Plusgroepen in het basisonderwijs
Doelgroep
Model Mönks Gezin Hoogbegaafdheid School Peers
Signaleren / diagnosticeren doelgroep Beschikbare informatie : Intake (groeps)observatie o.b.v. leer- en persoonlijkheidseigenschappen Cito LOVS : alternatief groepsprofiel DHH Sidi-R MHR
Begeleidingsmaatregelen voor (hoog)begaafde leerlingen Vervroegde doorstroming Compacten Verrijken Het aanbieden van leerstof die een beroep doet op de specifieke leereigenschappen van een (hoog)begaafde leerling Binnen de eigen klas Plusgroepen
Plusgroep Tweede leerlijn Eerste leerlijn
Erkenning en herkenning Plusgroepen Voor- en nadelen van verrijking in de eigen groep Voor- en nadelen van verrijken binnen een plusgroep Erkenning en herkenning Welbevinden
Wat heeft deze leerling op dit moment nodig? Criteria plusgroep Inhoudelijke criteria visie school gedefinieerde doelgroep doelstelling en aanbod verrijkingsgroep Praktische criteria tijd ruimte (aantal) begeleider(s) (aantal) leerlingen in verrijkingsgroep overige beschikbare onderwijsaanpassingen beschikbare middelen Wat heeft deze leerling op dit moment nodig?
Organisatie van een plusgroep/plusgroepen welke groepen? wekelijks op vaste locatie en tijd hoeveel tijd per bijeenkomst? groepsgrootte competenties leerkracht The teacher is the key! middelen op basis van groepsplan
Welke stof is geschikt: beroep op creativiteit • open opdrachten • hoog abstractieniveau • hoge mate van complexiteit • meerwaarde bieden ten opzichte van reguliere leerstof • stimuleren van onderzoekende houding • beroep doen op zelfstandigheid van de leerling • uitlokken van een reflectieve houding / beroep doen op metacognitieve vaardigheden uitlokken van interactie
Doelen en vaardigheden plusgroep Leren denken logisch leren denken creatief leren denken kritisch leren denken Leren leren leervaardigheden aanleren onderzoeksvaardigheden aanleren Leren leven vaardigheden m.b.t. persoonlijke groei vaardigheden m.b.t. motivatie communicatievaardigheden
Leer- werkstrategieën
Groepsplan Bepaal de beginsituatie / hulpvraag Namen: Groep(en): Datum: Opgesteld door: Vak- / vormingsgebied: Beginsituatie / hulpvraag: Doelen: 1. Leren denken 2. Leren leren 3. Leren leven Vaardigheden: ad. 1. ad. 2. ad. 3. Organisatie ○ Onderwijsaanpassing: ○ Methoden / materialen / oefeningen: ○ Wanneer (tijdstip / frequentie / duur): ○ Wie: Evaluatie: ○ Wanneer en hoe? ○ Doelen / vaardigheden bereikt? ○ Vervolgstappen: Opmerkingen: Bepaal de beginsituatie / hulpvraag 2. Bepaal aan welke doelen wordt gewerkt 3. Bepaal aan welke vaardigheden wordt gewerkt Bepaal de organisatie Bepaal hoe wordt geëvalueerd
Voorbeelden verrijkingsstof in plusklassen
Terugkoppeling en beoordeling door leerling naar de klas plusklasleerkracht / leerkracht ouders Beoordeling : product en proces op basis van gestelde leerdoelen weergeven op rapport
Evaluatie en beleid Evaluatie op leerlingniveau met alle betrokkenen 2 tot 3 keer per jaar adhv evaluatieformulier/reflectieverslag/portfolio op basis van in groepsplan gestelde doelen Evaluatie van beleid op schoolniveau - beleidsplan - schoolgids / website - communicatie met ouders
Checklist ‘Hoogbegaafdenwijzer Basisonderwijs http://www.infohoogbegaafd.nl/hbpo/school/00007/00002/ Onderdelen Algemeen Signalering en vaststellen van onderwijsbehoeften Aanpassingen in onderwijsaanbod en begeleiding Evaluatie Het opstellen van een beleidsstuk
Handout Aandachtspunten en afspraken met betrekking tot de organisatie van een plusgroep
Vragen?