AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Copyright Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Intercollegiale communicatietraining met behulp van de Dynamische Patiënt Simulator ® Roel Sijstermans AMC-UvA.
L&B in het MBO.
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
De Huisartsopleiding in Nederland
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Forum Visitatorum ser peters
Toekomstgericht handelen
Workshop ‘Competenties’
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Lucas Jansen Psychiater GGZ Westelijk Noord-Brabant
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Een regionaal team een taak
Reflecteren en een knoop
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Aan de slag met competenties beoordelen
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Workshop “Beoordelen”
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming COMPETENTIEGERICHTE ONTWIKKELING HRM-netwerk 20/02/04.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Bachelor Medische Hulpverlening
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Docent Dans De Codarts dans docent is een dans docent die dans in de maatschappij een waardevolle plek geeft. Een docent die mensen essentieel beweegt.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De praktijk van het bekwaamverklaren
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
Opleiden in algemene competenties
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’
Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

AIOS en Maatschappij, een lastige competentie? Opleidersdag Interne Geneeskunde 13 december 2012 Coby Baane, j.a.baane@amc.uva.nl m.m.v.: Peter de Vries, Wim Meijer en Joost Vermeulen

Competentiegericht opleiden Aanpak: Ontwikkelen individuele competenties Toetsing en voortgang bewaken Kwantificeren, transparantie Breed focus: Opleiden tot “reflective practitioner” Opleidingsgroep: vele meesters 7 CanMEDS-competenties: Medisch handelen Communicatie Samenwerking Kennis en wetenschap Maatschappelijk handelen Organisatie en Professionaliteit De kenmerken van de modernisering zijn: Een verbreed beroepsprofiel met 7 competentiegebieden, n.a.v. onderzoek onder Canadese patienten Toetsbaarheid, aantoonbaarheid van leerresultaten Ontwikkelen van de aios tot reflective practitioner: een professional die weet wat hij/zij doet en zichzelf kan controleren, met het perspectief van anderen: patienten en collega’s, een leerbare professional: ontwikkelt zich blijvend op basis van ervaring die wordt opgedaan.

Lastig? Om te leren? Om in op te leiden? Om te herkennen? Om te beoordelen?

Doel en werkwijze Kennen definitie Herkennen bij situaties Werkvormen Criteria formuleren Definitie Vignet-opdracht Plenaire bundeling

Maatschappelijk handelen uit NIV Opleidingplan 1 Kent en herkent de determinanten van ziekte bij het individu; 2 Draagt bij aan een betere gezondheid van patiënten en de gemeenschap als geheel; 3 Handelt volgens de relevante wettelijke bepalingen; 4 Treedt adequaat op bij incidenten in de zorg.

Vignetten 5 groepen per workshop  5 vignetten 4 workshops  20 voorbeelden Per vignet / situatie Welke raakvlakken met MH? Waarom lastig te leren? Hoe te leren, werkvorm, instrument? Waar besteedt de aios aandacht aan? Wanneer geven we een voldoende beoordeling?

Voorbeeld Mevrouw Donmez (79) zal forse medicatie krijgen, eerst moet ze nog een scopie ondergaan. Raakvlakken: zinvol medisch handelen. Informed consent. Communicatie 1e lijn. Cultuur, religie, levensovertuiging. Waarom lastig te leren: … Hoe te leren: gesprek met de patiënte, nalezen WGBO, DOO MH, bestuderen recent onderzoek over medicijngebruik bij Turkse vrouwen. Zelf onderzoek doen, project. Waar besteedt de aios aandacht aan: betrekken van de familie, culturele aspecten, medicatieveiligheid, medicatie bij ontslag/overdracht, transmurale samenwerking. Wanneer geven we een voldoende beoordeling: als de aios …

Aan de slag

Resultaat

Reacties