Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Advertisements

Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Martijn Bijleveld.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen
Taaltoets aan de KHLeuven Anne Decelle lector Taal en Nederlands
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Werkpakket 5: Evaluaties Dirk Tempelaar. Werkpakket 5: Evaluaties Activiteiten Werkpakket 5 Aansluitmonitoren Wiskunde, Statistiek, …. Kwaliteitsonderzoek.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Diagnostische toetsen voor het MBO
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Welkom.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Psychologische Test.
Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Evaluatie Leerlijnen.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Naar een nieuw digitaal toetssysteem
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Differentiëren in de Franse les
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
De Rekenscan van Rekenblokken
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Toetsen? Doe het zelf!.
Wiskunde in het eerste leerjaar
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Transcript van de presentatie:

Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen in Vlaanderen. KHLeuven KHBrugge/Oostende KHKempen KHLimburg Lessius Mechelen

Doelstellingen  Uniforme instap- en uitstaptoetsen voor basiskennis wiskunde  Inspelen op de gewijzigde instroom van de studenten via de ontwikkeling van een individuele leerlijn

Operationele doelen  Éénduidige eindnorm  Ontwikkelen van een blauwdruk  Ontwikkelen van een gestandaardiseerde uitstaptoets 1 ste jaar  Ontwikkelen van een uniforme instaptoets  Uitbouwen van flexibele leertrajecten 2 de jaar  Transfer naar andere instellingen

I. Eenvormige afstemming binnen de verschillende hogescholen  Organisatie  Hoe?  Wanneer? itembase en toets moeten flexibel inzetbaar zijn  Itembase opsplitsen in deelrubrieken volgens het leerplan VVKSO  Bewerkingen  Getallenkennis  Meetkunde  Meten en metend rekenen  Probleemoplossend denken  Absolute normering van 70% Eerste jaar toets

 Digitale implementatie:  QMP voor toets ○ Formatieve Instaptoets ○ Summatieve Uitstaptoets  Toledo voor individuele leerlijn  Type vragen:  numerische vragen  Invulvragen  multiple choice ○ correct antwoord ○ 3 afleiders ○ het antwoord is niet gegeven  Duur van de toets: 3 uur maximaal Eerste jaar toets

II. Ontwikkelen van een blauwdruk  Doel instaptoets: studenten vergelijken hun eigen niveau met het beoogde niveau zelfde vraagstelling, moeilijkheidsgraad en normering voor instap- en uitstaptoets 1 blauwdruk  Blauwdruk:  Indeling volgens de rubrieken uit het leerplan (hoofdrekenen, getallenkennis, meetkunde, meten en metend rekenen, probleemoplossend denken)  Rubrieken worden verder onderverdeeld in deelrubrieken  Gewicht van verschillende deelrubrieken vastleggen  Aantal vragen uit elke deelrubriek vastleggen Eerste jaar toets

Instaptoets: Formatieve toets  Drie standaardversies  Voordeel standaardversie versus item-based  Kleiner aantal vragen is noodzakelijk  Opvolging van niveau instroomstudenten over de jaren  Minder veeleisend  Aantal jaren bruikbaar  Nadeel standaardversie versus item-based  Geheimhouding van vragen Eerste jaar toets

Uitstaptoets: summatieve toets  Item-based-toets  Toets ad random samengesteld door de computer overeenkomstig blauwdruk  Voordeel item-based versus standaardtoets  Minder kans op uitlekken van toetsen  Nadeel item-based-toets versus standaardtoets  Itembase aanpassen  Meer vragen noodzakelijk  Betrouwbaarheid is lager tov standaardtoets Eerste jaar toets

Methodologische basis  Standaardisatie  Enkel gesloten vragen  Even veel punten per vraag  Standaardisatie van afnamecondities  Afnameduur vastgelegd in blauwdruk  Moeilijkheidsgraad  Differentiëren tussen studenten: Drie niveaus van vragen ○ Criteria niveaubepaling ○ Moeilijkheidsgraad na toetsafname  Meerkeuzevragen: geloofwaardigheid afleiders nagaan en eventueel aanpassen  Aantal vragen per moeilijkheidsgraad wordt vastgelegd in blauwdruk  Betrouwbaarheid: halveringsbetrouwbaarheid  Validiteit  Inhoudsvaliditeit: blauwdruk  Predictieve validiteit: per item % juist van groep sterke versus zwakke studenten  IJking of normering van 70% Aanpassen van itembase en toetsen Eerste en tweede jaar toets

Resonantiegroep  Blauwdruk en voorbeeld instaptoets  Docenten binnen eigen hogeschool  Resonantiegroep ○ Blauwdruk ○ Moeilijkheidsgraad ○ Normering  Aanpassingen op basis van feedback Eerste jaar Toets

Ontwikkelen van individuele leerlijn  Richtlijnen voor de individuele leertrajecten met bijhorend draaiboek  Opstellen van oefeningen  Feedback bij de oefeningen voor de student  Basiscursus  Feedback resonantiegroep  Digitaliseren  Uittesten in partnerscholen  Bevraging studenten  Analyse resultaten  Bijsturing Tweede jaar Leerlijn

 Implementeren in andere hogescholen  Evaluatie project Tweede jaar leerlijn