AIOS en Maatschappij, een lastige competentie? Opleidersdag Interne Geneeskunde 13 december 2012 Coby Baane, j.a.baane@amc.uva.nl m.m.v.: Peter de Vries, Wim Meijer en Joost Vermeulen
Competentiegericht opleiden Aanpak: Ontwikkelen individuele competenties Toetsing en voortgang bewaken Kwantificeren, transparantie Breed focus: Opleiden tot “reflective practitioner” Opleidingsgroep: vele meesters 7 CanMEDS-competenties: Medisch handelen Communicatie Samenwerking Kennis en wetenschap Maatschappelijk handelen Organisatie en Professionaliteit De kenmerken van de modernisering zijn: Een verbreed beroepsprofiel met 7 competentiegebieden, n.a.v. onderzoek onder Canadese patienten Toetsbaarheid, aantoonbaarheid van leerresultaten Ontwikkelen van de aios tot reflective practitioner: een professional die weet wat hij/zij doet en zichzelf kan controleren, met het perspectief van anderen: patienten en collega’s, een leerbare professional: ontwikkelt zich blijvend op basis van ervaring die wordt opgedaan.
Lastig? Om te leren? Om in op te leiden? Om te herkennen? Om te beoordelen?
Doel en werkwijze Kennen definitie Herkennen bij situaties Werkvormen Criteria formuleren Definitie Vignet-opdracht Plenaire bundeling
Maatschappelijk handelen uit NIV Opleidingplan 1 Kent en herkent de determinanten van ziekte bij het individu; 2 Draagt bij aan een betere gezondheid van patiënten en de gemeenschap als geheel; 3 Handelt volgens de relevante wettelijke bepalingen; 4 Treedt adequaat op bij incidenten in de zorg.
Vignetten 5 groepen per workshop 5 vignetten 4 workshops 20 voorbeelden Per vignet / situatie Welke raakvlakken met MH? Waarom lastig te leren? Hoe te leren, werkvorm, instrument? Waar besteedt de aios aandacht aan? Wanneer geven we een voldoende beoordeling?
Voorbeeld Mevrouw Donmez (79) zal forse medicatie krijgen, eerst moet ze nog een scopie ondergaan. Raakvlakken: zinvol medisch handelen. Informed consent. Communicatie 1e lijn. Cultuur, religie, levensovertuiging. Waarom lastig te leren: … Hoe te leren: gesprek met de patiënte, nalezen WGBO, DOO MH, bestuderen recent onderzoek over medicijngebruik bij Turkse vrouwen. Zelf onderzoek doen, project. Waar besteedt de aios aandacht aan: betrekken van de familie, culturele aspecten, medicatieveiligheid, medicatie bij ontslag/overdracht, transmurale samenwerking. Wanneer geven we een voldoende beoordeling: als de aios …
Aan de slag
Resultaat
Reacties