7 november 2013 Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Meester Dries
Opdracht: Wie was jóuw favoriete leraar? Waarom?
‘Leraren worden dus vooral gewaardeerd om wie en hoe ze zijn, om hun zijnskwaliteiten en om de waarden die ze uitdragen, om hun bekwaamheid in menselijke interactie....’
Beschrijf jouw moreel kompas.
‘Met PT doet een leraar op het juiste moment de goede dingen, óók en vooral in de ogen van zijn leerlingen’
Pedagogisch Leiderschap De leraar is gebaat bij een schoolleider die met diezelfde gevoeligheid het full- partnerschap met zijn leraren aangaat.
Pedagogisch Leiderschap kenmerkt zich door een helder moreel kompas en een duidelijke visie op leren, ontwikkeling en opvoeding; en in het verlengde daarvan door een helder schoolethos. De waarden en visiekeuzes waarvoor dit leiderschap staat (prestatie wordt hiertoe gerekend) zijn in zijn aanwezigheid en in zijn handelen zichtbaar.
Opdracht Hoe ziet men jouw waarden en visiekeuzes terug in je dagelijks handelen/manier van leidinggeven? Wat is jouw bijdrage aan het schoolethos?
Iedere leraar, iedere schoolleider wil dat kinderen gelukkig zijn (welbevinden) en dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om zich optimaal te ontwikkelen (betrokkenheid).....
Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen Psychologische basisbehoeften 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen
Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen
Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen (Systeem) Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 3. Onderwijs Pedagogisch “STRAF” Didactisch “de ONVOLDOENDE” 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen
Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen (Systeem-Relationeel) Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 3. Onderwijs Pedagogisch “STRAF” Didactisch “de ONVOLDOENDE” 4. Gedrag van kinderen De-linq-uentie Van teruggetrokken tot agressief Van automutilatie tot criminaliteit 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen
Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen (Systeem-Relationeel) Pedagogische antwoord Psychologische basisbehoeften & Rechten van het kind 3. Onderwijs Pedagogisch “STRAF” Didactisch “de ONVOLDOENDE” 4. Gedrag van kinderen De-linq-uentie Van teruggetrokken tot agressief Van automutilatie tot criminaliteit Verbondenheid Pedagogische Tact & Leiderschap 1. Psychologische basisbehoeften Relatie – Autonomie - Competentie 2. Rechten vh kind 1. Recht op leven 2. Recht op liefde 3. Recht op vrijheid 4. Recht op zorg Het pedagogische antwoord op alle ontkoppelingen
Pedagogisch Leiderschap ‘De opdracht is dat de schoolleider, met vertrouwen in zichzelf, in zijn leraren en in zijn leerlingen, verantwoordelijkheid neemt voor het welbevinden, de betrokkenheid en de verbondenheid van de hele gemeenschap’
Richting, Moed en Daadkracht
Hoe werkt het? De visie moet worden vertaald in een concrete ambitie die ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Van de schoolleider wordt gevraagd om met vertrouwen en overtuiging zijn visie te concretiseren en op basis van zijn statement(s) volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het welbevinden, de betrokkenheid en de verbondenheid van zijn leraren én leerlingen.
Geert-Jan Wijgergangs ‘Leiderschap toont zich in de daadkracht om te doen en te zeggen wat nodig is en daar rekenschap over af te leggen’ https://www.youtube.com/watch?v=WJcv18IyvKM
1.Breng de ontkoppelingen in beeld Wat zijn de ontkoppelingen bij jou op school, in jouw werk/onderwijspraktijk? Wat is de ontkoppeling die jou het meest raakt. Bv. ‘gepest worden’ of ‘geen gebruik maken van talenten’ of ‘verveling’, etc. Welke ervaring(en) heb je daar zelf mee (biografisch)? ‘Ben je gepest?’ of ‘Is je kind gepest?’ of ‘Heb je jezelf uren verveeld?’ etc.
2. Draai je ontkoppelingen om naar een Statement met Verbondenheid als uitgangspunt zodat ontkoppelen/buitensluiten/uitval onmogelijk wordt.
3. Bereid je voor op de te verwachten tegendruk Welke tegendruk verwacht je? Van wie? (kinderen / leraren / ouders / MR / …) Wat heb je nodig/is er nodig om daar mee om te gaan en Het Statement (toch) te realiseren?
Een schoolvoorbeeld: van achthonderd naar nul!
www.hetkind.org
l www.pedagogischetact.nl
19 september 2013 Raad van samenhang met oa. Gert Biesta, Luc Stevens 26 september 2013 Thema avond: Radicalisering en Islam Drs. Hassan Barzizaoua Paul Verhaeghe Paul Frissen Joseph Kessels Monique Volman Kees van der Wolf Gert Biesta Max van Manen Congressen zoals “Duurzaam Leren” 1 en 2 oktober
info@nivoz.nl