Ondernemingsdata(banken) en lokale besturen Netwerk Vlaams-Brabant – 2 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Knelpunten Korte Keten initiatieven in Vlaanderen 22 oktober 2010 Ann Detelder.
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
Strategische studie geïntegreerd e-government
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
IRIS, OOG VOOR ONDERNEMEN 1. 2 IRIS. Filmpje Iris.
Risico’s en gevaren van techniek
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Noël Van Herreweghe Netwerklunch - studenten beleidsinformatica ICT-managementfuncties uit de overheid.
1 eGov binnen Beleidsdomein RWO Toekomstvisie. 2 Overzicht Informatief – Passief – Actief Toepassing geoloketten Toepassing URBAIN-2 / Digitale bouwaanvraag.
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Coördinatiecel Vlaams e-government De VKBO als instrument voor het uitbouwen van een integrale dienstverlening voor ondernemingsgegevens in de overheidssector.
Krimpen met perspectief
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Gemeentelijk economisch beleid
Welkom bij de presentatie van het
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Mechelen, 26 november 2009 E-link Maart 2009 – Februari 2011.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Leslie PAESSCHIERSSENS
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Hefbomen voor economie
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
De (Interbestuurlijke) producten- en dienstencatalogus
Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis 11 oktober 2011.
BBC – LDC.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Inter-provinciale studie detailhandel
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
HET VLAAMS STATISTIEKBELEID IN DE TOEKOMST Thierry Vergeynst administratie Planning en Statistiek 4 maart 2004.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 van 28 april 2006 CORVE – e-ideeproject 2: VKBO-bevraging Van gemeentebestanden naar naargemeenterapporten.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Coördinatiecel Vlaams e-government IPDC-project 1 Inhoud.
Het elektronische zorgplan
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Juridische bescherming van dijkrelicten
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
De provincies gaan lokaal
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Samenwerking waterbeheerders
Digitale aangifte overlijden
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Ondernemingsdata(banken) en lokale besturen Netwerk Vlaams-Brabant – 2 maart 2012

Evaluatie van het interbestuurlijke ‘eGov.-project’ KBO en VKBO -Beschrijven: -Ondernemingsgegevens en lokale besturen: welke diensten? Welke bronnen? Welke processen? Problemen en knelpunten? -Overzicht aanbieders ondernemingsgegevens -Verklaren van: -“problematisch” gebruik op lokaal niveau -participatie en positie van gemeenten in dit interbestuurlijk netwerk CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG Doelstelling van het onderzoek

I.Het lokale perspectief 1.Lokale afhankelijkheid van ondernemingsgegevens 2.Aanbieders 3.Gebruikscijfers 4.Lokale verwachtingen 5.Pijnpunten – problematieken II.KBO en VKBO als IB-projecten: verklaringen 1.Doelstellingen convergeren 2.Samenwerking in de netwerken 3.Datakwaliteitsproblemen toegelicht III.Beleidsaanbevelingen CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG Inhoud presentatie

Lokale afhankelijkheid onder de loep genomen •Lokale besturen hebben nood aan ondernemingsgegevens CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG

Lokale afhankelijkheid onder de loep genomen •Financiële diensten hebben nood aan ondernemingsgegevens CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG

Lokale afhankelijkheid onder de loep genomen •Lokaal economische dienst heeft nood aan ondernemingsgegevens

Lokale afhankelijkheid onder de loep genomen: waarom afhankelijk? Behoefte wordt acuter en meer zichtbaar: –Toenemende aandacht voor een lokaal economisch beleid –Een klantgerichte/klantvriendelijke dienstverlening –Wettelijke nieuwigheden: wet De Decker, Ikea-wet, … –Professionalisering van diensten –Beheersmatig functioneren: centraal databeheer, enz.

Lokale afhankelijkheid onder de loep genomen: waarom afhankelijk? –Gemeenten zijn geen betrokken actor bij primaire oprichtingsprocessen van een onderneming: “Wat ik merk is dat we startende ondernemers naar OLK’s sturen en er dan niets meer van horen.” –Wel diversiteit aan interacties, ook tijdens de opstart: verhuis ondernemer natuurlijk persoon, vergunning schenken alcoholische dranken, bouwvergunning,… –Versnipperde en specifieke interacties: geen totaalbeeld over de lokale economie –Gebrek aan gegevensuitwisseling tussen verschillende gemeentelijke diensten, informatiekokers, geen centraal databeheer.

Afhankelijk van wie? BESTUURLIJKE KAART AANBIEDERS ONDERNEMINGSGEGEVENS

CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG

AANBOD VANDAAG KBO  GEMEENTEN Vb. KBO-wi/ KBO-select KBO  VKBO  GEMEENTEN Vb. VKBO-GO/ Gemeenterapporten +: VERRIJKINGEN KBO  PRIVATE DATA-AANBIEDERS  GEMEENTEN Vb. Coface +: VERRIJKINGEN KBO / VKBO  ICT-DIENSTENLEVERANCIERS  GEMEENTEN +: GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN KBO / VKBO  DEK / BEDRIJVENGIDS  GEMEENTEN +: GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG

Gebruikscijfers: private data-aanbieders Bron: kwalitatief onderzoek bij 9 gemeenten

Gebruikscijfers: (V)KBO-toepassingen Bron: kwalitatief onderzoek bij 9 gemeenten

Gebruikscijfers: ontvangers Bron: Survey (2010) (n = 82)

Gebruikscijfers: lokale economie Bron: Survey (2010) (n= 68)

Gebruikscijfers: Vlaams-Brabant Bron: Survey (2010) KBOVKBOZelf samengestelde lijsten 115 respondenten uit Vlaams-Brabant 40 (35%) 37 (32%) 44 (38%) 10 medewerkers Lokale economie uit Vlaams-Brabant ontvangers uit Vlaams-Brabant 844

Inzoomen: lokale verwachtingen m.b.t. KBO en VKBO -Diverse verwachtingen en behoeften : -Adressen en andere contactgegevens -Activiteiten -Tewerkstellingsgegevens -Oppervlaktegegevens panden -Registratie aannemer -Vergunningsgegevens -Enz. -In globo: -Een compleet overzicht van de lokale economie -Aangeleverd en inzetbaar op een gebruiksvriendelijke manier

Knelpunten -Gebruiksmogelijkheden van de toepassingen sluiten onvoldoende aan bij de noden van gemeenten -KBO- en VKBO-toepassingen -Intermediaire toepassingen neutraliseren een deel van de pijnpunten -Datakwaliteitsaspecten als belangrijkste pijnpunt

Knelpunten: datakwaliteitsaspecten als belangrijkste pijnpunt

Gevolgen -Leidt tot inefficiënte en kans op imagoschade -Negatieve perceptie t.a.v. KBO en VKBO -Adoptie ≠ gebruik -Adoptiecijfers doen hoog gebruik vermoeden -Gebruik is in de praktijk lager -Gemeenten tussen een markt- en hiërarchisch model van informatievoorziening: -Adopteren de gegevens -Vullen aan met eigen data, doen grote uitzuiveringsinspanning,… -Of stoppen met gebruik

Verklaringen voor de pijnpunten: datakwaliteitsproblemen toegelicht -Correcte inschatting van “foutenlast” blijft moeilijk: sterk variërende percepties maar problemen zijn prioritair voor KBO-Beheersdienst en (data-owners) -Interpretatieproblemen: regels structureren de input -NACE-codes als instrument voor het genereren van federale statistieken -Uitbreiding KBO-scope laat op zich wachten: toelatingen, enz. -Ondernemingen komen hun verplichtingen niet na -Capaciteit en positie van initiatoren -Juridisch kader als knelpunt

Verklaringen voor de pijnpunten: datakwaliteitsproblemen toegelicht -Kenmerken van gemeenten werken hier op in: -Gebrekkige implementatiestrategie: -Informele diffusie: ongecontroleerde verspreiding van gegevens binnen gemeenten -ICT-dienst vaak niet betrokken -Dienstgebonden aangelegenheid: geen intra-gemeentelijke kennis- of gegevensuitwisseling -Capaciteit ontbreekt om bulkbestanden te operationaliseren -Inzicht in databankstructuur ontbreekt -Technische kennis voor operationalisering in bestanden in acces ontbreekt -Tijd ontbreekt -Aanbod is onvoldoende gekend: KBO en VKBO zijn relatief gekend maar de verschillende mogelijkheden van de toepassingen minder.

Verklaringen voor de pijnpunten: samenwerking schiet te kort -Tussen centrale en lokale overheden: -Federaal  lokaal: KBO -Datagebruikers onvoldoende bevraagd en niet structureel vertegenwoordigd -Low profile opstelling wijzigt: KBO Select, Company List, Open Data, EDRL, enz. -Communicatie schiet in beide richtingen tekort -Vlaanderen  lokaal: VKBO -Ontsluiting meer op maat van gemeenten -Onduidelijke rol vandaag en voor de toekomst -Een aantal beloften niet ingelost -Geen structureel overleg met gemeenten

Verklaringen voor de pijnpunten: samenwerking schiet te kort -Tussen Vlaamse en federale overheden onderling: -Rolinvulling onvoldoende gedefinieerd -Werkt verwarring in de hand: wie ontsluit wat? -Vlaanderen en gemeenten hebben geen stem in beheer van de KBO -Op welk niveau nieuwe toepassingen ontwikkelen en ontsluiting richting steden en gemeenten vormgeven? -Verdere uitbouw van beide databanken vereist afstemming -Parallelle ontwikkelingen: Informatieregister (Vlaanderen) en KBO-TAP (federaal) als mogelijke pistes voor lokale verrijkingen -KBO als sectorale authentieke bron of gegevensintegratie op verschillende bestuursniveaus?

Verklaringen voor de pijnpunten: samenwerking schiet te kort -Rol ICT-dienstenleveranciers en decentrale overheden -Intermediaire toepassingen als sleutel tot succes? -Rol van ICT-dienstenleveranciers vaag omschreven: koppeling op KBO en VKBO is mogelijk -IC Leiedal en Provincie West-Vlaanderen -Hun toepassingen sluiten meer aan bij lokale behoeften -Geografische reikwijdte is beperkt -Alternatieve registraties ≠ principe authentieke bron -Succes afhankelijk van participatie ondernemers -V-ICT-OR en intergemeentelijke samenwerking -Lokaal centraal databeheer mogelijk maken door gezamenlijk een CRM-toepassing te laten ontwikkelen met koppelingen naar AB’en.

Beleidsaanbevelingen -Op middellange termijn: o ntwikkel een gemeenschappelijke interbestuurlijke visie voor de KBO en VKBO -Toekomst VKBO in het licht van de verdere ontwikkelingen van de KBO? -Lokale initiaties in VKBO-informatieregister? In KBO i.k.v. EDRL? -Gegevensintegratie (en op welke niveaus?) of dienstenintegratie? -Vlaamse en decentrale overheden betrekken in overleg / gebruikersforum oprichten -Op Korte termijn: -Ontwikkel ontsluitingstoepassingen op maat van gemeenten -Ontwikkel een overlegstructuur tussen data-owners, -gebruikers en ontsluiters: leg de rollen vast -Meer kennisdeling is noodzakelijk: databankstructuur, interpretatie van gegevens,… -Lokale besturen: lever inspanning voor gecoördineerd gemeentelijk informatiebeheer

CORVE - Hogeschool Gent - V-ICT-OR - VVSG VRAGEN?