Inleiding Nederland kan veel leren van Vlaanderen, kan Vlaanderen nu leren van Nederland? Algemene wet bestuursrecht (Awb) is in 1994 in werking getreden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Rechtshandelingen van de Unie
AGB’s, overheidsopdrachten & het gelijkheidsbeginsel Frederik Vandendriessche Prof. Dr. U. Antwerpen – Dr.ass. U.Gent Advocaat-vennoot Stibbe.
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Speciaal Jeugdstraf- & en Strafprocesrecht (ART.40) Naam spreker :mr. E.M. Mijnarends Datum : 27 juni 2012.
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
Actualiteiten Bestuursrecht
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Advocaat-belastingkundige
Verdragen en inleiding Europees Recht
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Beginselen van behoorlijk bestuur
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Onderwijs en de Awb Paul Zoontjens, VARO Den Haag 9 april 2015.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Handhaving onder de vierde tranche Awb
100 JAAR BELASTINGRECHTSPRAAK HOGE RAAD
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H24.
Workshop Congres Sociale Raadslieden – Gevolgen van de Koppelingswet.
Bestuursprocesrecht Dag 1 © 2012 (versie N12), Nederlandse Orde van Advocaten, namens Dhr. mr. R.J.B. Caderius van Veen. Behoudens de in of krachtens de.
Dag van het arbeidsrecht 17 juni 2015 Magna Charta – Academie voor de rechtspraktijk Procesrecht en WWZ Mr. H.Th. van der Meer.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Inleiding recht Hoofdstuk 5.
Wet revitalisering generiek toezicht
Recht in Gedwongen Kader
Wet gemeenschappelijke regelingen
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Symposium Relativiteitsleer EUR
Lidy F. Wiggers-Rust Symposium Relativiteitsleer 4 november 2016, EUR
Van beleid tot regelgeving
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
HET (RAPPORT VAN DE COMMISSIE) EU- HANDVEST:
Milieu wet- en regelgeving
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Snelheid, overzicht en transparantie
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Nederlandse lessen voor het Vlaamse algemene bestuursrecht Prof.dr. T. Barkhuysen (Stibbe/U. Leiden)

Inleiding Nederland kan veel leren van Vlaanderen, kan Vlaanderen nu leren van Nederland? Algemene wet bestuursrecht (Awb) is in 1994 in werking getreden. Invoering Awb heeft Nederland veel voordelen gebracht, maar: wet van de remmende voorsprong Kans voor Vlaanderen om het beter te doen: Awb 2.0! Bevoegdheidsverdeling federaal-regionaal wegdenken... (Frankrijk en EU denken ook na over iets als een Awb) Opbouw presentatie: Doel Awb Inhoud Awb Knelpunten Awb zoals deze blijken uit evaluaties en literatuur Slotopmerkingen -> eventuele lessen moeten dan steeds blijken

Doel Awb Doelstellingen Awb volgens commissie Scheltema: het bevorderen van eenheid binnen de bestuursrechtelijke wetgeving; het systematiseren en, waar mogelijk, vereenvoudigen van de bestuursrechtelijke wetgeving; het codificeren van ontwikkelingen, die zich in de bestuursrechte­lijke jurisprudentie hebben afgetekend; het treffen van voorzieningen ten aanzien van onderwerpen die zich naar hun aard niet voor regeling in een bijzondere wet lenen. Vorm totstandkoming: “Aanbouwwetgeving”: Awb is tot stand gekomen in (tot nu toe) vier tranches: eerste en tweede tranche: 1994 derde tranche: 1998 (subsidies, beleidsregels, handhaving, mandaat en delegatie) vierde tranche: 2009 (bestuursrechtelijke geldschulden en bestuurlijke boete) Enkele ad hoc aanpassingen (bijv. dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen)

Inhoud Awb Inleidende bepalingen Verkeer tussen burgers en bestuursorganen Algemene bepalingen over besluiten (onder andere beginselen van behoorlijk bestuur, uniforme openbare voorbereidingsprocedure en de bekendmaking en motivering van besluiten) Bijzondere bepalingen over besluiten (incl. subsidies, beleidsregels en bestuursrechtelijke geldschulden) Handhaving (toezicht, herstelsancties (bestuursdwang en dwangsom) en bestuurlijke boete) Algemene bepalingen over bezwaar en beroep Bijzondere bepalingen over bezwaar en administratief beroep Bijzondere bepalingen over beroep bij de rechtbank Klachtbehandeling (ombudsman) Bepalingen over bestuursorganen (mandaat, delegatie en attributie) Slotbepalingen

Centrale begrippen Hoofdstuk 1 van de Awb bevat centrale begrippen: Bestuursorgaan (art. 1:1 lid 1 Awb) “Onder bestuursorgaan wordt verstaan: a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of b. een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed.” Belanghebbende (art. 1:2 Awb) “1. Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. 2. Ten aanzien van bestuursorganen worden de hun toevertrouwde belangen als hun belangen beschouwd. 3. Ten aanzien van rechtspersonen worden als hun belangen mede beschouwd de algemene en collectieve belangen die zij krachtens hun doelstellingen en blijkens hun feitelijke werkzaamheden in het bijzonder behartigen.” Besluit (art 1:3 lid 1 Awb) “Onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling” De Awb is in beginsel uitsluitend van toepassing op besluiten van bestuursorganen waar belanghebbenden rechtsmiddelen tegen kunnen aanwenden: “besluitmodel” heeft voor- en nadelen

Beginselen in de Awb Algemene beginselen van behoorlijk bestuur slechts gedeeltelijk gecodificeerd: Art. 2:4 Awb: “Het bestuursorgaan vervult zijn taak zonder vooringenomenheid.” Art. 3:2 Awb: “Bij de voorbereiding van een besluit vergaart het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen.” Art. 3:3 Awb: : “Het bestuursorgaan gebruikt de bevoegdheid tot het nemen van een besluit niet voor een ander doel dan waarvoor die bevoegdheid is verleend.” Art. 3:4 Awb: “Het bestuursorgaan weegt de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af, voor zover niet uit een wettelijk voorschrift of uit de aard van de uit te oefenen bevoegdheid een beperking voortvloeit.” Art. 3:46 Awb: “Een besluit dient te berusten op een deugdelijke motivering.” Niet gecodificeerd zijn onder meer: Vertrouwensbeginsel Gelijkheidsbeginsel Rechtzekerheidsbeginsel

Belangrijke uitgangspunten Awb Het bestuursorgaan besluit in bezwaar ex nunc De bestuursrechter toetst in beroep en hoger beroep ex tunc Geen verplichte rechtsbijstand (advocaat) bij de bestuursrechter Uitgangspunt: ‘recours objectif’ (ambtshalve feiten en gronden aanvullen/toetsen) later verschoven naar ‘recours subjectif’ waarin de rechtsbeschermingsfunctie centraal staat Regeling Awb deels van dwingend recht, maar soms ook regelend, aanvullend of facultatief recht. (Bijvoorbeeld uniforme openbare voorbereidingsprocedure en positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen: deze afdelingen zijn alleen van toepassing op de voorbereiding van besluiten indien dat bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan is bepaald.)

Knelpunten Awb Besluitmodel als enige ingang voor rechtsbescherming bij de bestuursrechter Civiele rechter nog altijd bevoegd voor: feitelijke handelingen, schadevergoeding, overheidscontracten. Alleen vernietigingsberoep Effectieve (d.w.z. definitieve) geschillenbeslechting: bestuursrechter werd te passief gevonden. Nieuwe instrumenten als de “bestuurlijke lus” en de “tussenuitspraak” geïntroduceerd alsmede meer zelf voorzien. Uitleg Awb-bepalingen verandert waar nodig in loop der jaren. Bijvoorbeeld: belanghebbendebegrip Welke belangenorganisaties ontvankelijk zijn wordt enger uitgelegd Wie als individu ontvankelijk is ruimer (m.n. ‘afgeleid belang’) Voorstel om ‘relativiteitsvereiste’ in de Awb op te nemen (Wet aanpassing bestuursprocesrecht) Niet één hoogste bestuursrechter: ABRvS, CBb en CRvB: tegenstrijdige uitspraken mogelijk Naar één Vlaams Bestuursrechtcollege? Bijzondere wetgeving blijft bestaan, bijvoorbeeld Wet openbaarheid van bestuur. Aandacht voor verhouding tussen strafrecht (m.n. bestuurlijke boete) en civiel recht (o.a. overheidscontracten)

Toekomst Awb Weinig draagvlak voor een ‘vijfde tranche’, maar wel tot ‘kleine’ aanvullingen. Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten Wet aanpassing bestuursprocesrecht (o.m. passeren kleine materiële gebreken) Er is behoefte aan regels over: Bewijsrecht (feitenvaststelling in beroep) Europeanisering van de Awb: projecten op EU-niveau om te komen tot een “Europese Awb” VWEU en EVRM hebben gevolg voor uitleg Awb

Afronding Is de Algemene wet bestuursrecht een verbetering van het Nederlandse recht? Ja, want: Meer eenheid binnen de bestuursrechtelijke wetgeving Codificatie van bestuursrechte­lijke jurisprudentie Professionalisering van het bestuursrecht als rechtsgebied (zowel in de wetenschap als rechtspraktijk) Maar: Verbeterpunten mogelijk (eerder benoemd bij knelpunten) Complexiteit is eerder toegenomen/formalisme Steeds meer behoefte aan maatwerk (vrijwel iedere bijzondere wet bevat ergens een uitzondering op de Awb) Meer behoefte aan snelheid en minder complexe besluitvorming (met minder rechtsbescherming) (bijvoorbeeld de Crisis- en herstelwet)

Meer weten? De tekst van de Awb is voor eenieder te raadplegen op www.wetten.nl Wetsgeschiedenis: www.pgawb.nl Boek “Bestuursrecht harmoniseren: 15 jaar Awb” (red: T. Barkhuysen, W. den Ouden en J.E.M. Polak) Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC): www.wodc.nl Of mail: tom.barkhuysen@stibbe.com