Activeren van ouders met behulp van video-beelden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuisbegeleidingsdienst Het Raster
Advertisements

Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Programma van de workshop
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Ouders en Kinderen Centraal
Binnen en buiten met aandacht verbonden
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Begeleidingsplannen GGZ
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Focus op motivatie en communicatie
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Pleegzorg in Beeld.
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Depressie bij ouderen.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Voortijdig schoolverlaten
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Methodiek: Plancyclus
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Fonds Hugo Van Mierlo beheerd door de Koning Boudewijnstichting Het Fonds heeft tot doel kinderen harmonieus te laten ontwikkelen dankzij de positieve.
Hoe pedagogisch handelen?
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
CKG de kleine parachute
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Activeren van ouders met behulp van video-beelden An Verstappen (Thuisbegeleidster BDT) Voorstelling van mezelf…

Doel van deze workshop : Waarom activeren we ouders binnen de terugkijk ? Hoe activeren we ouders binnen de terugkijk?

Kern van de methodiek : Vht/Vib is gericht op het herstel of het ondersteunen van het contact en de communicatie tussen ouder en kind. Om zo een verbetering te brengen in de opvoedingsrelatie, Zodat kinderen zo goed mogelijk ondersteund worden in hun ontwikkeling en ouders zich beter, en ook sterker voelen in hun rol als ouder.

Die basiscommunicatie kan worden verstoord door allerlei stressfactoren: Vroeggeboorte, ziekte,… Moeilijk gedrag en moeilijke situaties met het kind Chronische ziekte bij het kind Ontwikkelingsproblemen Handicap …

Met vib/vht gaan we Het natuurlijke intuïtieve oudergedrag activeren En het zelfoplossend vermogen van ouders vergroten.

Aanknoping met de 5 uitgangspunten van vib/vht bij het activeren

Contact/exploratiebehoefte Samenhang tussen de uitgangspunten en de kern van de methodiek Fundamentele Betrokkenheid tussen ouder en kind Kinderen nemen vanaf de geboorte contactinitiatieven Actief en intuïtief ouderschap kind ouder Contact/exploratiebehoefte Hechting/ontwikkeling Sensitiviteit/ empathie Responsiviteit/ ondersteuning AFSTEMMING INTERACTIE Initiatief Ontvangst Behoefte aan aandacht en contact Positieve sfeer en geslaagd contact Bron: Eliens M., Prinsen B. Handleiding kortdurende video-hometraining in gezinnen met jonge kinderen.

Fundamentele betrokkenheid: Het verlangen naar een goed contact met elkaar blijft bestaan ondanks ingrijpende gebeurtenissen. Ouders en kind zijn blij met elkaar wanneer het goed gaat. Ouders ervaren het contact met hun kind als plezierig als zij begrijpen wat er in hem/haar omgaat. Hoe slecht situatie ook gaat en ervaren wordt…

Videobeeld rond fundamentele betrokkenheid : het genieten tussen ouder en kind Video van Eline en haar mama tijdens spel

Het belang van die videobeelden : Vib laat beelden zien van geslaagd contact omdat emoties sterk gaan spelen en geactiveerd worden bij het zien van plezierige contactmomenten. Beelden bekrachtigen die positieve gevoelens en laten ouders en kind weer genieten van elkaar.

Videobeeld van een mama bij het zien van geslaagd contact Het aktief beleven van die gevoelens bij mama

Videobeelden rond contactinitiatieven van het kind Beelden van Eline waar ze het gebaar van gedaan doet

Bij kinderen met een beperking… Is de biologische uitrusting om contact te maken soms beperkter (vb. Bij ASS, motorische beperking,…). En is ook hun arsenaal aan mogelijkheden om aktief contact te vragen, kleiner. Bovendien zijn hun initiatieven tot contact vaak moeilijker te herkennen en te begrijpen voor de omgeving.

Belang van die videobeelden Via beelden kunnen we de contactinitiatieven van het kind met een beperking uitvergroten. Door ouders aktief te laten mee kijken naar die beelden helpen we hen om de signalen van hun kind te gaan ontdekken.

Videobeelden rond het aktief ontdekken van signalen tot contact Beeld van mama die dit ontdekt en het wil delen met opa

Videobeeld 1 rond aktief gericht zijn op het scheppen van een goede sfeer. Beelden waar mama van Eline veel moeite doet om met Eline te spelen.

Bij kinderen met een beperking : Ontstaat er echter meer stress bij de ouders en zijn ze soms meer kwetsbaar. Worden ouders soms onzeker en hebben soms het gevoel te falen. Hebben ouders soms moeite om die initiatieven te voelen en te zien en vallen dan stil of reageren onzeker.

Videobeeld 2 rond aktief gericht zijn op het scheppen van een goede sfeer. Beeld van mama van Eline waar de initiatieven van Eline juist worden aangevoeld en ontvangen.

Activerend terugkijken is gericht op : Het activeren van een belevingsverandering bij ouders. Het activeren en versterken van de eigen krachten van ouders. Het activeren van het zelfoplossend vermogen van ouders.

Videobeeld rond het activeren van de verandering van de beleving bij ouders.

Belang van werken met beelden Beelden van geslaagde interacties helpen ouders om hun bekwaamheid te zien. Het aktief bekijken van beelden met ouders via microanalyse maakt de krachten van ouders meer zichtbaar. Opvoedingsvaardigheden worden hierdoor bekrachtigd en uitgebreid naar moeilijke momenten.

Videobeelden van een mama die haar krachten herkent

Videobeeld rond de activatie van het zelfoplossend vermogen van ouders.

Welke principes hanteren we bij het terugkijken ? Afstemming tussen ouders en begeleider. Vertrekken vanuit de vraag van de ouders. We geven ouders het eerste woord. De beelden laten spreken en verwoorden wat we zien vanuit het kind. We laten ouders hun krachten zien.

Hoe activeren we ouders bij de terugkijk ? Vragen stellen:-open vragen -halve vragen Tijd geven om te antwoorden Ontvangstbevestiging geven/vragen Kring maken Prettig leiding geven …

Videobeeld rond vraagstelling ter activatie van de ouders

Effect van activerend terugkijken : Beelden spreken tot je hart en brengen een verandering in de relatie met zich mee, waardoor er een nieuwe dynamiek kan ontstaan.

Videobeeld ter bevestiging dat beelden meer zeggen dan duizend woorden!!! Beelden van mama die dit verwoordt

Einde Met speciale dank aan de ouders van Eline om deze videobeelden te mogen gebruiken. Vragen ??? Nog een boeiende dag verder !!!