Kinderen aan de “macht”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Creatieve start (opwarming)
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
De ontwikkeling van de 7 competenties
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Vijf-gelijke-dagen model
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Didiclass - beginnen met
Informatieavond Petrus en Paulusschool
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
“De Speeltuinmethode”
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Communicatie met ouders
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop klassenmanagement
Uitgangspunt Rollen om de lengte-as
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Groepsdynamiek 1.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Methodiek: Plancyclus
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Opdrachten en eindopdracht
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Gedragsmatig Arrangeren Een praktische kijk op eigen(-)aardigheden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Coaching in regioleren
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Opvoedingssymposium JBGG
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Digi(bord)boek project <titel project>
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Entreeschool: samen naar een goede basis
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Workshop “de coachende praktijkopleider”
14 december 2017 bijeenkomst 5.
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Nieuw Wedstrijdreglement 2020??
De druppel die de emmer doet overlopen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Kinderen aan de “macht” Kinderen aan de “macht”?  De autonomie van de leerling bij beweegactiviteiten

Len van Rijn Afgestudeerd HALO in 1996 1996 – 1998 leerkracht L.O. in verschillende onderwijstypen 1996 – 2008 vakleerkracht L.O. en MRT Haagse Nutsscholen 2008 – heden Docent Praktische Bewegingsdidactiek (PBD) HALO (3 dagen) 2008 – heden stafmedewerker Arbo en Huisvesting KVLO (2 dagen)

Reguleringsdoelen binnen Dilemma Reguleringsdoelen binnen ‘zwaaien', ‘springen' & ‘over de kop‘ & Hoe ga je om met Veiligheid Leerresultaat Arbeid Plezier “Kinderen regelen het zelf wel “

Workshop Ervaringsdeel : Workshopdeel : Lesopstartmethode en pedagogisch klimaat Workshopdeel : Kinderen regelen “zelf” methodische voortgang/stappen

Reguleringsdoelen in BD Reguleringsdoelen op 3 vlakken: t.a.v. het arrangement vb. arrangement inrichten, herstellen en aanpassen t.a.v. regelingen vb. regels volgen, teams maken, functiewissels hulpverlenen. t.a.v. reflecteren vb. reflecteren eigen bew., inschatting maken vd eigen bewegingsmogelijkheden.

Welke groepen zijn hier aan toe ? Haalbaarheid ? Autonomie van de leerling: Van instructie aan naar zelfinstructie door de leerlingen Kan dit op elke school ? Welke groepen zijn hier aan toe ? En hoe zit het dan met veiligheid en aansprakelijkheid.

Investeren in Pedagogisch klimaat Consequent leerkrachtgedrag - Sociale veiligheid Consequent leerkrachtgedrag Waar kan dat? Goede sfeer, vertrouwen Hoe kan dat? Lesopstart zelf eenduidig voordoen 5 W’s in onderbouw Structuur Organisatorische kapstok: lesopstarttheorie PBDc Organisatie wijzer Regel meester/juf Leskaarten en reflecteren Wanneer Wat, Wie waar naartoe, Wat dan

Cyclus van ervaringsleren Ontwikkelen ? Cyclus van ervaringsleren Nieuwe richting Probleem ? observeren Aanpassing Reflecteren Evaluatie actie

Ontstaan lesopstarttheorie Lopende band rooster van half 9 tot 15.45 uur Geen pauze Zoektocht naar veilige oplossingen Wel onder toezicht groepsdocent ,maar die had meerdere taken (toezicht omkleden) Ontwikkeling consequente lesopstart Steeds meer door de kinderen zelf laten reguleren Uiteindelijke zelfregulering van de lesopstart Verder uitbouwen naar zelfregulering binnen de vaardigheden = “autonomie van de leerling” met als doel: Doel : van”instructie aan” naar “zelfinstructie door” de leerlingen.

Cyclus van ervaringsleren Ontwikkelen ? Zelfregulerende lesopstart Cyclus van ervaringsleren Nieuwe richting Geen Pauze Probleem ? observeren Aanpassing Situatie bekijken Ontwikkeling Zelfregulering in lesopstartmethode Reflecteren Eigen handelen bekijken en verbeteren Evaluatie actie Eenduidigheid in handelen Consequent Leerkracht gedrag Structuur Sfeer Regels Orde en rust

Hoe ziet die lesopstartmethode er dan uit ? Uitgangspunten Gymrij op lengte, arrangementsafstelling is noodzakelijk Meerdere groepen/activiteiten Vloeiende overgang inleidende activiteit naar activiteit 1 Geen organisatorische wisselingen tijdens les Lesopstart theorie: “kleine zalen, volle ruimten” Inleidende activiteit: Algemene warming up Specifieke warming up Organisatorische voorbereiding sfeerbepaling

Organisatorische voorbereiding Voor beginnende leerkrachten: handige kapstok Stappenplan: gymrij  groepen indelen en naar wachtpositie brengen  arrangement afstellen (leskaart)  warming up (algemeen / specifiek)  terug naar wachtpositie  plaatje, praatje, daadje  start activiteit Hoe maak je hier “zelf”regulering van ?

4 4 5 5 5 Organisatie wijzer : Vooraf: Hoeveel deelnemers aantal kids per groep op de org. wijzer zetten Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 4 4 5 5 5 Pylon 1 Pylon 2 Pylon 3 Pylon 4 Pylon 5

Regel meester/juf Onder supervisie van de groepdocent !!!? Geeft aan wanneer iedereen binnen is Begeleidt de groepsindeling en gang naar wacht positie Geeft aan wanneer kinderen de arrangementen mogen stellen ……………………………………………. “Meester, mag ik regelmeester zijn ? Welke leerlingen zijn hier aan toe ? Kan dit op elke school ?

Risicovolle elementen Lesopstart , door de kinderen zelf uitgevoerd onder toezicht van de groepsleerkracht Stappenplan: Kinderen zelf: binnenkomen na omkleden Gymrij groepen indelen -> regel meester naar wachtpositie brengen lopen arrangement afstellen (leskaart) Leerkracht : warming up (algemeen / specifiek) terug naar wachtpositie plaatje, praatje, daadje) start activiteit Kinderen zelf (en leerkracht): Reflecteren en de volgende stap Dilemma: Zelf regulering & Risicovolle elementen

Praktijk Uitgebreide les en instructiekaarten met tussendoelen als (zelf) controlemiddel Voorwaarden: (verantwoordelijkheid voor jezelf en voor elkaar) Reguleringsdoelen t.a.v. reflecteren: Leerlingen kunnen: Reflecteren over eigen beweeggedrag Inschatting maken van de eigen bewegingsmogelijkheden. Elkaar stimuleren, coachen ( maar ook afremmen) Soms leerkracht vanwege Dilemma: Zelf regulering & Risicovolle elementen

Werkwijze Bekijken leerroute Filmpjes maken Maken leskaarten Keuze welke delen van de leerroute de kinderen zelf kunnen doen Keuze waar de leerkracht de keuze overneemt

Zelfregulering: waar neem je het als docent over ? Stoeltjeszwaaien Plaatje stoeltjeszwaai Leerroute: Eerst zwaai-einde vormgeven Achter klaarstaan bungelen Achter klaarstaan afspringen Achter klaarstaan zwaaivermeerderen Ompolsen Aanspringen zwaaiverm. en ompolsen Zelfregulering: waar neem je het als docent over ?

Samenvatting reguleringen Bokspringen dubbelspringen Tegenrotatie creëren door goede afduw - 2e zweeffase creëren - Landing in balans = rechte afzethouding bij koppeling Bokspringen touwzwaaien - Tegenrotatie creëren door goede afduw - 2e zweeffase creëren, lichaam rechtop duwen Rechte lichaamshouding einde 2e hoofdfase Landing in balans Rollen schuin vlak (hoofd vrij) Op handen steunen Billen over het hoofd, armen gestrekt Rollen over de schouder. Duikelen vo aan de zwaaiende trapeze - Stabiele steun - Gecontroleerde duikeling VO Stabiele steunzwaai Combinatie

Praktijk Voorbeeld Lesopstartmethode Leskaart Rollen Leskaart trapeze steunzwaaien Leskaart dubbelspringen Leskaart bokspringen touwzwaaien

Vragen of contact ? Len van Rijn: L.n.vanrijn@hhs.nl