Therapeutisch Psychologisch Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
En…geniet je een beetje van je reis?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het geven van een workshop
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wet inburgering Heleen Veringa
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
PRESENTATIETECHNIEKEN
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Doelstellingen formuleren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Optimale Parkinsonzorg
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012

Workshop Fondsen werven
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Ken je kracht…Deel je kracht…
Woord van Leven Juli 2014.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Beroepshouding en beroepscode
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Marketing Coen van Wetering
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Dagdeel 3 conflicthantering
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Talent in Ontwikkeling
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Consumentengedrag Beslissen
Talent in Ontwikkeling
Drama Reflectie Jennie van Baalen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 7e les.
Transcript van de presentatie:

Therapeutisch Psychologisch Onderzoek Referaat De Viersprong 10-12-2009 Inge Van Laer Hilde De Saeger Marieke Braat

Programma Kernelementen TPO Casus Vragen

Therapeutisch psychologisch onderzoek Vergelijking met traditionele diagnostiek Wat? Hoe?

Twee modellen van diagnostiek Traditioneel Cliënt op vastliggende trekken nauwkeurig beschrijven Deductieve, unilaterale beslissingen over cliënt “Objectieve” observator Therapeutisch Nieuw begrip bereiken dat cliënt helpt bij problemen Samen exploreren probleemsituaties, experimenteren met alternatieven Participerend observator

Verschil vraagstelling Regulier Welke uitspraken kunnen gedaan worden m.b.t. de persoonlijkheid van patiënt? Wat is de verhouding tussen draagkracht en draaglast? Therapeutisch Waarom leg ik de lat zo hoog voor mezelf? Hoe kan ik beter leren omgaan met afwijzing?

Aannames TA Cliënt raakt het meest betrokken bij een diagnostiek ervaring wanneer hij wordt behandeld als participant van wie de ideeën en samenwerkingen essentieel zijn voor het succes Cliënt zal het meest investeren in een diagnostiek ervaring wanneer deze zijn eigen doelen aangaat Wijze van feedback bepaalt mede de impact

Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO) Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report

Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO) Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report

Basisinterview Contact maken Eerdere diagnostiek ervaring navragen Inleiding en uitleg TPO Samen vragen formuleren Verbatim voorleggen Eerste indrukken vastleggen

Inleiding TPO Deze benadering van psychologisch testen is misschien anders dan je eerder hebt meegemaakt. Ik wil graag met je samenwerken en er samen voor zorgen dat de testen informatie opleveren over de dingen die jij belangrijk vindt voor jouw leven. Ik ga je straks vragen wat je over jezelf beter wil leren begrijpen of wil uitzoeken. Ik ben de deskundige over de testen, maar jij bent de deskundige over jezelf. Jouw inzet is dus essentieel en bepalend voor wat je uit deze ervaringen kan halen.

Vragen opstellen Wat wil je over jezelf beter leren begrijpen? Wat wil je over jezelf uitzoeken met dit psychologisch onderzoek? Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat zou je beter willen begrijpen om eventueel te veranderen?

Vignet Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO) Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report

Testafname Standaard Vraag verwijzer MMPI-2 Rorschach KAIT SMI-1 YSQ YPI

KAIT Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

SMI-1 Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

YSQ Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

YPI Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

MMPI-2 Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

Rorschach Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO) Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report

AIS Verdere exploratie van bevindingen standaardtesten: probleemgedrag in de kamer Bewust maken van bevindingen die waarschijnlijk anders verworpen zullen worden Uittesten van alternatieve probleem oplossingsstrategieën

Casus conceptualisatie Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.

Casus conceptualisatie High Rorschach Low MMPI-2 High Low Overeenkomstig Afgesplitst ‘Cry for help’ ‘Op slot’

Volgorde Level 1 informatie Level 2 informatie Level 3 informatie Je geeft informatie die ze reeds over zichzelf kennen en kunnen vertellen: passend bij hun ‘existing story’ Level 2 informatie Je geeft informatie die niet heel sterk in contrast is met hun eigen overtuiging, je geeft ze nieuwe ideeën Level 3 informatie Je geeft informatie die niet in overeenstemming is met hun ‘existing story’, waardoor afweermechanismen getriggerd kunnen worden

Video

Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO) Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report

Feedback Gebruik je interpretatie en empathie om te beslissen hoe je de resultaten het best kan terugkoppelen Hoe beantwoord je de vragen? In welke volgorde? Hoeveel bevindingen koppel je terug? Welke voorbeelden gebruik je? Welke toon hanteer je in zowel de verbale als de geschreven feedback?

Verslaglegging Richtlijn Aanleiding TA Achtergrond informatie relevant voor vragen Vragen specifiek beantwoorden Illustreer Geen jargon, maar beschrijving voor leken Onderscheid bevindingen en hypothesen Persoonlijk aan cliënt gericht

Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO) Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report

Contact Vragen over TPO en aanvragen TPO: Website: hilde.saeger@deviersprong.nl Website: www.deviersprong.nl www.vispd.nl

Bedankt!