Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Het doen van onderzoek in klas 4
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
CONCEPT VDAB SMART VACATURES Ramzi, Jen, Robin. Onze doelgroep  Werklozen en pas afgestudeerden  Wie een betere/nieuwe job wilt NIET WIE, MAAR HOE !!!
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Omgang met kwaliteitscriteria Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Parametric release Wat is dat?.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Werkveldconferentie 13 november 2014
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardig-heden
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Verschillende rollen en stijlen
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Digitaal nakijken met Turnitin
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Spel Politiek Nederland
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
De waarde van Zorgkaart Nederland
Antwoorden: Gent is vree wijs
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Plannen en optimaliseren
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Tariefstelling Wmo 2019.
Transparantie over Toegang master
Anatomie en Fysiologie
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Agenda Presentatie van een oplossing voor het omgaan met kwaliteitscriteria en beoordelen bij ontwerpprojecten Review in groepen docenten + studenten / alternatief mag Feedback van de groepen Wrap-up: weging feedback en eventueel keuze van alternatief.

Omgang met criteria Algemene criteria (zie handleiding) Afleiden naar bruikbare criteria

(gestyleerd) Voorbeeld beoordelingssystematiek Generieke criteria: Resultaat Adequaat Valide Resultaat als proces Controleerbaar Vakkundig Betrouwbaar Logisch

Uitwerking criteria beoordelingssystematiek Adequaat: Is een echte oplossing Past in de probleemcontext Toelaatbaar en duurzaam Valide Acceptabel Conceptueel onderbouwd Verklaard Generaliseringen aannemelijk

Uitwerking -2 Controleerbaar: Vakkundig Betrouwbaar Logisch Compleet Transparant Achteraf te volgen Vakkundig Efficient Toelaatbaar Betrouwbaar Niet afhankelijk van toevalligheden Tijdstip Of plaats Logisch Redenering is logisch Recht-toe Recht-aan

Uitwerking -3 Echte oplossing Ruim verwoord voor overige twee Past in de probleemcontext Toelaatbaar en duurzaam Acceptabel ‘hetzelfde’ als toelaatbaar Conceptueel onderbouwd Verklaard Synoniem voor conceptueel onderbouwd Generalisering aannemelijk Compleet Transparant Achteraf te volgen Synoniem voor transparant Efficient Toelaatbaar Hadden we al Niet afhankelijk van toevalligheden, tijdstip of plaats Nadere specificering van (deel van) toelaatbaar Redenering is logisch en te volgen

Uitwerking -4 Past in de probleemcontext In verhouding tot leerresultaat In verhouding tot geleverde inspanning Toelaatbaar en duurzaam Reproduceerbaar Voor alle situaties bruikbaar Billijk Conceptueel onderbouwd Uitleggen waarom dit concept geldig is en wanneer Generalisering aannemelijk Eventuele gaten / extrapolatie is verklaard Compleet Geldt voor alle op te leveren producten en situaties Transparant Efficient Snel Eenvoudig

Uitwerking -5 In verhouding tot leerresultaat In verhouding tot geleverde inspanning Criterium aan product / proces Reproduceerbaar Voor alle situaties bruikbaar Billijk Uitleggen waarom dit concept geldig is en wanneer Criterium aan uitleg van product / proces Eventuele gaten / extrapolatie is verklaard Criterium aan product / proces en uitleg Geldt voor alle op te leveren producten en situaties Criterium aan product Transparant Snel Eenvoudig

Leidt tot de criteria Product/proces In verhouding tot leerresultaat Individuele beoordeling mogelijk In verhouding tot geleverde inspanning Billijk Transparant Reproduceerbaar Snel Eenvoudig Voor alle situaties bruikbaar Uitleg Wanneer en waarom concept geldig Gaten en extrapolatie verklaard

Ons voorstel (ter review) Proceseisen Verplicht onderdeel in Plan van Aanpak: uitgewerkte criteria voor proces, product en rolvervulling. Bij reviews moeten de criteria een centrale rol in de presentatie en de feedback spelen Alleen als er aan voorwaarden is voldaan kan een review plaats vinden: Ingediende stukken hebben minimaal een redelijk niveau Ingediende stukken zijn er op proces, product en rolvervulling

Beoordelingsmatrix Niet/ Nauwelijks Redelijk/ voldoende Goed Redelijk Verwerking verbeterpunten Basisdocument Niet/ Nauwelijks Redelijk/ voldoende Goed Redelijk 4 6 8 Uitstekend

Verdediging Beoordelingsmatrix Product/proces In verhouding tot leerresultaat In verhouding tot geleverde inspanning Billijk (zie rode vakken, extra inspanning levert soms geen extra waardering) Transparant Reproduceerbaar (niet getest!) Snel Eenvoudig Voor alle situaties bruikbaar (niet bruikbaar voor slechte basisdocumenten, is dat erg?)

Verdere verdediging Deze beoordeling kan plaatsvinden na Start-Up, Mid-Term en EndTerm review. Op deze wijze zijn er dus 3 cijfer-mogelijkheden, op 3 producten = 9 cijfers mogelijk. Vakinhoudelijke kwaliteit wordt gechecked zowel in basisdocument niveau als in verwerking verbeterpunten Gat: slechte ingangssituatie levert geen cijfer. Is realistisch. Geen extrapolatie Indikken van cijfermogelijkheden: Weglaten van mid-term review als cijfermogelijkheid (max 6) Weglaten van kennisvraag producten bij startup en midterm (risico aanwezig) (max 7, combinatie max 4 cijfers) Weging van cijfers tot 1 per review (bijv. 40pv/40cv/20kv)

Nog onopgeloste zaken In hoeverre wordt recht gedaan aan individueel functioneren (suggestie: 360 graden feedback voor organiseren) Hoe telt (het resultaat van) validatie mee in het resultaat? (suggestie: ingangseis) Bij end-term geen verwerking feedback, is dit reëel?

Review In twee (drie) groepen: Welke verbeteringen zijn er nodig/mogelijk Zijn er alternatieven die op dezelfde manier aan de criteria voldoen Eventueel: zijn de criteria wel compleet?

Terugkoppeling en discussie