Kijk op praktijk zó moet het!
Onderwijskundige visie Onderwijskundige visie Onderwijs laten aansluiten bij individuele niveaus, tempo’s, leerstijlen en interesses van onze leerlingen. Resultaat Onderwijs op het voor elke leerling hoogst haalbare niveau en passend bij zijn/haar talent en persoonlijke ontwikkeling.
Kijk op praktijk: op papier Zelf-ontwikkelde methode voor de praktijkvakken onderbouw: - Theoriekaarten - Theorietoetsen (ja/nee-vragen) - Praktijkkaarten - Vakportfolio (map) - Centraal portfolio (map) - Kijk op loopbaan (stagemap) Met deze methode proberen we zo goed mogelijk het onderwijs en stages af te stemmen op de individuele ontwikkeling van leerlingen.
ICT onmisbaar (1) ICT is onmisbaar bij het realiseren van onderwijs op maat! Bijhouden wat een leerling doet, hoe goed hij dat doet en hoe veel tijd hij besteedt aan afzonderlijke leeronderdelen. Op basis van deze informatie kan de leerroute van de leerling een vervolg op maat krijgen.
ICT onmisbaar (2) Werken met ict-middelen past bij de doelstellingen van het praktijkonderwijs! Met de inzet van ict kunnen leerlingen nog beter voorbereid worden op de arbeidsmarkt en worden extra handvatten geboden ter bevordering van hun zelfsturing en zelfredzaamheid.
Kijk op praktijk: digitaliseren en personaliseren Kijk op praktijk in (1) Digitaliseren (2) Personaliseren
Kijk op praktijk in PulseOn - Digitaal systeem dat leerlingen gepersonaliseerd leermaterialen aanbiedt en hun leerproces en voortgang bijhoudt. - Via iPads hebben zowel docenten als leerlingen toegang tot de leerobjecten. - De leerobjecten bestaan uit zowel theorie- en praktijkkaarten als interactieve toetsen en (instructie)filmpjes. - Ideaal: afhankelijk van individuele wensen en mogelijkheden van de leerling worden de manier van leren en de leervolgorde vastgesteld, bijgehouden en indien nodig aangepast. Profiel van de leerlingen correspondeert met de kenmerken van de leermaterialen (metadata). Voorbeeld van personaliseren: een leerling waarvan de docent weet dat hij een beelddenker is (en zo staat dat in zijn profiel), krijgt eerst filmmateriaal of afbeeldingen aangeboden en vervolgens een tekstuele uitleg over een bepaalde competentie.
Kijk op praktijk in PulseOn in de praktijk
Enkele eerste evaluatieresultaten Basis Koken + Leerlingen: totaal onverwacht vinden de leerlingen theorie (ja-nee-toets) leuker dan de praktijk. Reden: spanning, resultaat ligt vast en direct inzicht in cijfer. Game-element! + Leerresultaten: cijfers van theorie (op theorietoets) zijn hoger dan voorheen. + Docent: lesvoorbereiding en planning zijn een stuk gemakkelijker (tijdbesparing). Hiërarchie van leerobjecten vormt de basis en volgorde. + Schoolleiding: betrokkenheid bij visievorming is belangrijk en als zeer positief ervaren. - Docent: meer gebruik maken van differentiatiemogelijkheden door moeilijkere opdrachten te ontwikkelen voor voorlopers. Opmerking bij theorietoets: Momenteel hebben we voornamelijk ja/nee vragen bij de theorietoetsen maar we willen uiteindelijk de kant op gaan dat we ook andere vraagtypen gaan toevoegen aan de theorietoetsen.
Programma voor vandaag Drie korte interactieve sessies: (1) Techniek: werking van PulseOn: leerdoelen, leerobjecten en leeranalyse (2) Content en didactiek: van papieren methode naar digitale leerroute (3) Praktijk: hoe werk je met PulseOn in de praktijk van Basis koken? 16.00 - 16.15 uur Interactieve sessie 16.15 - 16.20 uur Wisselmoment 16.20 - 16.35 uur Interactieve sessie 16.35 - 16.40 uur Wisselmoment 16.40 - 16.55 uur Interactieve sessie 17.00 - 17.30 uur Centrale afsluiting
Vragen en opmerkingen T 0546 492400 @ pro@osg-erasmus.nl