LEAN Leiderschap en Cultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
over het Vaderhart van God.
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Persoonlijk Leiderschap
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Respectvolle bejegening
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
LEAN Leiderschap en Cultuur
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Een continue verbeterende dienstverlening
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Interpreteren van data
Instrumenten Intenties Interactie Resultaat! LeanLeiderschap Ik doe te veel zelf Ze nemen me te weinig uit handen Ik kan ook niks aan ze overlaten Ik moet.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Exceptioneel leiderschap Author: Hans Business Consultancy.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
English and IPC How to teach content through English.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
“Aan de slag met Business Consultancy.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Salt & Light Zout & Licht
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Activernde didactiek & passende werkvormen
TWI = Training Within Industry
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Dynamic Architecture What about you?
Kaizen Quick Reference Card
Jannes Huisman Senior coach
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

LEAN Leiderschap en Cultuur Symposium LEAN Leiderschap en Cultuur Bas van Beers, Judith van de Geer, Vincent Wiegel

Doelen Een korte ontstaansgeschiedenis Judith de Geer, Bas van Beers (Centrum voor Leiderschap) Vincent Wiegel (HAN - Lean Lectoraat) Marjo Rodenburg (HAN - Smart Business Center) Vraag over Lean Leiderschap en Cultuur Delen van wat we hebben ontwikkeld Feed-back krijgen – suggesties Financiële support en medewerking voor voortzetting

Lean leiderschap en cultuur Waarom is het van belang? En…, wat is het eigenlijk … in de context van Lean ?

Succesvol of niet Resultaat Bottom-line Oppervlakkig Beklijft het Lange termijn Korte termijn

Korte geschiedenis 1990: The machine that changed the world Lean langzaam geïntroduceerd, vooral industrie 2000: Versnelling in toepassing, meer bedrijven, meer sectoren Maar… de geschiedenis gaat veel verder terug….

Wat er onderweg verloren is gegaan Losse concepten Nadruk op techniek Instrumentele benadering Korte termijn focus Brede set van coherente concepten Idealisme Houding “A business that makes nothing but money is a poor business.” Vergeten concepten Hansei Yokoten Hosin Kanri … “Generate value for society, customer, economy. Evaluate every function in your organisation in this respect.” “Understanding is my favorite word. I believe it has a specific meaning - to approach an object positively and comprehend its nature.”

Verloren coherentie Samenhang tussen In productie- en kantooromgeving Muri Poka-yoke Standardized work Veiligheidsvoorraad Mura Buffervoorraad Muda

Verloren concepten 反省 Hosin Kanri – beleidscyclus van formulering doelstellingen, uitrol (consistent en compleet), opvolging, consolidatie Genchi-genbutsu – tijd nemen om zelf te observeren wat er werkelijk gebeurd op de werkvloer, bij de machines – verkrijgen van diep begrip Nemawashi – proces van verkrijgen input en voorbereiden van besluitvorming – belangrijke rol voor A3 denken & schrijven Yokoten – horizontale uitrol van ideeën / oplossingen om gelijkaardige verbeteringen te realiseren / problemen te voorkomen Muri, mura – overbelasting machines en mensen, onbalans / onevenwichtigheid in vraag / werk /…

Een voorbeeld: Kaizen Beschrijving, Wat zit er achter, Leiderschap, Waarden Analyse Understanding is my favorite word. I believe it has a specific meaning - to approach an object positively and comprehend its nature. (TPS - Ohno - 57)

Een concept is meer dan techniek Een concept of techniek gaat over voorwerpen en handelingen die je daarop uitvoert Maar ze veronderstellen ook iets over degene die de handelingen uitvoert, de voorwerpen ziet en interpreteert Mensen hebben een attitude en werken met een doel Moet ik weer… Nog even en dan mag ik… Waar moet deze… heen? Terug naar mijn echte werk Zou ie goed staan? Maakt ‘t uit… Ze luisteren toch niet naar me

Matrices Kan doorslaan in: Belangrijke eigenschap Hansei - kritische zelfreflectie gedurende een traject bij belangrijke mijlpalen en oplevering. Terugblik op procesperformance en persoonlijk functioneren om na te gaan welke tekortkomingen er zijn en hoe die verbeterd kunnen worden. Kan doorslaan in: Belangrijke eigenschap Goede anti-dosis voor: Vraagt om: Vul HANSEI aan met uitvoering Jishuken “Be responsible. Self-reliance, trust in your own ability, accept responsibility for own conduct, develop yourself.” Ohno

Houding, mentaliteit De manager als leraar De manager als leerling Medewerkers leren hoe, waarom,… ipv ze te vertellen dat, wat,… Inzicht verschaffen ipv een truc leren Tijd nemen om te onderwijzen Weten dat ontwikkelen tijd vergt Stimuleren, uitdagen De manager als leerling Werken vanuit besef dat er veel is dat je nog niet weet – tijd nemen (!) om te leren Snappen wat medewerkers niet snappen en waarom Willen begrijpen – tot in je diepste vezels Check aantekeningen boekje

Verandering van focus Weinig documentatie Mondelinge overdracht Lange termijn Overdracht van kennis moet snel Snel resultaat Nadruk op techniek Documentatie Deze ontwikkeling is niet per se slecht. Maar je moet wel weten wat de impact er van is; hoe je er mee omgaat; wat de grenzen zijn. Het huidige Lean is zaken verloren Het oude Lean kun je niet zo ´restoreren´ - behouden, Hoe wel voort te gaan? Hoe invulling te geven aan leiderschap & organisatie?

Dank voor uw input & aandacht