Christus’ dood en de wet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overwinnend leven, vandaag en morgen
Advertisements

Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Leven in de kracht van de Heilige Geest
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Discipelschap.
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
1. Intussen was Boaz naar de poort gegaan en had zich daar neergezet.
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Romeinen 6:1-11 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor.
God en ons.
Genade en veroordeling
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
hebben jullie heilige Geest ontvangen?
Welke apostel heeft God uitverkoren om de heidenen bekend te maken met het Evangelie? 2.
Deel II verzoening.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
12...Wij immers zijn niet opgewassen tegen deze grote menigte die tegen ons is opgerukt, en wij weten niet, wat wij doen moeten, maar op U zijn onze.
ALSJEBLIEFT! Romeinen 10.
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
Hoe balanceert u op Gods weegschaal? U zou verbaasd kunnen staan!
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Christelijke Vrijheid
Dopen Wat laten wij zien met de doop?. ”Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven …: dat Christus voor onze zonden is gestorven, … dat hij is begraven.
De weg van de rechtvaardigen is stralend als de zon.
Hoe luister je naar de wet van God?
Dopen U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Galaten 3: 27 Vooraf: Marga kondigt video-interview aan Na.
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Bodegraven. terugblik: de aard van het opstandingslichaam  korrel zaad > plant  aardse lichamen > hemellichamen  vergankelijk > onvergankelijk.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
WAT IS NIEUW? 4 jan Zoetermeer.
Preek Jakobus 2:
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Zoetermeer. Romeinen 5 20 Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
15 sept Rotterdam. Romeinen 10 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
Standvastig... waarin?.
Het evangelie van de opstanding
De doop in de Heilige Geest
Koen Minderhoud Doopdienst, 7 juni 2015
13 sept Zoetermeer. wat aan Romeinen 6 (direct) vooraf ging...  door één daad van ongehoorzaamheid zijn alle mensen veroordeeld tot zonde en dood;
2 Romeinen 1:16 Want ik schaam mij niet voor het evangelie; want het is Gods kracht tot behoudenis voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook.
Romeinen 8: 12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven. 13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Er is geen veroordeling meer Romeinen 8:1-17
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
15 mei 2015 Urk 10 kenmerken van Gods geest in Romeinen 8.
Brief aan de Galaten -20- geloof – vrijkoping belofte.
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
ZONDE OVERWINNEN Les 7 voor 18 november 2017.
Transcript van de presentatie:

Christus’ dood en de wet

Brief aan de Romeinen Situatie Paulus’ schrijfstijl

“Het evangelie is een kracht Gods tot behoud voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek.” - Rom 1:16

Hebreeër: Torah Romein: juridische taal Griek: filosofisch denken

7:1-6 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen. 5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; 6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter

Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven… - Rom 6:3-5

Vind je het beeld dat Paulus aanreikt volledig logisch voor ons Vind je het beeld dat Paulus aanreikt volledig logisch voor ons? Klopt het helemaal? Schaft een overlijden de wet af? Of is het de situatie van de persoon in kwestie die verandert? Of is dat in dit geval hetzelfde? Op welke manier helpt het beeld dat Paulus gebruikt om een en ander beter te begrijpen? Gaat dit echter volledig op voor de wet als TORAH? Zijn de tien geboden juridische bepalingen?

v. 1 Weet gij niet dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? v. 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. v. 6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield Rom 6:15-23 Slaaf

‘Onder de heerschappij zijn’ van de wet, er door ‘Onder de heerschappij zijn’ van de wet, er door ‘gebonden’ en ‘gevangen’, slaaf… Heb je dat zelf ook al zo ervaren? Wanneer of op welke manier kan de wet een gevangenis worden? En welke ‘wet’? Was dat de bedoeling van de Torah (denk ook terug aan de omstandigheden waarin de Torah werd gegeven)? Wat betekent het voor jou dat begrippen ‘welzijn’ en ‘léven’ gekoppeld werden aan de Torah (Deut 5:32,33; 6:1-3). Is dat terecht, of juist niet? Lees wat Paulus schrijft in Romeinen 13:8-10, waar hij stelt dat liefde de vervulling is van de wet. Maakt Jezus’ dood (en onze bekering) een einde aan de ‘plicht van de liefde’? En is liefde een vrijbrief om nu toch te echtbreken, te doden, te stelen..? Probeer een en ander eens toe te passen op het sabbatsgebod bijvoorbeeld… Plicht? Heerschappij? Gevangenis?... afgeschaft? Hoe kun je dergelijke negatieve gevoelens vermijden?

“…opdat wij Gode vrucht zouden dragen” – v 4 in de nieuwe staat van de Geest, en niet in de oude staat van de letter

Wat versta jij onder ‘vrucht dragen’ Wat versta jij onder ‘vrucht dragen’? Wat verstond Jezus eronder denk je? Vind je hier iets over in de bergleer (Mat 5-7)? En Paulus? Kan Galaten 5:18-23 je hierbij helpen? Geest of letter… Hoe uit zich dat? Is dat nog een actuele controverse? Wat zegt Jezus hierover in de bergrede? (Matteüs 5 – “je hebt gehoord dat er gezegd is… en ik zeg u…”). Wat is het verschil? Letter of geest… gevangen of vrij… Reageer in dit verband eens op wat Paulus schrijft in Romeinen 8:15: “U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. Zou het kunnen dat de wijze waarop de wet ervaren wordt verbonden is met het gods­beeld dat iemand heeft? Verklaar… Welk godsbeeld heb jij?

Rom. 7.7-12  Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; (…) 9 Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, 10 en het gebod dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn (…) 12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed. ? “Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; we bevestigen de wet juist!” – Rom 3:31 “Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!” – Rom 6:15

De wet is ‘heilig, rechtvaardig en goed’…. Ben je het daar mee eens De wet is ‘heilig, rechtvaardig en goed’… Ben je het daar mee eens? Hoe versta jij wat Paulus hier schrijft? Een ‘oneigenlijk gebruik’ van de wet… Voorbeelden? Wat is dan wel het doel van de wet? In de boeken van Mozes wordt de wet gekoppeld aan ‘léven’. Paulus echter suggereert dat de wet iemand ook kan laten ‘sterven’… Vanwaar dat verschil? Hoe zit dat precies? Hoe kunnen we vermijden dat mensen a.h.w. doodgaan door de wet? Paulus’ suggestie dat de wet er is om de zonde te tonen wordt vaak gehoord in christelijke middens. In de Hebreeuwse cultuur was dit positiever geformuleerd: de Torah wees de weg om te leven (in Kanaän, het beloof-de land). Hoe zou jij het formuleren? En hoe beleef je het in de praktijk?

Torah: onderwijzing, levensraad Genade: goedgunstigheid, welwillendheid Geloof: EMOUNAH = relationeel! Heil - verlossing: YASHA – hulp bieden

Bespreek samen eens het verband tussen de hebreeuwse begrippen ‘geloof, genade en wet’. Sluiten dergelijk geloof en genade de idee ‘wet’ uit? De wet is geen actieve kracht, en kan dus geen verlossing bewerken (in de juridische zin van toegangs­recht verschaffen tot het ‘eeuwige paradijs’). In de Hebreeuwse cultuur is heil (YASHA – redden) echter geen juridisch begrip. Kan de Torah een rol spelen om te ‘YASHA’? Zo ja: hoe? Indien niet: waarom niet?