Zelfverwonding als bron van ontwrichting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
“In balans” met sociale netwerken
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Klassiek compatibilisme
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Webkwesties webquest.
Realiseer je dat in alle vier de gevallen er een Fz werkt !
Dr. Berno van Meijel / Hogeschool INHOLLAND Ede, 26 mei 2008
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
SoSe Met mij alles goed Het perspectief van de ervaringsdeskundige Marcia Kroes Topzorg in de GGZ-verpleegkunde 26 mei 2008.
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
1. Levensbeschouwing en communicatie
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Doelstellingen formuleren
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Onderzoek doen een methodische aanpak
Depressie bij ouderen.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Weerstand kan je opvatten als feedback
Psychosociale begeleiding bij kanker
Gespreksvaardigheden
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
gespreksvaardigheden
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opdrachten en eindopdracht
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Psychische kwetsbaarheid en veerkracht
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils.
Dwang en Drang GGz Pauze Conflicthantering en persoonlijke veiligheid
Dagdeel 3 conflicthantering
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Sterker communiceren = relaties versterken
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Contact maken en contact houden
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Woede SESSIE 13.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het belang en de voordelen van het tijdig starten met het gesprek over de komende jaren en het levenseinde Netwerkcoördinatoren palliatieve zorg Noord.
Participatie bij initiatieven:
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Transcript van de presentatie:

Zelfverwonding als bron van ontwrichting Drs. Hanneke Hoekstra, HO-extra Dr. Berno van Meijel, Hogeschool INHolland

Kaartspel

Discussie Leidt zelfverwonding tot ontwrichting binnen behandelrelaties? Wanneer wel en wanneer niet? Wat is het aandeel van de patiënt? Wat is het aandeel van de hulpverlener? Hoe spelen teamopvattingen een rol? Resultaten van de discussie worden in verband gebracht met de beschikbare literatuur hierover.

Verschillende perspectieven Patiënt Hulpverlener ZB is een stap naar herstel ZB is een overlevingsstrategie en een hulpvraag ZB geeft stressvermindering bij de patiënt ZB is ziek gedrag ZB moet worden gestopt ZB levert stress op bij hulpverleners

Van belang in de relatie Helpen bij uiten van emoties Taal is slechts 1 vorm en veelal voor patiënten de moeilijkste vorm Positieve relatie Niet gericht op stoppen van ZB Respectvolle en onvoorwaardelijke zorg

Overzicht

Jenny Kramer

Lisette Verkerk

5 T’s voor effectieve communicatie Tijd Timing Taal Technieken Taboes

Tijd Helderheid over de beschikbaarheid van de hulpverlener Vervanging bij afwezigheid van de vaste hulpverlener Patiënt verwoordt de behoefte aan de hoeveelheid van contact en onderhandelt hierover

Timing Volgen van therapie-onderdelen wordt afgestemd om de mogelijkheden van de patiënt (stress-regulatie) Aard van de therapie wordt afgestemd op de mogelijkheden van de patiënt (bijvoorbeeld fysiek contact / toenadering) Tempo waarmee de hulpverlener de patiënt benadert wordt afgestemd op de mogelijkheden van de patiënt.

Taal Hulpverlener heeft kennis van de specifieke woorden en gedragingen van de patiënt die aangeven of het al of niet goed gaat met de patiënt Acceptatie van alle communicatie-uitingen die uitdrukking geven aan stress en emoties (dus ook zelfverwonding) Patiënt wordt ondersteund in de communicatie van gedachten en emoties (al dan niet verbaal) Herdefiniëring en normalisering van zelfverwonding als ‘functioneel’ gedrag Vermijding van ‘pathologiserend jargon’

Technieken ‘Peilen van de onmiddellijke behoeften’ : wat helpt je wel en wat niet als je het moeilijk hebt? Activiteiten in het kader van het signaleringsplan: alledaagse activiteiten die bijdragen aan stress- en emotieregulatie

Taboes Open communicatie over zelfverwonding Waar wil de patiënt wel/niet over praten? (lijst met ‘moeilijke onderwerpen’ ) Levenslijn: gebeurtenissen in je leven waarover je wilt praten.

Vroegsignalering en vroege interventie - Vroegtijdig ingrijpen in het proces van zelfverwonding -

Proces van zelfverwonden stress tijd F0 F2 F3 drempel 10 zelfverwonden F1

Vroegsignalering Uitlokkers Voortekenen Boosheid Machteloosheid Onrust Alleen zijn Conflicten Afgewezen worden Herinneringen en herbelevingen Verveling Aandachttekort Naar bed gaan Bepaalde activiteiten op een dag Beëindiging contact Confrontatie met gedrag van anderen Boosheid Machteloosheid Onrust Leegheid Vervreemding Robotachtige bewegingen ‘ik doe nooit iets goed’ Stil worden Verbreken van contact Oninvoelbaar lachen