Het plaatsvervangend lijden en sterven en de opstanding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Advertisements

1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Woord van Leven Januari 2010.
Waterdragers VYA 14 juli 2013.
Het evangelie van Matteüs Een evangelie van kracht.
gekocht maar terzijde gesteld
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Lijden door eigen schuld in het Oude Testament
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
De Tabernakeldienst Studiemateriaal : Heiligdomsleer © AGO 2013
De Heilige Geest in het Oude Testament
de genezing te Bethesda
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
Johannes 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar.
Jan Elma Emma Loes Kees Corine Gerrit Bidden Zingen Psalm 62 vers 8 Eenmaal sprak God tot mij een woord, Tot tweemaal toe heb ik 't gehoord; Dat 's.
1. 12 DAAROM, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen... 2.
De christelijke boodschap
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
1 6 maart 2014 Rijnsburg 6 maart 2014 Rijnsburg. 2 Overzicht: priesterschap  hfst. 5 t/m 7: Levitisch priesterschap versus de Priester naar de ordening.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Christus’ overwinning op het kwaad
12 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... 1Kor. 12 – 14: over de plaats van 'het spreken in talen' hfst. 12: de minste van de charisma's hfst. 13: het.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Welke apostel heeft God uitverkoren om de heidenen bekend te maken met het Evangelie? 2.
De bloedbruidegom Exodus 4.
Hoe wordt ‘verzoening’ traditioneel- christelijk benaderd? 1.‘Bedekking’ (beschutting) en ‘verzoening’ worden verward. 2.God was een vijand en moest verzoend.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
1Korinthe 6 : Korinthe 6 : Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig...
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
8 sept Zoetermeer 1. EVANGELIE EU ANGELION 2.
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
1 19 sept 2013 Rijnsburg 19 sept 2013 Rijnsburg. 2 Lezen: Hebreeën 6:1-8 BELANGRIJK voor het verstaan van de Hebreeën-brief  de brief staat (oorspronkelijk)
Tien treden terug Jesaja 38. tien treden terug Jesaja 38.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Math.23 : 39,  Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren !
Koning, eens en voor altijd
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
Onverdiend lijden in het Oude Testament. Onverdiend lijden Soms is verband tussen zonde en lijden aanwijsbaar. Soms is dit niet aanwijsbaar. Het is de.
Wij verdienen Zijn genade niet! 10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand die verstandig is, er is niemand.
Christen zijn in de maatschappij Hilversum, 9 november
Over hart en gedrag … - VYA 10 augustus
9 oktober 2014 Bodegraven 1. 2 De vorige keer Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Maar.
1 2 oktober 2014 Rijnsburg 2 oktober 2014 Rijnsburg.
Waar gaat het nou toch om?!
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Preek Jesaja 42: 1-9.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Evangeliënkring Sliedrecht
De gezouten waarheid.
25 september 2014 Bodegraven Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 1Korinthe 15.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
2 13 Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israelieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen:
Transcript van de presentatie:

Het plaatsvervangend lijden en sterven en de opstanding 05-05-2013 Ds. Cees Stavleu Vrije Evangelische Gemeente Scherpenzeel

Verzoening in discussie Vele theologen wijzen plaatsvervangend lijden af (Smit, Den Heyer): Jezus is het voorbeeld van lijden en niet de plaatsvervanger. Voortkomend uit mondigheidsgedachte: we hebben geen schuld meer Tendens in evangelische kring om plaatsvervangend lijden minder te benadrukken; het gaat om aanvaarding door God In algemene zin: we denken zonder God te kunnen leven

Waarom is verzoening volgens de Bijbel nodig? De Bijbel zegt dat God Schepper en Onderhouder van de wereld is. Zonder God is er geen leven. De ultieme straf op leven zonder God is eeuwig verstoken zijn van Gods licht en van het leven. Daarom was het van belang dat God in het midden van de Israëlieten woonde: dit gaf zegen en leven!

God in het midden van de Israëlieten Op de Sinai komt God wonen onder de Israëlieten: Hij daalt neer in de tabernakel. Wanneer de relatie met Hem goed is, schenkt Hij leven (land, vrede, welvaart) – Lev.26:1-13; Deut.28:1-14 Wanneer de relatie verkeerd is, veroorzaakt Hij vloek (verlies land, ballingschap, ellende) – Lev.26:14-43; Deut.28:15-68 In Ez.8-10 trekt God zich door de zonde terug uit de tabernakel; daardoor verwoesting en ballingschap

Hoe houden we de relatie met God goed? God geeft offers (Lev.1-7; 16) Offers zijn door de HERE gegeven symbolische middelen, waarmee volkomen overgave aan God tot uiting kan worden gebracht. Bloed is bijvoorbeeld teken van leven. Volgens Lev.17:11d is bloed ( als teken van leven) middel tot verzoening. Je geeft a.h.w. jezelf symbolisch. Er is altijd een relatie tussen het innerlijk van de offeraar en het offer.

Crisis in de offerdienst In de loop der eeuwen blijkt Israël ontrouw. Offerdienst wordt afgewezen, wanneer het niet een uiting is van overgave (zie Ps.51:18,19; Am.5:21-23; Jes.1:11-15). Juist in Jesaja bestaat bij uitstek een uitweg voor de crisis. Daarvoor moeten we het Bijbelboek in vogelvlucht bekijken.

Jesaja Jesaja leefde toen het noordelijke rijk verdween. Hieraan besteedt hij geen aandacht (tweede helfst 8-ste eeuw v.Chr. / eerste helft 7-de eeuw v.Chr. Het gaat om de vraag of Juda bereid is God ten volle te dienen en Hem in alle dingen te gehoorzamen.

Het eerste deel van Jesaja Het eerste deel (hfst. 1-39) beschrijft de kans die God aan Israël en haar koningen geeft om Hem te dienen. Begint met koning Achaz die weigert God te vertrouwen (locatie 7:3) In hfst. 36-38 vertrouwt de rechtvaardige Hizkia de HERE en krijgt zegen (Locatie 36:2) Accent ligt op heerschappij van God (13-27) Uiteindelijk vertrouwt ook Hizkia niet. Crisis! Juda zal worden verwoest door Babel en in ballingschap gaan.

Het tweede deel als keerpunt Het loopt op niets uit. God zal geen tempel meer hebben en zal tijdelijk niet in de aardse tempel wonen. Toch trouw aan het verbond; daarom ‘Troost!’ (40:1) Bepalend is Gods initiatief door de Knecht des HEREN (42:1-4; 49:1-6; 50:4-11; 52:12-53:12) De Knecht is representant van Israël, terwijl Israël ook knecht is / zou moeten zijn. Door het werk van de Knecht kan het volk weer dienaar worden (hfst. 55-56)

Het plaatsvervangende lijden van de knecht In Jes.52:12-53:12 lijdt de Knecht voor zijn volk. Hij draagt zonden en ziekte (53:4-6) en is een schuldoffer (53:10). Hier neemt een persoon de plek van dieroffers in. Dieroffers waren niet doeltreffend door de zonden van offeraars. Hij zal opstaan uit de dood, zegen ontvangen en velen rechtvaardig maken (53:9 – dood; 53:11-12 – opstanding en zegen)

De rest van het Oude Testament en het vroege Jodendom Zach.12:9-13:1; 13:7-9 Rouwen om Hem die zij doorstoken hebben; dood van een vorst uit het huis van David In de Targum (Joods Aramese tekst), in oude rabbijnse commentaren en de Talmoed wordt Jes.53 Messiaans uitgelegd (dus niet betrokken op Israël)

Jesaja 53 en het Nieuwe Testament In Hand.8:26-28 8:26-28 op Christus betrokken Ook Mat.8:17; Luc.22:37; 1Pet.2:21-25. Sinds Kruistochten door de 11-de eeuwse uitlegger Rashi (en latere Joodse traditie) op Israël betrokken.