Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Visie Mensontwikkeling WSD
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
De essentie van kwaliteit
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Business Marketing Management
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Goederenverwerking H24 Kwaliteit en kostenbeheersing Manager Handel.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Nike Supply Chain Management
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Recordkeeping - naar een digitaal archief
KAM H7 Kwaliteits(kosten) en kostenbeheersing Logistiek teamleider.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Business Process Management
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Rapportage van voortgang of status
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Transcript van de presentatie:

Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg Strategie en planning HOOFDSTUK 11 Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg Hoofdstuk 11

Programma Inkoop en innovatie De rol van leveranciers in productontwikkeling Inkoop en technische ontwikkeling Inkoop en kwaliteitszorg Kosten van kwaliteit Supplier Quality Assurance Vaststellen van leverancierskwaliteit Invoeren van Supplier Quality Assurance Hoofdstuk 11

Inkoop en innovatie Leveranciers vaak bronnen van innovatie Verandering van gesloten naar open innovatie Delen van ideeën Stage-gate modellen Complexiteit van producten vraagt externe kennis Externe samenwerking kan innovatieproces versnellen Hoofdstuk 11

Gesloten versus open innovatie Hoofdstuk 11

De rol van leveranciers in productontwikkeling Early supplier involvement Actief betrekken van leveranciers in ontwikkeling Onderzoek laat wisselend succes zien Vroegtijdig betrekken in geen eenvoudige zaak Condities voor samenwerking niet altijd aanwezig Samenwerking R&D, productie en inkoop Intellectual Property conflicten Overschatting ontwikkelcapaciteiten leverancier Hoe worden ontwikkelingskosten terugverdiend? Hoofdstuk 11

Early supplier involvement Onderscheid volgens Van Echtelt (2004) in Korte termijn voordelen Betere productkwaliteit Lagere productkosten Kortere ontwikkelingstijd Lagere ontwikkelingskosten Lange termijn voordelen Effectievere samenwerking met technologiepartners Onderling afstemmen van technologiestrategieën Verkrijgen van toegang tot expertise Bijdrage aan ontwikkeling nieuwe concepten door leveranciers Hoofdstuk 11

Early supplier involvement 3 processen moeten tegelijk inhoud krijgen: Strategische managementprocessen Creëren infrastructuur voor samenwerking Operationele management processen Individuele ontwikkelingsprojecten Voor welke technologie gebieden leveranciers betrekken? Technologische samenwerkings processen Samenwerking met derden Hoofdstuk 11

Inkoop en technische ontwikkeling Vast ontwikkelingsproces in fasen van ideegeneratie tot productie Manouvreerruimte van inkoper neemt af naar mate het proces vordert Toeschrijven naar één leverancier door ontwikkeling Inkopers zien liever functionele specificaties Ontwikkeling en inkoop moeten samenwerken Hoofdstuk 11

Inkoop en technische ontwikkeling Organisatie van early supplier involvement Purchasing engineering: ervaren projectinkoper in ontwerpteam Residential engineering: Specialisten van leverancier binnen ontwikkelingsafdeling Ontwikkeling leidt uiteindelijk tot specificaties Hoofdstuk 11

Inkoop en kwaliteitszorg Kwaliteit: mate waarin aan de eisen wordt voldaan (IBM) Kwaliteitszorg in klant-leverancierrelatie Eis-verificatie-cyclus Overeen komen van eisen Aangeven hoe aan eisen wordt voldaan Toetsen Maatregelen wanneer niet wordt voldaan Kwaliteitsborging Welke garanties kan een leverancier geven? Op peil houden van methoden en procedures van kwaliteitszorg Geheel van procedures is een kwaliteitssysteem Hoofdstuk 11

Kosten van kwaliteit Inzichtelijk maken van kwaliteitskosten Categoriseren: Preventiekosten Gericht op voorkomen van kwaliteitsafwijkingen Beoordelingskosten Beoordelen van producten en processen en fouten daarvan minimaliseren Correctiekosten Interne foutkosten Vóór levering van eindproduct aan de klant Externe foutkosten Gebreken geconstateerd door afnemer Accent ligt tegenwoordig op preventie Hoofdstuk 11

Supplier Quality Assurance Interne kwaliteitszorg in relatie met leverancier Opstellen programma van eisen Technische omschrijving; materiaalbehoeften; logistieke eisen; duidelijke autorisatieprocedures Prekwalificatie leveranciers Onderscheid bestaande en potentiële leveranciers Toesturen vragenlijst; audit; leveranciers-database Monsterkeuringsprocedure Productie proefproduct Levering eerste en volgende proefserie Levering proefserie; analyse Aanmaak eerste productseries 100% inspectie van levering Hoofdstuk 11

Supplier Quality Assurance Kwaliteitsovereenkomst en certificatie Vervaardiging zoals overeengekomen; wijzigingsprocedures; certificaal; voorkeurslijst Periodieke verificatie Vendorrating-systemen Samenwerking betrokken partijen is noodzakelijk SQA leidt veelal tot reductie van aantal leveranciers Door samenwerking kunnen evenwichtigere leveranciersrelaties ontstaan Winst van leverancier mag niet uit het oog verloren worden Satisfactieonderzoek tbv relatie leveranciers Standaard inkoopprocedures zijn voor het slagen van SQA een voorwaarde Hoofdstuk 11

Vaststellen van leverancierskwaliteit Drie instrumenten: Productaudit Beoordeling van product, registratie en wegnemen van fouten. Procesaudit Voldoen processen aan normen? Beschikken procesoperators over voldoende middelen? 4M-audit (mensen, materialen, machines, methoden) Systeemaudit Vergelijking met externe normen. Bijv. NEN en ISO Sommige ondernemingen gebruiken in plaats hiervan een bedrijfsbreed eigen beoordelingssysteem. Hoofdstuk 11

Invoeren van Supplier Quality Assurance Aanpassingen in onderneming: Duidelijke taakstellingen Wat moet SQA opleveren? Duidelijkheid omtrent leverancierskeuze Wie mag relaties met leveranciers aangaan? Cross-functionele aanpak Betrokkenheid van vele afdelingen en specialisten Kwaliteit voorop! Afkeurpercentages e.d. onderdeel van beoordeling van inkoper Meten is weten! Tijdige terugkoppeling functioneren leveranciers Vaak is het een proces van vallen en opstaan Hoofdstuk 11