hoe eerder de vriendschap beeindigd zal worden (niet zo bij autochtoon-Nederlandse kinderen)

verklaringen 1) M-N K : groepsharmonie gaat eerst. De kinderen zullen de situatie als minder negatief interpreteren. Zullen zich minder durven uiten. 2) verschil in gevolgen A-N K: verschillende boosheidreacties geen samenhang met gevolgen vriendschap (hoge mate van tolerantie) M-N K: vaster gedragspatroon wordt verwacht. Hogere eisen van de vriend

Besluit Verschillen in boosheiduitingen van beide culturen zijn niet eenduidig Marokkaans-Nederlandse kinderen zullen minder vlug hun boosheid uiten tegenover vrienden dan autochtoon-Nedrelandse kinderen Maar… Nog veel vragen onbeantwoord Allerlei beïnvloedingsfactoren? Acculturatie Persoonlijkheidskenmerken? … nog veel onderzoek nodig!

bron Novin, S., & Carolien, R. (2009). Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kinderen. Kind en Adolescent , 168-180.