Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De (on)gezonde leerling?
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Wat komt er zoal bij kijken?
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Compacten en levelboxen.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Portfolio
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Welkom op onze thema-avond
Voorlichtingsavond groep 3
Effectief leesonderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Actieonderzoek instructietafel.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Return to Sender.
Aanpak problematisch gedrag
Kanjertraining..
Kinderen en...hun sociale talenten
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Een prachtige kans voor uw kinderen
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Wjk.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leer kracht Workshop over competenties van
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Spreekbeurt in groep 4.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Transcript van de presentatie:

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld

Vanaf wanneer? Handleiding voor jezelf (vanaf groep 7 te gebruiken) Ik ben speciaal (vanaf 12 jaar en ouder te gebruiken) Navigeren in de sociale wereld (vanaf groep 7 en ouder)

Hoe? Aansluiten bij de schoolmogelijkheden door de methode ASS vriendelijk te maken Pre-teaching

Voorwaarden voor gebruik. Het kind moet beseffen dat er iets mis is Taakspanning Kunnen lezen en schrijven Naar zichzelf kunnen kijken Geen te negatief zelfbeeld Voldoende motivatie

Belangrijk : Het is een psycho-educatie (ga niet op de stoel zitten van de hulpverlener) Verdiep je in de methodieken liefst d.m.v. scholing

Handleiding voor jezelf sterke kanten (1) Eenvoudig als praatpapier te gebruiken Eenduidig in aanpak Makkelijk om onderwerpen los te gebruiken De onderwerpen zijn makkelijk op situaties aan te passen Leerkracht/ RT-er/IB-er kunnen (na verdieping) goed met de educaties aan de slag

Handleiding voor jezelf sterke kanten (2) Goed aan ouders uit te leggen Duidelijke werkbladen voor de leerlingen De educatie heeft een werkboek voor de leerlingen Verschillende katernen (BB, rugzak, brugklas,..)

Handleiding voor jezelf zwakke kanten De leerkracht heeft een doordacht plan nodig om de lessen uit de educatie te laten slagen. Geen doorgaande lijn De educatie geeft geen tips/suggesties per les om te vertalen naar ASS situaties

Ik ben speciaal sterke kanten (1) Geeft de kinderen met ASS goed inzicht in zichzelf en zijn handicap. Geeft de volwassenen die met de psycho-educatie werkt goed inzicht in de persoon met ASS. Werkbladen zijn goed op maat te maken. In de educatie is ook aandacht voor een klassenvoorlichting

Ik ben speciaal sterke kanten (2) Diepgang Werkboek voor de leerlingen

Ik ben speciaal zwakke kanten Te veel diepgang voor onderwijssituaties Geschikt vanaf 12 jaar of ouder. Moeilijk toepasbaar in het onderwijs Niet makkelijk toegankelijk

Navigeren in de sociale wereld sterke kanten (1) Goed toepasbaar in het onderwijs Duidelijke onderwerpen Duidelijk leesbaar/bruikbaar Veel concreet materiaal Duidelijk leerplan/programma

Navigeren in de sociale wereld zwakke kanten Arbeidsintensief Geen werkboek voor de leerlingen Je moet je er goed in verdiepen

Onderwijssituatie Waar Wanneer Wie Hoe Wat WAAROM?????????

Denkstijl van een autist: Autisme begrijpen veronderstelt: Dilemma Denkstijl van een autist: heel concreet weinig samenhang weinig TOM Autisme begrijpen veronderstelt: abstract denkvermogen samenhang denken zelfinzicht

Eerst denken dan doen! Jantje je hebt autisme! Moeten we Jantje vertellen, dat hij autisme heeft? Waarom willen we Jantje iets vertellen? Wat vertellen we Jantje? Hoe vertellen we Jantje het? Wanneer vertellen we iets? Wie vertelt er iets?

Stelling Een leerkracht is geen therapeut dus psycho-educatie hoort niet op school. Kunnen wij deze methoden gebruiken? DISCUSSIE