Reflecteren over het zorgbeleid van de school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
werken met zorg werk maken van zorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Van Damschool in ontwikkeling
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Welkom bij Leefstijl.
werken met zorg werk maken van zorg
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
BESTE WENSEN VOOR ... Z ELFZEKER O PENSTAAND R ATIONEEL G EZOND
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Handelingsgericht werken
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
PABO 4 TMS BCDE model.
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Doubleren.
Doubleren.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Reflecteren over het zorgbeleid van de school Pedicos 24 januari 2014 Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

Handelingsgericht werken (pag. 21 – 24) De leerKRACHT doet er toe onderwijs - en ondersteunings- behoeften afstemming en wisselwerking positieve aspecten constructieve samenwerking doelgericht systematisch transparant Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

Continuüm van zorg op school zorgvisie fase 0 brede basiszorg fase 1 verhoogde zorg zorgvisie fase 2 zorgvisie uitbreiding van zorg overstap naar school op maat fase 3 een zorgcontinuüm continu werken op een zorgzame wijze aan de ontwikkelingskansen van alle kinderen. Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

fase 0 Brede basiszorg (pag. 28 – 35) positief, veilig en rijk leerklimaat betekenisvol leren rijke ondersteuning en interactie 1. krachtige leeromgeving 2. afstemmen op de behoeften van de leerling 3. betrokkenheid: samen school maken Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

Leraar doorslaggevend 33% Het effect dat een school heeft op leerlingen wordt voor een deel bepaald door zaken die op schoolniveau geregeld kunnen worden: 33% Het grootste deel van het effect wordt bepaald door het vakmanschap van de leraar: 67% school e ffect 67% leraar Bron: What Works in Schools, R.J. Marzano ASCD 2003

3.2 fase 0 Brede basiszorg (pag. 35 – 50) 1. krachtige leeromgeving breed kijken, opvolgen, evalueren en rapporteren spontane signalering, leerkracht als eerstelijnshulp het leerlingendossier differentiatie, organisatie van differentiatie de lat hoog voor iedereen 2 afstemmen op de behoeften van de leerling 3. betrokkenheid samen school maken Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

fase 0 Brede basiszorg Afstemmen op de behoeften van de leerling Differentiatie : rekening houden met diversiteit basishouding : zo veel mogelijk kinderen, zo ver mogelijk brengen in hun ontwikkeling positief en planmatig omgaan met verschillen tussen kinderen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elk (individueel) kind. zone van de naaste ontwikkeling fundamenteel respect voor de verscheidenheid: in aanpakstrategieën, verschillende leerstijlen, verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften, verschillende ondersteuning het onderwijsaanbod bij de kinderen brengen via ondersteuning de moeilijkheidsgraad van het aanbod of de taak of de motivatie en het zelfvertrouwen bespelen zinvolheid van de opdracht en de veiligheid van het leerklimaat Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

fase 0 Brede basiszorg Afstemmen op de behoeften van de leerling Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

fase 0. Brede basiszorg Afstemmen op de behoeften van de leerling (blz DIVERSITEIT NOODZAAKT DIFFERENTIATIE Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

fase 0 Brede basiszorg Afstemmen op de behoeften van de leerling soorten differentiatie natuurlijke differentiatie differentiatie in de ondersteuning taakdifferentiatie tempodifferentiatie keuzedifferentiatie organisatie van de differentiatie flexibele klasorganisatie team-teaching heterogene groepen homogene groepen Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

fase 0 Brede basiszorg ( pag. 50 – 57) krachtige leeromgeving afstemmen op de behoeften van de leerling betrokkenheid: samen school maken overleg met leerlingen, betrokkenheid van de ouders overleg over leerlingen, samenwerking met CLB professionele leergemeenschap leerkracht gesteund en gecoacht door zorgteam Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

De leerkracht gesteund en gecoacht door de directeur en het zorgteam Hulpzinnen om hem/haar hierbij te helpen : Ik heb nood aan … Kennis van … Vaardigheden om … Ondersteuning tijdens … Materialen waarmee … Collega’s die … Meer handen in de klas … Kristien Coppens en Tiny D'Hollander

Documenten om je schooleigen zorgvisie te actualiseren De zorgspiegel (vad. blz.104) Leerkrachtvaardigheden (vad. blz 111) Groeipad in zorg (vad. blz. 125) D Kristien Coppens en Tiny D'Hollander