Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg Strategie en planning HOOFDSTUK 11 Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg Hoofdstuk 11
Programma Inkoop en innovatie De rol van leveranciers in productontwikkeling Inkoop en technische ontwikkeling Inkoop en kwaliteitszorg Kosten van kwaliteit Supplier Quality Assurance Vaststellen van leverancierskwaliteit Invoeren van Supplier Quality Assurance Hoofdstuk 11
Inkoop en innovatie Leveranciers vaak bronnen van innovatie Verandering van gesloten naar open innovatie Delen van ideeën Stage-gate modellen Complexiteit van producten vraagt externe kennis Externe samenwerking kan innovatieproces versnellen Hoofdstuk 11
Gesloten versus open innovatie Hoofdstuk 11
De rol van leveranciers in productontwikkeling Early supplier involvement Actief betrekken van leveranciers in ontwikkeling Onderzoek laat wisselend succes zien Vroegtijdig betrekken in geen eenvoudige zaak Condities voor samenwerking niet altijd aanwezig Samenwerking R&D, productie en inkoop Intellectual Property conflicten Overschatting ontwikkelcapaciteiten leverancier Hoe worden ontwikkelingskosten terugverdiend? Hoofdstuk 11
Early supplier involvement Onderscheid volgens Van Echtelt (2004) in Korte termijn voordelen Betere productkwaliteit Lagere productkosten Kortere ontwikkelingstijd Lagere ontwikkelingskosten Lange termijn voordelen Effectievere samenwerking met technologiepartners Onderling afstemmen van technologiestrategieën Verkrijgen van toegang tot expertise Bijdrage aan ontwikkeling nieuwe concepten door leveranciers Hoofdstuk 11
Early supplier involvement 3 processen moeten tegelijk inhoud krijgen: Strategische managementprocessen Creëren infrastructuur voor samenwerking Operationele management processen Individuele ontwikkelingsprojecten Voor welke technologie gebieden leveranciers betrekken? Technologische samenwerkings processen Samenwerking met derden Hoofdstuk 11
Inkoop en technische ontwikkeling Vast ontwikkelingsproces in fasen van ideegeneratie tot productie Manouvreerruimte van inkoper neemt af naar mate het proces vordert Toeschrijven naar één leverancier door ontwikkeling Inkopers zien liever functionele specificaties Ontwikkeling en inkoop moeten samenwerken Hoofdstuk 11
Inkoop en technische ontwikkeling Organisatie van early supplier involvement Purchasing engineering: ervaren projectinkoper in ontwerpteam Residential engineering: Specialisten van leverancier binnen ontwikkelingsafdeling Ontwikkeling leidt uiteindelijk tot specificaties Hoofdstuk 11
Inkoop en kwaliteitszorg Kwaliteit: mate waarin aan de eisen wordt voldaan (IBM) Kwaliteitszorg in klant-leverancierrelatie Eis-verificatie-cyclus Overeen komen van eisen Aangeven hoe aan eisen wordt voldaan Toetsen Maatregelen wanneer niet wordt voldaan Kwaliteitsborging Welke garanties kan een leverancier geven? Op peil houden van methoden en procedures van kwaliteitszorg Geheel van procedures is een kwaliteitssysteem Hoofdstuk 11
Kosten van kwaliteit Inzichtelijk maken van kwaliteitskosten Categoriseren: Preventiekosten Gericht op voorkomen van kwaliteitsafwijkingen Beoordelingskosten Beoordelen van producten en processen en fouten daarvan minimaliseren Correctiekosten Interne foutkosten Vóór levering van eindproduct aan de klant Externe foutkosten Gebreken geconstateerd door afnemer Accent ligt tegenwoordig op preventie Hoofdstuk 11
Supplier Quality Assurance Interne kwaliteitszorg in relatie met leverancier Opstellen programma van eisen Technische omschrijving; materiaalbehoeften; logistieke eisen; duidelijke autorisatieprocedures Prekwalificatie leveranciers Onderscheid bestaande en potentiële leveranciers Toesturen vragenlijst; audit; leveranciers-database Monsterkeuringsprocedure Productie proefproduct Levering eerste en volgende proefserie Levering proefserie; analyse Aanmaak eerste productseries 100% inspectie van levering Hoofdstuk 11
Supplier Quality Assurance Kwaliteitsovereenkomst en certificatie Vervaardiging zoals overeengekomen; wijzigingsprocedures; certificaal; voorkeurslijst Periodieke verificatie Vendorrating-systemen Samenwerking betrokken partijen is noodzakelijk SQA leidt veelal tot reductie van aantal leveranciers Door samenwerking kunnen evenwichtigere leveranciersrelaties ontstaan Winst van leverancier mag niet uit het oog verloren worden Satisfactieonderzoek tbv relatie leveranciers Standaard inkoopprocedures zijn voor het slagen van SQA een voorwaarde Hoofdstuk 11
Vaststellen van leverancierskwaliteit Drie instrumenten: Productaudit Beoordeling van product, registratie en wegnemen van fouten. Procesaudit Voldoen processen aan normen? Beschikken procesoperators over voldoende middelen? 4M-audit (mensen, materialen, machines, methoden) Systeemaudit Vergelijking met externe normen. Bijv. NEN en ISO Sommige ondernemingen gebruiken in plaats hiervan een bedrijfsbreed eigen beoordelingssysteem. Hoofdstuk 11
Invoeren van Supplier Quality Assurance Aanpassingen in onderneming: Duidelijke taakstellingen Wat moet SQA opleveren? Duidelijkheid omtrent leverancierskeuze Wie mag relaties met leveranciers aangaan? Cross-functionele aanpak Betrokkenheid van vele afdelingen en specialisten Kwaliteit voorop! Afkeurpercentages e.d. onderdeel van beoordeling van inkoper Meten is weten! Tijdige terugkoppeling functioneren leveranciers Vaak is het een proces van vallen en opstaan Hoofdstuk 11