7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Discipelschap.
Vertrouwen en Leiderschap. Welkom & Inleiding Het thema : Vertrouwen en Leiderschap  Is de inspectie een engel (geeft feedback op de kwaliteit van onze.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Adaptief onderwijs.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Educatief partnerschap en VVE
Geef een tip, krijg een tip
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Woord van Leven Mei 2011.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Woord van Leven November 2012.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Opdrachten en eindopdracht
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Eindpresentatie module 5
Welkom 9/19/2018.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Persoonlijk Leiderschap
Leerling- kenmerken Motivatie
Werken met plezier en goed presteren
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

7 november 2013 Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…

Meester Dries

Opdracht: Wie was jóuw favoriete leraar? Waarom?

‘Leraren worden dus vooral gewaardeerd om wie en hoe ze zijn, om hun zijnskwaliteiten en om de waarden die ze uitdragen, om hun bekwaamheid in menselijke interactie....’

Beschrijf jouw moreel kompas.

‘Met PT doet een leraar op het juiste moment de goede dingen, óók en vooral in de ogen van zijn leerlingen’

Pedagogisch Leiderschap De leraar is gebaat bij een schoolleider die met diezelfde gevoeligheid het full- partnerschap met zijn leraren aangaat.

Pedagogisch Leiderschap kenmerkt zich door een helder moreel kompas en een duidelijke visie op leren, ontwikkeling en opvoeding; en in het verlengde daarvan door een helder schoolethos. De waarden en visiekeuzes waarvoor dit leiderschap staat (prestatie wordt hiertoe gerekend) zijn in zijn aanwezigheid en in zijn handelen zichtbaar.

Opdracht Hoe ziet men jouw waarden en visiekeuzes terug in je dagelijks handelen/manier van leidinggeven? Wat is jouw bijdrage aan het schoolethos?

Iedere leraar, iedere schoolleider wil dat kinderen gelukkig zijn (welbevinden) en dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om zich optimaal te ontwikkelen (betrokkenheid).....

Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen Psychologische basisbehoeften 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen

Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen

Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen (Systeem) Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 3. Onderwijs Pedagogisch “STRAF” Didactisch “de ONVOLDOENDE” 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen

Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen (Systeem-Relationeel) Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 3. Onderwijs Pedagogisch “STRAF” Didactisch “de ONVOLDOENDE” 4. Gedrag van kinderen De-linq-uentie Van teruggetrokken tot agressief Van automutilatie tot criminaliteit 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen

Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen (Systeem-Relationeel) Pedagogische antwoord Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 3. Onderwijs Pedagogisch “STRAF” Didactisch “de ONVOLDOENDE” 4. Gedrag van kinderen De-linq-uentie Van teruggetrokken tot agressief Van automutilatie tot criminaliteit Verbondenheid Pedagogische Tact & Leiderschap 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen

Pedagogisch Leiderschap ‘De opdracht is dat de schoolleider, met vertrouwen in zichzelf, in zijn leraren en in zijn leerlingen, verantwoordelijkheid neemt voor het welbevinden, de betrokkenheid en de verbondenheid van de hele gemeenschap’

Richting, Moed en Daadkracht

Hoe werkt het? De visie moet worden vertaald in een concrete ambitie die ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Van de schoolleider wordt gevraagd om met vertrouwen en overtuiging zijn visie te concretiseren en op basis van zijn statement(s) volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het welbevinden, de betrokkenheid en de verbondenheid van zijn leraren én leerlingen.

Geert-Jan Wijgergangs ‘Leiderschap toont zich in de daadkracht om te doen en te zeggen wat nodig is en daar rekenschap over af te leggen’ https://www.youtube.com/watch?v=WJcv18IyvKM

1.Breng de ontkoppelingen in beeld Wat zijn de ontkoppelingen bij jou op school, in jouw werk/onderwijspraktijk? Wat is de ontkoppeling die jou het meest raakt. Bv. ‘gepest worden’ of ‘geen gebruik maken van talenten’ of ‘verveling’, etc. Welke ervaring(en) heb je daar zelf mee (biografisch)? ‘Ben je gepest?’ of ‘Is je kind gepest?’ of ‘Heb je jezelf uren verveeld?’ etc.

2. Draai je ontkoppelingen om naar een Statement met Verbondenheid als uitgangspunt zodat ontkoppelen/buitensluiten/uitval onmogelijk wordt.

3. Bereid je voor op de te verwachten tegendruk Welke tegendruk verwacht je? Van wie? (kinderen / leraren / ouders / MR / …) Wat heb je nodig/is er nodig om daar mee om te gaan en Het Statement (toch) te realiseren?

Een schoolvoorbeeld: van achthonderd naar nul!

www.hetkind.org

l www.pedagogischetact.nl

19 september 2013 Raad van samenhang met oa. Gert Biesta, Luc Stevens 26 september 2013 Thema avond: Radicalisering en Islam Drs. Hassan Barzizaoua Paul Verhaeghe Paul Frissen Joseph Kessels Monique Volman Kees van der Wolf Gert Biesta Max van Manen Congressen zoals “Duurzaam Leren” 1 en 2 oktober

info@nivoz.nl