De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK

Verwante presentaties


Presentatie over: "Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK"— Transcript van de presentatie:

1 Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK
Programma jaar 1 Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK Programma assistentes (april 2017). In de ochtend info over paralleldag/terugkomdag en over de opbouw van het onderwijs van de aios. Daarna (slide 2 en verder) met ze in gesprek over CanMeds, wat herkennen zij in hun werk als het gaat om chronische zorg. En wat willen/moeten de aios ermee (slide 4 en verder). Daarna voorlichting wat aios ‘moeten’ doen en discussie hoe assistentes hierin een rol kunnen spelen (slide 11) Daarna discussie in 2 tallen over rol assistente in opleiding,en uitwisseling hierover plenair, inclusief benoemen knelpunten hierbij (slide 12 vult hun suggesties aan). In de middag een ‘workshop’ intervisie op basis van eerder gegeven onderwijs aan assistentes (Gert Roos). De NVDA heeft assistentes laten opleiden tot intervisie begeleider maar er wordt maar heel weinig gebruik van gemaakt. Materiaal voor de intervisie kan zijn de knelpunten rond de aios die in de ochtend zijn benoemd.

2 Maatschappelijk handelen Kennis en Wetenschap Communicatie Samenwerken
Organisatie Professionaliteit Medisch handelen Groep: welke taken herkennen assistenten hier rond chronische zorg. SOO-IOO

3 Professionaliteit Jouw kennis Jouw vaardigheden
jouw opvattingen/inzichten/overtuigingen Jouw persoon met alle eigen-aardigheden

4 Competentie medisch-inhoudelijk
Kennis van ziektebeelden/diagnostiek Aanvullende diagnostiek aanleren en wat dan? (ECG-spirometrie) Omgaan met kwetsbare ouderen/multimorbiditeit. (Bestaande richtlijne,protocollen en recente inzichten.

5 Competentie APC Slecht nieuwsgesprek
Goed nieuwsgesprek (effectief geruststellen) Motivational Interviewing /leefstijladvies Communiceren binnen het team,1e lijn en met 2e lijn

6 Competentie samenwerken
Samenwerking/communicatie met POH & ass’s, evt. anderen binnen het team. Motiveren van het team. Samenwerking met ketenpartners (1e en 2e lijn) 2e lijn is partner, maar ook effectief verwijzen en continuiteit bewaken is van belang.

7 Competentie Organiseren
Overzicht houden, wie is de regisseur? Continuïteit van zorg bewaken(op patiënt niveau én op niveau van 24 uurs zorg) Organisatie chronische zorg binnen de praktijk/ ketenzorg Registratie ketenzorg en gebruik HIS en KIS Generen en interpreteren van feedbackcijfers

8 Competentie Maatschappelijk handelen
Maatschappelijke betekenis chronische ziekte voor de patiënt Omgaan met diversiteit. Medicatie kostenbewust kiezen Briefjes, advies etc. Patienten -verenigingen

9 Competentie wetenschap/onderwijs
Onderwijs/bewaken kennisniveau binnen het team op dit gebied Chronischie ziekten/SOLK binnen FTO en polyfarmacie overleg. Bijhouden vakliteratuur en competentie’s bij toenemende taakdelegatie.

10 Competentie professionaliteit
Omgaan met eigen ‘machteloosheid’, grenzen van kennis en mogelijkheden. Wie is verantwoordelijk? (arts/patiënt).Hoe ver ga je als huisarts, bijv. bij zorgmijders. Dokter als expert of adviseur? Patiënt als expert? Eigen normen en waarden t.a.v. Gezondheid/gedrag. Respect voor patiënten met ongezonde leefstijl

11 Opdrachten AIOS in praktijk:
Interview met een chronische patiënt. Leergesprek met de HAO over visie, attitude en praktijkorganisatie rond de zorg voor chronisch zieken. (assistente?) Vervolgen ‘eigen’ patiënten. Peer groups: onderling praktijkbezoek.

12 Plek assistente in de opleiding ?
kennis delen (over patiënten, procedures, HIS gebruik etc.) Intermediair: tussen aios en patiënten, ook tussen aios en HAO? ondersteuning, bijv. bij selectie patiënten//organisatie feedback geven (Aan wie doe je dat ?) Sociaal en emotioneel. ??? Eerst in groep algemeen gedeelte, dan in 2 tallen: wat in jouw praktijk.

13 Workshop begeleide intervisie
Gert Roos Huisarts, supervisor/coach Helle Poulsen Psycholoog, supervisor/coach

14 De Doktersassistent/ 2012:

15 Programma Intervisie, wat is dat?
NVDA en intervisie/ begeleide intervisie Aan de slag. Opbrengst?

16 Op welke gebieden leer je in intervisie ? (competenties)
Communicatie Samenwerking Professionaliteit

17 Professionaliteit Jouw kennis Jouw vaardigheden
jouw opvattingen/inzichten/overtuigingen Jouw persoon met alle eigen-aardigheden

18 Intervisie helpt bij de ontwikkeling van jouw professionaliteit
Niet de patient of zijn probleem staat centraal, maar jijzelf. je onderzoekt waarom je handelt zoals je doet... ...door te reflecteren op eigen werkervaringen (wat doe ik, waarom zó, wíl ik dat ook ? Hierdoor maak je de weg vrij voor keuzes en nieuw gedrag

19 De leercirkel van Kolb concrete ervaring actief experimenteren
observatie en reflectie verkennen van theorie

20 Thema’s (de ‘inbreng’)
Hoe ga je om met verschillende bazen & collega’s met hun eigen wensen/eisen/verwachtingen ? Waar begint en eindigt jouw verantwoordelijkheid? Wat geeft en wat kost energie? (eisende patiënten!) Wat neem je mee naar huis ? Omgaan met (bijna) fouten en klachten etcetera

21 Reflectie tip 1: open vragen
Wat is er precies gebeurd? wat was je gevoel, wat dacht je, wat deed je? Wat wilde je eigenlijk doen? Wat hield je tegen ? Wil je dat zo blijven doen? Wat wil je anders doen? Hoe bereik je dat? Reflectie Tip 2: De inbrenger is de deskundige !

22 Reflectie, drie valkuilen
‘dat weet ik ook niet….’ (eigen frustraties ) ‘dat heb ik ook, weet je….’ (praten over de casus) ‘o ja, dat doe je zo….’ (eigen oplossingen) variant: ‘heb je wel eens overwogen om..?’

23 De incidentmethode Inbrenger vertelt en stelt vraag
deelnemers vragen om informatie/toelichting Analyse van de situatie: wat is het dilemma, waar zit het vast ? Standpunten van de groepsleden/ tips & adviezen Wat doet de inbrenger ermee ? (welke tips zijn bruikbaar?) Wat brengt het de andere deelnemers ? Evaluatie voorbeeld: eisende patient en de huisarts is niet solidair/laat asse vallen als een baksteen. Vraag kan zijn: hoe ga ik hiermee om ? Er kunnen veel vragen achter schuil gaan: hoe communiceer ik met zo’n patiënt, hoe vertel ik mijn collega’s dat ik op zo’n moment rust nodig heb, vind iedereen dat nou zo lastig, hoe vertel ik de huisarts dat ik wil dat hij mij steunt etc

24 Begeleide Intervisie: vorm
Groep van ongeveer 6 personen Vaste samenstelling Vaste begeleider 6 bijeenkomsten van ongeveer 2 uur

25 Methode begeleide intervisie
Inbreng werkervaring Reflectie in de groep Analyse (eventueel theorie over communicatie/samenwerking) Kiezen van nieuw gedrag Oefenen in praktijk (evt. eerst in de groep) Terugkoppelen in de groep

26 Oefenen In twee groepen Eerst brainstormen over werkervaring
In groep één werkervaring bespreken volgens incidentmethode Plenaire afsluiting

27 Leerdoel Bereikt?

28 Organisatorische aspecten
inteken lijst mailing vanuit WDH, waarschijnlijk begin 2014 groepen in regio Gooi


Download ppt "Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK"

Verwante presentaties


Ads door Google