Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld
Vanaf wanneer? Handleiding voor jezelf (vanaf groep 7 te gebruiken) Ik ben speciaal (vanaf 12 jaar en ouder te gebruiken) Navigeren in de sociale wereld (vanaf groep 7 en ouder)
Hoe? Aansluiten bij de schoolmogelijkheden door de methode ASS vriendelijk te maken Pre-teaching
Voorwaarden voor gebruik. Het kind moet beseffen dat er iets mis is Taakspanning Kunnen lezen en schrijven Naar zichzelf kunnen kijken Geen te negatief zelfbeeld Voldoende motivatie
Belangrijk : Het is een psycho-educatie (ga niet op de stoel zitten van de hulpverlener) Verdiep je in de methodieken liefst d.m.v. scholing
Handleiding voor jezelf sterke kanten (1) Eenvoudig als praatpapier te gebruiken Eenduidig in aanpak Makkelijk om onderwerpen los te gebruiken De onderwerpen zijn makkelijk op situaties aan te passen Leerkracht/ RT-er/IB-er kunnen (na verdieping) goed met de educaties aan de slag
Handleiding voor jezelf sterke kanten (2) Goed aan ouders uit te leggen Duidelijke werkbladen voor de leerlingen De educatie heeft een werkboek voor de leerlingen Verschillende katernen (BB, rugzak, brugklas,..)
Handleiding voor jezelf zwakke kanten De leerkracht heeft een doordacht plan nodig om de lessen uit de educatie te laten slagen. Geen doorgaande lijn De educatie geeft geen tips/suggesties per les om te vertalen naar ASS situaties
Ik ben speciaal sterke kanten (1) Geeft de kinderen met ASS goed inzicht in zichzelf en zijn handicap. Geeft de volwassenen die met de psycho-educatie werkt goed inzicht in de persoon met ASS. Werkbladen zijn goed op maat te maken. In de educatie is ook aandacht voor een klassenvoorlichting
Ik ben speciaal sterke kanten (2) Diepgang Werkboek voor de leerlingen
Ik ben speciaal zwakke kanten Te veel diepgang voor onderwijssituaties Geschikt vanaf 12 jaar of ouder. Moeilijk toepasbaar in het onderwijs Niet makkelijk toegankelijk
Navigeren in de sociale wereld sterke kanten (1) Goed toepasbaar in het onderwijs Duidelijke onderwerpen Duidelijk leesbaar/bruikbaar Veel concreet materiaal Duidelijk leerplan/programma
Navigeren in de sociale wereld zwakke kanten Arbeidsintensief Geen werkboek voor de leerlingen Je moet je er goed in verdiepen
Onderwijssituatie Waar Wanneer Wie Hoe Wat WAAROM?????????
Denkstijl van een autist: Autisme begrijpen veronderstelt: Dilemma Denkstijl van een autist: heel concreet weinig samenhang weinig TOM Autisme begrijpen veronderstelt: abstract denkvermogen samenhang denken zelfinzicht
Eerst denken dan doen! Jantje je hebt autisme! Moeten we Jantje vertellen, dat hij autisme heeft? Waarom willen we Jantje iets vertellen? Wat vertellen we Jantje? Hoe vertellen we Jantje het? Wanneer vertellen we iets? Wie vertelt er iets?
Stelling Een leerkracht is geen therapeut dus psycho-educatie hoort niet op school. Kunnen wij deze methoden gebruiken? DISCUSSIE