Oplossingsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Oplossingsgericht werken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Sollicitatiegesprek.
Oplossingsgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Werkvormen als vanzelf
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Motivational Interviewing
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Workshop Motivational Interviewing
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wat willen we vandaag doen?
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
De leerling of stagiaire in beweging!
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De veranderende rol van de IB
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Coaching.
Gesprekstechnieken Les 6.
Loopbaan en burgerschap les 3
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

Oplossingsgericht werken ACT too 6-12-2012 Oplossingsgericht werken Welkom! Drs. Agnes Schilder Baas zoekt jou

Even voorstellen Psycholoog, coach, trainer, docent ACT too 6-12-2012 Even voorstellen Psycholoog, coach, trainer, docent ACT too OGW, breinleren, positieve psychologie 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

dat doen wat volgens jou nodig is? ACT too 6-12-2012 Hoe motiveer je cliënten zo dat ze dat doen wat volgens jou nodig is? NIET…. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Je kunt iemand anders niet motiveren, mensen kunnen alleen zichzelf motiveren…. Mee eens? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Deze twee dagen: Oplossingsgericht werken: wat is dat? hoe pas je dat toe in gesprekken? wanneer / met welk doel? Motiverende gespreksvoering / Motivational interviewing Wat is het verschil en wanneer kies je voor OGW wanneer voor MI? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

ACT too 6-12-2012 Programma dag 1 Welkom, intro op het programma, voorstelrondje (waarderende benadering / positieve psychologie) Oefening: oplossingsgericht luisteren Theorie: ontstaan van OGW en belangrijke uitgangspunten Oefening: start van het gesprek, de nuttigheidsvraag Theorie: doelen stellen, veranderwens vaststellen Oefening: de schaalvraag Theorie: platform bepalen 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Oefening 1 Veranderen? Behoud het goede... ACT too 6-12-2012 Waarover zijn jullie tevreden? Wat willen jullie zeker behouden? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Kennismaking, opdracht 1 Oplossingsgericht luisteren, 2/3-tallen Vragen ter inspiratie: Wat gaat er goed? Waarover ben je tevreden? Wat heb je voor nuttigs geleerd? Wat breng je voor bruikbare zaken mee uit je vorige team / werk / opleiding? Wat wil je behouden? Stel, het is een jaar later en je kijkt tevreden terug op het jaar. Waarover ben je dan tevreden? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Kennismaking, opdracht 2 Kies een kaart die voor jou past bij wat jullie net besproken hebben in jullie groep. Stel jezelf kort voor en vertel iets over waar jouw kaart voor staat. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Ontstaan OGW Diagnose- consultatie participatie, receptmodel cliënt centraal 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Tips: Eerst aansluiten, dan doorvragen Yes-set bij jezelf Focus op je cliënt (geen self-disclosure) Geen voorbereiding op de inhoud Leiden van achteren, vertraag in het begin Stel vragen op het spoor van de ander 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Steve de Shazer en Insoo Kim Berg ACT too 6-12-2012 Grondleggers OGW Steve de Shazer en Insoo Kim Berg Louis Caufmann, Peter Szabó, Coert Visser, Gwenda Schlundt Bodien (NOAM.nu) 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Basisregels versie 1.0 If it’s not broken, don’t fix it. If it does not work, stop and do something different. If it works, do more of it. In het Nederlands: Als iets niet kapot is, herstel het niet. Als iets niet werkt, stop en doe iets anders. Als iets werkt, doe er méér van. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Basisregels versie 7.3 If it’s not broken, don’t fix it. ACT too 6-12-2012 Basisregels versie 7.3 If it’s not broken, don’t fix it. If it does not work, stop and do something different. If it works, do more of it. Als iets (nog) goed (genoeg) werkt, herstel het dan niet. Als iets goed (genoeg) werkt, doe er gewoon mee verder en/of doe er méér van. Als iets niet (langer) (goed genoeg) werkt, stop er dan mee, leer ervan en doe iets anders. Als iets goed (genoeg) werkt, leer het van iemand anders en/of bied het een ander aan. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Stop it! http://www.youtube.com/watch?v=Ow0lr63y4Mw 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

We gaan er vanuit dat cliënten: ACT too We gaan er vanuit dat cliënten: 6-12-2012 Onder zeer moeilijke omstandigheden hun uiterste best doen Zich hechten aan de ideeën die ze krijgen Zich moreel juist, welgemanierd, beleefd en eerlijk willen gedragen en hun leven willen verbeteren Goed willen kunnen opschieten met anderen Geaccepteerd willen worden en deel willen uitmaken van een groep Hun leven en dan van hun naasten willen verbeteren Willen zorgen voor mensen die belangrijk voor hen zijn en door hen verzorgd willen worden Een waardevolle erfenis willen achterlaten en een positieve bijdrage aan de wereld willen geven Door anderen gerespecteerd willen worden en anderen willen respecteren. Bijzonder positief mensbeeld. Humanistische manier. Cliënt is expert. Coach is vol vertrouwen dat het gaat lukken. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Nuttigheidsvraag Wat zou nuttig zijn om nu te bespreken? Wat zou dit gesprek nuttig voor je maken? Afsluiting: We hebben nog 5 minuten zie ik, wat zou zinvol kunnen zijn om nog te bespreken? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Oefening 2 Nuttigheidsvraag A: Beschrijf in een paar minuten een probleem/een situatie die jij nu lastig vindt. B: Stel onderstaande vragen letterlijk aan persoon A. In welke zin is dit een probleem voor je? Waar heb jij last van? Hoe heb je daar last van? Hoe belemmert het jou? Waar kan ik je nu in dit gesprek mee helpen? Wat zouden we nu moeten bespreken wil dit een nuttig gesprek voor jou zijn? Persoon B: Geef nu een probleemdefinitie zoals jij denkt dat ie klopt. Persoon A: Geef aan of deze definitie klopt voor jou. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Filmfragment / wondervraag Masterclass Insoo Kim Berg, interview deel 1 en deel 2 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Essentie: doen wat werkt! We leren vooral van wat goed gaat, niet van wat fout gaat of niet werkt. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Complimenten geven direct compliment indirect compliment ACT too 6-12-2012 Complimenten geven direct compliment indirect compliment circulair zelf-compliment De oefening bestaat uit het genereren van complimenten aan elkaar: direct, indirect en circulair. Oefen dat zelf goed zodat je de verschillen helder hebt en voorbeelden hebt. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

1. Direct compliment Jij zegt wat je goed vindt aan de ander, de ander ontvangt en is daarin passief. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

2. Indirect compliment Eerst geef je een positieve waardering, gevolgd door een vraag, zodat de ander zichzelf complimenteert. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

3. Circulair zelf-compliment Je geeft eerst een positieve waardering, stelt dan een vraag wat een andere persoon positief zal waarderen in hem/haar. Het compliment gaat via een andere persoon, als een cirkel. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Complimenten over… Kennis wat weet/begrijpt iemand al ACT too 6-12-2012 Complimenten over… Kennis wat weet/begrijpt iemand al Ervaring wat is bruikbaar uit het verleden Vaardigheid wat kan iemand Attitude basis houding, overtuiging Motivatie wat wil iemand, enthousiasme, gedrevenheid Persoon kenmerk, kwaliteit, stijl Resultaat wat er bereikt is 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Oplossingsgericht luisteren Complimenten geven Gericht op wat wel goed gaat, wat wel kan Zelfvertrouwen vergroten Relatie opbouwen 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Problem talk “Problem talk creates problems, solution talk creates solutions”. Verandertaal uitlokken (motivational interviewing) 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Verandertaal de wens (ik wil veranderen) de vaardigheid om het doel te bereiken (ik kan veranderen) de redenen om te veranderen (als ik verander dan …) de noodzaak om te veranderen (ik moet veranderen) de toezegging doen, vastbeslotenheid (ik ga veranderen) het zetten van stappen (ik heb iets veranderd)

Verandertaal herkennen, versterken en ontlokken Reden: Ik wel wel, maar .... Wat is de belangrijkste reden om X wel te doen? Stappen: Ik weet niet hoe ....... Wat zou een eerste stap zijn? Mogelijkheid: Maar ik heb geen..... Hoe zou jij het aan kunnen pakken zodat...? Wens: Ik zou wel willen vanwege de ..... En als dat lukt, wat zou er dan gebeuren? Commitment: Zal ik het wel doen? Wat denk je dat er gebeurt als je er aan begint? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Verandertaal uitlokken Rechtstreeks vragen stellen die verandertaal oproepen, ook wel: evocatieve vragen stellen (Miller en Rollnick, 2008). Bijvoorbeeld: Nadelen van de status quo: “Wat vindt u vervelend aan de huidige situatie?” Voordelen van verandering: Hoe zou u het graag anders willen zien?” Optimisme over verandering: “Welke persoonlijke krachten hebt u die u helpen om te slagen en uw doelen te bereiken?” Bedoeling om te veranderen: “Wat vindt u nu van uw drugsgebruik?” 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Verandertaal uitlokken Oefening 3. A brengt dilemma in waar hij/zij nu echt mee zit. B lokt verandertaal uit. (7 minuten) Wissel van rol. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Ambivalentie vergroten (MI) Niet veranderen: Voordelen: Nadelen: * Wel veranderen 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Vragen, vragen, vragen…. 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

ACT too 6-12-2012 OGW uitgangspunten: Als het werkt, laat het dan zo (if it’s not broken, don’t fix it) Als iets ooit effect had, doe het dan vaker Als iets niet werkt, doe iets anders Geen enkel probleem doet zich de hele tijd voor Verandering is constant en onvermijdelijk De toekomst is onderhandelbaar en wordt geschapen Kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben Stel cliënten vragen, maar vertel ze niet wat ze moeten doen. Problemen en oplossingen zijn niet altijd direct aan elkaar gerelateerd 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Van probleemdenken naar oplossingsgericht denken ACT too 6-12-2012 Van probleemdenken naar oplossingsgericht denken Wanneer is er al eens een hoger punt op de schaal bereikt? De huidige situatie Hoe is dat bruikbaar? De gewenste toestand Begin probleem Wat wil je in plaats van het probleem? Wat is het volgende stapje? De gevreesde toekomst Begin gewenste situatie Wat is er al bereikt en hoe? Coert Visser, gebaseerd op het Albert model van Mark McKergow 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou

Drie soorten reacties Type relatie Kenmerken Interventies coaching Bezoekerstypisch De ander ziet geen nut van het gesprek Aard en aanleiding verhelderen Zoeken naar het nut voor de ander Rollen verhelderen Klaagtypisch De ander ziet wel nut, maar gedraagt zich hulpeloos en klaagt Begrip en acceptatie van het perspectief en de perceptie van de ander Verder verhelderen nut voor de ander en de rollen Begin met de eerste stappen van oplossingsgericht coachen Klanttypisch De ander ziet het nut, staat open voor hulp en is bereid tot actie Volg de stappen van oplossingsgericht coachen Bron: www.noam.nu 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Vier oplossingsgerichte invalshoeken: ACT too 6-12-2012 Oplossingsgericht werken Team TP Hanzehogeschool Vier oplossingsgerichte invalshoeken: Leg dit model goed uit en geef voorbeelden van situaties. Lees meer 16-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou Jinke van der Laan en Agnes Schilder 04-11-2010 38

De schaalvraag 16-05-2013 OGW - NW Fryslan

Tot besluit 3 vragen: Wat heb je geleerd/is nieuw voor jou? Wat laat je voortaan na? Wat ga je toepassen, welke concrete stap? 16-05-2013 OGW - NW Fryslan