Plusgroepen in het basisonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Organisatie van plusgroepbijeenkomsten in het PO
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom nieuwe leerlingen!
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 5
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Lineair curriculum concentrisch.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Vernieuwing verzorging
Leren leren…..en het materiaal?
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Oog voor slimme kinderen?!
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Workshop Open Leercentrum
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
De gezonde school en genotmiddelen
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
PLUSKLAS.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur Mariaschool
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Koningin Julianaschool,
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Didactiek Lesformulier.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
het katholiek basisonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Profiel van een plusleerling
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Plusgroepen in het basisonderwijs

Doelgroep

Model Mönks Gezin Hoogbegaafdheid School Peers

Signaleren / diagnosticeren doelgroep Beschikbare informatie : Intake (groeps)observatie o.b.v. leer- en persoonlijkheidseigenschappen Cito LOVS : alternatief groepsprofiel DHH Sidi-R MHR

Begeleidingsmaatregelen voor (hoog)begaafde leerlingen Vervroegde doorstroming Compacten Verrijken Het aanbieden van leerstof die een beroep doet op de specifieke leereigenschappen van een (hoog)begaafde leerling Binnen de eigen klas Plusgroepen

Plusgroep Tweede leerlijn Eerste leerlijn

Erkenning en herkenning Plusgroepen Voor- en nadelen van verrijking in de eigen groep Voor- en nadelen van verrijken binnen een plusgroep Erkenning en herkenning Welbevinden

Wat heeft deze leerling op dit moment nodig? Criteria plusgroep Inhoudelijke criteria visie school gedefinieerde doelgroep doelstelling en aanbod verrijkingsgroep Praktische criteria tijd ruimte (aantal) begeleider(s) (aantal) leerlingen in verrijkingsgroep overige beschikbare onderwijsaanpassingen beschikbare middelen Wat heeft deze leerling op dit moment nodig?

Organisatie van een plusgroep/plusgroepen welke groepen? wekelijks op vaste locatie en tijd hoeveel tijd per bijeenkomst? groepsgrootte competenties leerkracht The teacher is the key! middelen op basis van groepsplan

Welke stof is geschikt: beroep op creativiteit • open opdrachten • hoog abstractieniveau • hoge mate van complexiteit • meerwaarde bieden ten opzichte van reguliere leerstof • stimuleren van onderzoekende houding • beroep doen op zelfstandigheid van de leerling • uitlokken van een reflectieve houding / beroep doen op metacognitieve vaardigheden uitlokken van interactie

Doelen en vaardigheden plusgroep Leren denken logisch leren denken creatief leren denken kritisch leren denken Leren leren leervaardigheden aanleren onderzoeksvaardigheden aanleren Leren leven vaardigheden m.b.t. persoonlijke groei vaardigheden m.b.t. motivatie communicatievaardigheden

Leer- werkstrategieën

Groepsplan Bepaal de beginsituatie / hulpvraag Namen: Groep(en): Datum: Opgesteld door: Vak- / vormingsgebied: Beginsituatie / hulpvraag: Doelen: 1. Leren denken 2. Leren leren 3. Leren leven Vaardigheden: ad. 1. ad. 2. ad. 3. Organisatie ○ Onderwijsaanpassing: ○ Methoden / materialen / oefeningen: ○ Wanneer (tijdstip / frequentie / duur): ○ Wie: Evaluatie: ○ Wanneer en hoe? ○ Doelen / vaardigheden bereikt? ○ Vervolgstappen: Opmerkingen: Bepaal de beginsituatie / hulpvraag 2. Bepaal aan welke doelen wordt gewerkt 3. Bepaal aan welke vaardigheden wordt gewerkt Bepaal de organisatie Bepaal hoe wordt geëvalueerd

Voorbeelden verrijkingsstof in plusklassen

Terugkoppeling en beoordeling door leerling naar de klas plusklasleerkracht / leerkracht ouders Beoordeling : product en proces op basis van gestelde leerdoelen weergeven op rapport

Evaluatie en beleid Evaluatie op leerlingniveau met alle betrokkenen 2 tot 3 keer per jaar adhv evaluatieformulier/reflectieverslag/portfolio op basis van in groepsplan gestelde doelen Evaluatie van beleid op schoolniveau - beleidsplan - schoolgids / website - communicatie met ouders

Checklist ‘Hoogbegaafdenwijzer Basisonderwijs http://www.infohoogbegaafd.nl/hbpo/school/00007/00002/ Onderdelen Algemeen Signalering en vaststellen van onderwijsbehoeften Aanpassingen in onderwijsaanbod en begeleiding Evaluatie Het opstellen van een beleidsstuk

Handout Aandachtspunten en afspraken met betrekking tot de organisatie van een plusgroep

Vragen?