Enkele voorbeelden van analytics based decision making in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Evolutie van de dienstverlening van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Infosessie BVPI KSZ-BCSS 03/02/2005 Patrick Laureyns Programmaleider
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Capelo Carrière publique électronique – Elektronische loopbaan overheid 18 mei 2010.
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
RSZ-ONSS Studiedag DMFA - 11 maart DMFA-ondersteuning via Internet R. Van Lerberge, SmalS-MvM.
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
27/11/2012 Automatische toekenning van rechten in de sociale sector 27/11/2012 – Studiedag Vlaams Parlement Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Informatisering van de sociale zekerheid
Overzicht van de bestaande situatie inzake E-government in de sociale sector.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
1 Front Office Tewerkstelling 2 Pakket aan tewerkstellingsbevorderende maatregelen afkomstig van tal van verschillende overheden Te.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
1 De uitkeringstrekkers van de RVA toegelaten op basis van arbeidsprestaties voor de OCMW’s in toepassing van artikel 60 § 7 van de organieke wet betreffende.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Tewerkstellingsmaatregelen bestemd voor de OCMW-begunstigden
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
DG Appui stratégique Beleidsondersteunende rol  Streven naar kwaliteitsvolle, eerlijke en duurzame sociale zekerheid 3 domeinen :  Geschillen  Regelgeving.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Voorstel van model voor dienstenintegratie en gegevensintegratie in het kader van fraudebestrijding.
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
De arbeidsmarkt in Vlaams-Brabant en Brussel 20 November 2006 ATB Vlaams-Brabant Eef Stevens.
Uitslag Enquete 2011 Noord Deurningen. Enquete 2001 De vorige enquête is gehouden in juli Het doel was om een actueel beeld te krijgen hoe de inwoners.
Belastingplan 2015 & Werkkostenregeling
Clincal Trails 8 juni Herziening Richtlijn Clinical Trials (directive 2001/20/EC) Collegedag 8 juni 2011 Birte van Elk
Commissie Emancipatiezaken,11 juni VESOC-DEFINITIE (2003) ‘Personen met een nationaliteit van een land buiten de Europese Unie of personen van wie.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Elektronische kennisgeving van geboorte
Balans en perspectieven na drie jaar
Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren?
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
20 jaar responsabilisering van de OISZ
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Enkele voorbeelden van analytics based decision making in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel Website KSZ: Persoonlijke website:

11/5/20112 E-Government in de sociale sector  stand van zaken - 20 jaar gecoördineerd bezig - wet verplicht alle federale instellingen van sociale zekerheid, medewerkende instellingen van sociale zekerheid en OCMW’s tot elektronische samenwerking via de KSZ en waarborgt eenmalige inzameling aan burgers en ondernemingen - informatie wordt proactief gebruikt voor beleidsondersteuning en automatische toekenning van rechten - allerlei andere instanties stappen vrijwillig mee in de samenwerking (gemeenschappen, gewesten, instanties die afgeleide rechten toekennen, …) geoptimaliseerde elektronische processen tussen sociale actoren, goed voor 700 miljoen elektronische gegevensuitwisselingen - 42 geoptimaliseerde elektronische processen van toepassing tot toepassing voor ondernemingen - 13 toepassingen voor burgers (nog aanzienlijk uit te breiden)

11/5/20113 E-Government in de sociale sector Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid burger en onderneming VSI interUI netwerk NIC: intermutual. netwerk andere actoren sociale sector RSZ RSZ PPO FOD SZ HVZ RSVZ RKW PDOS FAO FBZ RJV DOSZ RVP SIGE- DIS RIZIV RVA FOD WASO

11/5/20114 Het datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming  datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming en uitbreiding van het aantal gegevensaanleverende instanties - relevante gegevens van alle actoren in de sociale sector - relevante gegevens afkomstig van andere actoren (vb. FOD Financiën, Nationaal Instituut voor de Statistiek,…) - telkens mits machtiging van het bevoegde sectoraal comité van de CBPL  basisstatistieken, zijnde veel gevraagde statistieken die automatisch worden aangemaakt en verspreid, en raadplegingsmogelijkheid ervan via het internet  ondersteuning van de instanties belast met beleidsvoorbereiding, beleidsevaluatie en onderzoek bij de toegankelijkheid van het datawarehouse voor hun ad hoc behoeften  vaststelling van een standaardmethodologie voor de codificatie en de anonimisering van gegevens  geen inhoudelijke verwerking door de KSZ

11/5/20115 Het datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming  data m.b.t. de arbeidsmarkt - bronnen : RSZ, RSZPPO, RSVZ, RVA en VDAB/FOREM/Actiris/ADG  data m.b.t. kinderbijslagen - bronnen : RKW en RSVZ-deel kinderbijslagen  data m.b.t. pensioen en pensioenopbouw - bronnen : Pensioenkadaster, SIGEDIS, PDOS en RSVZ  data m.b.t. arbeidsongeschiktheid en gehandicapten - bronnen : NIC, RIZIV, FBZ, FAO, en FOD SZ  data m.b.t. OCMW-steun - POD Maatschappelijke Integratie

11/5/20116 Ontsluiting als open data  op website KSZ ( - rubriek Statistieken) - overzicht beschikbare data - gebruikershandleiding datawarehouse  3 ontsluitingsmogelijkheden - webtoepassing • meer up to date gegevens • gebruiksvriendelijker en interactiever - voorontwikkelde basistoepassingen (nu nog op CD-rom of DVD – later on line downloadbaar) • veel ruimere gegevens - ad hoc aanvragen: goedkeuring door sectoraal comité sociale zekerheid 6

11/5/20117 Een microsimulatiemodel: 3 stappen stap 1 omschrijving van de maatregel stap 2 simulatie stap 3 evaluatie regelgeving BASELINE regelgeving HERVORMING rekenregels uit regelgeving toepassen op bestand met beschikbare gegevens beschikbare inkomens (welvaart) voor alle individuen in Baseline beschikbare inkomens (welvaart) voor alle individuen na maatregelen evaluatie van het effect van de maatregel: budgettair verdeling (wie wint? wie verliest?)

11/5/20118 MIMOSIS in 3 stappen stap 1 omschrijving van de maatregel stap 2 simulatie stap 3 evaluatie  wetgeving van 2001 tot 2011 voor de baseline  een databestand met geanonimiseerde administratieve gegevens uit het Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming van de KSZ  voornamelijk van het 4 de kwartaal van 2001  toevallige steekproef van individuen aangevuld met gegevens over alle gezinsleden. Totaal individuen.  wegingsfactoren  alle nominale bedragen uitgedrukt in prijzen van 2001  tabel vergelijkbaar met geaggregeerde uitgaven en ontvangsten in het stelsel van werknemers en zelfstandigen  ongelijkheidsmaatstaven en armoedemaatstaven voor verschillende karakteristieken

11/5/20119 Percentage kinderen onder armoedelijn met supplement: baseline = 53.3% Inhoud tabel: percentage kinderen onder armoedelijn met supplement per scenario Omschrijving scenarioType 1Type 2Type 3 Inkomen uit arbeidja-Onder bepaalde grens GezinsinkomenOnder bepaalde grens - SupplementenOnveranderde inkomensgrens 1 st rang = 42,46 €Sim173.0Sim296.6Sim st rang = €Sim472.6Sim596.5Sim st rang = €Sim772.8Sim896.6Sim973.0 Alle rangen = 38.87€Sim1072.8Sim1196.6Sim Veranderde inkomensgrens 1 st rang = 42,46 €Sim1373.5Sim1497.3Sim st rang = €Sim1673.1Sim1797.2Sim st rang = €Sim1973.5Sim2097.3Sim Alle rangen = 38.87€Sim2273.3Sim2397.2Sim2473.3

11/5/ Armoederisico per categorie HuishoudenAlleenstaande ouder Koppel 1-2 kinderen3 en meer kinderen Baseline versus simulatie-scenrio 1 StatusBaselineSim1BaselineSim1BaselineSim1 Zonder werk Part time werk Full-time Full + Part-time Full-time Allen

11/5/ Snelle ramingen van de tewerkstelling  bedoeling: zo vlug mogelijk, op basis van de kwartaalaangifte, RSZ- cijfers bekend maken m.b.t. de tewerkstelling, uitgedrukt volgens 3 invalshoeken - aantal arbeidsplaatsen op het einde van het kwartaal - aantal personen op het einde van het kwartaal - arbeidsvolume gegenereerd tijdens het kwartaal  hoe? - met het opsporen van de in de RSZ-databank ontbrekende werknemers t.o.v. het verleden kwartaal,o.a. in het Rijksregister (overledenen), in de databanken van andere OISZ (werklozen, gepensioneerden, …) - met imputaties op basis van de verkregen gegevens, ook rekening houdend met nieuwe werkgevers voor wie de gegevens ontbreken  wanneer? - op basis van de situatie 75 dagen na het vervallen van een kwartaal (op kruissnelheid, zonder bijzondere problemen die het overmaken van de aangifte zwaar vertragen) - cijfers beschikbaar tussen 3 en 3,5 maanden na het vervallen van het kwartaal

11/5/ Datamining  aggregatie van persoonsgegevens door onafhankelijke trusted third party  codering van persoonsgegevens door onafhankelijke trusted third party - verwijderen van rechtstreekse identificatiemiddelen - afdoende onmogelijk maken van onrechtstreekse identificatie, oa door indeling van informatie in klassen  terbeschikkingstelling van gecodeerde informatie aan instanties bevoegd voor risico-analyse  indien uit risico-analyse afdoende vermoedens van fraude blijkt, decodering van betrokken gecodeerde gegevens door onafhankelijke trusted third party  terbeschikking van niet-gecodeerde persoonsgegevens aan instanties bevoegd voor fraudebestrijding

11/5/ Datawarehouse OASIS Identificatie Actie Beheer Fraude verstopt in massa informatie …… 674Z 945Y 993X ScoreNr Te behandelen gevallen en uitleg Beslissing omtrent acties Onmiddellijk onderzoek Administratief onderzoek Mededeling aan gewestelijke dienst Periodiek heronderzoek Geen specifieke actie Fraude komt boven door analyse

11/5/ Voor meer informatie  portaal van de sociale zekerheid  website Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid  persoonlijke website Frank Robben -

11/5/ u ! Vragen ?