ONDERNEMEND VERANDEREN Jo Sanders Vennoot Ernst & Young.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Visie, missie en kernwaarden
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Ondernemen in de praktijk
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Sales Management 8. Motivatie en Training.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Een startersgids voor innovatie
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
H7: Productmanagement.
Verandering & Weerstand
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
De aard en effectiviteit van management
Onderwijsconferentie
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
ZijActief Koningslust
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

ONDERNEMEND VERANDEREN Jo Sanders Vennoot Ernst & Young

- 2 - VISIE MENSEN TIMING VISIE MENSEN TIMING

- 3 - Ondernemend veranderingsproject

- 4 - VISIE Er zijn geen gunstige winden wanneer men niet weet waarheen men zeilen wil.

- 5 - Verandering moet je “willen zien” “Deze ‘telefoon’ heeft werkelijk teveel tekort- komingen om als een professioneel middel tot communicatie te dienen. Dit toestel is waardeloos voor ons” Western Union, 1876 memo

- 6 - Verandering moet je “willen zien” “When the rate of change outside exceeds the rate of change inside, the end of a company is in sight.” Jack Welsh G.E.

- 7 - BLUR economie • Speed • Connectivity • Intangibles

- 8 - Speed and Connectivity creëren waarde Coca cola Japan Pampers

- 9 - “Krachten” dwingen tot verandering Nieuwe industriële structuren, nieuwe soorten klanten, steeds kortere productcycli, nieuwe technische innovaties globale concurrentie Management opvolging Relatie met werknemers Demografische structuren Efficiëntie en kostenbeheersing EXTERNE Krachten INTERNE Krachten Steeds sneller Steeds complexer

MENSEN en verandering... “breken met de status quo..”

MENSEN en verandering... Elke verandering is bedreigend indien men naar de toekomst kijkt met een gevoel van incompetentie, ongemak, gebrek aan zelf- vertrouwen of het gevoel dat men de controle verliest N DEFENSIEF N OBSTRUCTIE N DESTRUCTIE

Rol van een ondernemer Twee (evenwichtige) fasen van bedrijfsbeleid: Twee (evenwichtige) fasen van bedrijfsbeleid: Onder- nemer Convergentie Divergentie Onder- nemer Onder- nemer • Divergentie: Creativiteit en Ondernemerschap – dromen, suggereren, anticiperen, nieuwe horizonten • Convergentie: Innovatie en Management – Kiezen, vergelijken, sorteren, plannen, budgeteren

De oprichtersvisie: heil en onheil • Ondernemingen uitgebouwd volgens de basislogica van een krachtige en charismatische stichter en deze logica domineert nog alle beslissingen • Oprichtersvisie = axioma’s, aannames, zekerheden die het gedrag van de mensen beïnvloeden. Vertaald in het Business Concept + de organisatie

De oprichtersvisie: heil en onheil (vervolg) • De oprichtersvisie helpt de essentiële elementen van de visie om te zetten in de praktijk • Bewust en heel dikwijls onbewust worden de ziens- en handelswijzen van de medewerkers gestructureerd, ze zitten ingebakken in de ongeschreven regels, procedures, en manier van werken in alle functies • Vaststelling: er is een speciale vorm van AANGELEERDE HULPELOOSHEID

De oprichtersvisie: heil en onheil (vervolg) • Quid indien de oprichtersvisie haaks staat op de omgeving ?? Wat indien er fundamenteel moet veranderd worden ?? • Oprichtersvisie wordt een misleidende filter tussen de externe en de interne realiteit • Defensieve reacties – Verleden wordt geïdealiseerd – Producten, diensten en activa worden “heilige huisjes” – Gevoel dat eigen competenties beter aansluiten bij oude oprichtersvisie dan bij nieuwe visie

TIMING 1960 JFK: Before the end of the 60’s a man will be on the moon 1969 Neil Amstrong on the moon

“Blitzkrieg” of “Lange Mars” ? Participatief Directief SnelLangzaam Blitzkrieg Lange Mars

Blitzkrieg Lange Mars Doelstelling Maximaliseer Aandeelhouderswaarde Ontwikkel de organisatie Capabiliteit Leiderschapsstijl Top – Down Participatief Focus Structuren en Systemen Bedrijfscultuur Planning Strikt programma Improvisatie Motivatietheorie Financiële persoonlijke incentives Compliance is not commitment Twee aanpakken

The house of change: Mensen Mensen houden van status quo. Van zodra je iets begint te veranderen vinden ze dat de “goede, oude tijden er steeds beter en beter uitzien”

Room of satisfaction

Room of rejection

Room of confusion

Room of renewal

Positieve en Negatieve Reakties op veranderingen Ontkent realiteit Ontkent realiteit Droom van verleden Aanvaardt + - Test iets uit Actieve deelname Volle kracht vooruit Geef verzet op Loop tegen muur Uit organisatie

Mensen maken het verschil Mensen maken het verschil Project charter too narrow... Lack of functional project teams.. IS staff involved too late. Unrealistic expectations... Inadequate project team skills... Lack of executive champion... Lack of executive consensus... Limitations of existing system... Resistance to change Gartner Group: Waarom mislukken veranderingen in ondernemingen ?

Paradox van de “systemen” Systemen dienen om de medewerkers een bepaalde manier van werken op te leggen en hen te controleren Systemen dienen om de medewerkers een bepaalde manier van werken op te leggen en hen te controleren Systemen zorgen voor een goed basisfunctioneren, vermijden disfuncties en creëren een professioneel platform om kennis op te slaan en uit te wisselen. Zo wordt tijd en ruimte gecreëerd tot ondernemerschap en intrapreneurship Systemen zorgen voor een goed basisfunctioneren, vermijden disfuncties en creëren een professioneel platform om kennis op te slaan en uit te wisselen. Zo wordt tijd en ruimte gecreëerd tot ondernemerschap en intrapreneurship

“Systemen” als basis voor meer intrapreneurship Traditionele aanpak • Gehoorzaamheid • Controle • Beperking van actie • Enge jobdescriptie Moderne aanpak • Discipline • Steun en coaching • Passie en initiatief • Empowerment en resultaatgebied

data Firewall (Dee Hock VISA) knowledge insights wisdom Tip 1: Ken de CONTEXT voor u beslist

Tip 2: Een veranderingsproject is een reis, geen bestemming

Tip 3: Betrek heel uw onderneming PER0260 Creëer een nieuwe manier waarop iedereen samenwerkt BREEK DE MUREN AF

Tip 4: Maak projectgroepen

Tip 5: Werk aan DEELsuccessen

Tip 6: TEGENSTROOM is soms nodig

Bezin voor je eraan begint « Men dient voor ogen te houden dat niets qua voorbereiding moeilijker, qua succes twijfelachtiger en qua uitwerking gevaarlijker is dan zich opwerpen als iemand die de vernieuwing wil doorvoeren … want hij die dat doet, heeft degenen die van de oude toestand profiteren tot vijand, terwijl hij slechts lauwe verdedigers vindt in degenen die eventueel van de nieuwe toestend zouden kunnen profiteren » « Men dient voor ogen te houden dat niets qua voorbereiding moeilijker, qua succes twijfelachtiger en qua uitwerking gevaarlijker is dan zich opwerpen als iemand die de vernieuwing wil doorvoeren … want hij die dat doet, heeft degenen die van de oude toestand profiteren tot vijand, terwijl hij slechts lauwe verdedigers vindt in degenen die eventueel van de nieuwe toestend zouden kunnen profiteren » Machiaveli 1513

Goede Vlucht !! Jo Sanders Vennoot