Kijk op praktijk zó moet het!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
OUDERINFORMATIEAVOND
Informatie over opzet onderbouw
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
No nonsense methode ICT vaardigheden
Een helder, ambitieus en haalbaar doel!
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Werken naar onderwijsbehoeften
Van idee tot digitaal materiaal
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Gepersonaliseerd leren
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Portfolio Praktijkonderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Kwesties rond ict verbonden
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Docentendag
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Geïntegreerde schoolverbetering
Bijeenkomst September 2015
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Digitalisering in het SBO
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Workshop Quayn
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Kijk op praktijk zó moet het!

Onderwijskundige visie Onderwijskundige visie Onderwijs laten aansluiten bij individuele niveaus, tempo’s, leerstijlen en interesses van onze leerlingen. Resultaat Onderwijs op het voor elke leerling hoogst haalbare niveau en passend bij zijn/haar talent en persoonlijke ontwikkeling.

Kijk op praktijk: op papier Zelf-ontwikkelde methode voor de praktijkvakken onderbouw: - Theoriekaarten - Theorietoetsen (ja/nee-vragen) - Praktijkkaarten - Vakportfolio (map) - Centraal portfolio (map) - Kijk op loopbaan (stagemap) Met deze methode proberen we zo goed mogelijk het onderwijs en stages af te stemmen op de individuele ontwikkeling van leerlingen.

ICT onmisbaar (1) ICT is onmisbaar bij het realiseren van onderwijs op maat! Bijhouden wat een leerling doet, hoe goed hij dat doet en hoe veel tijd hij besteedt aan afzonderlijke leeronderdelen. Op basis van deze informatie kan de leerroute van de leerling een vervolg op maat krijgen.

ICT onmisbaar (2) Werken met ict-middelen past bij de doelstellingen van het praktijkonderwijs! Met de inzet van ict kunnen leerlingen nog beter voorbereid worden op de arbeidsmarkt en worden extra handvatten geboden ter bevordering van hun zelfsturing en zelfredzaamheid.

Kijk op praktijk: digitaliseren en personaliseren Kijk op praktijk in (1) Digitaliseren (2) Personaliseren

Kijk op praktijk in PulseOn - Digitaal systeem dat leerlingen gepersonaliseerd leermaterialen aanbiedt en hun leerproces en voortgang bijhoudt. - Via iPads hebben zowel docenten als leerlingen toegang tot de leerobjecten. - De leerobjecten bestaan uit zowel theorie- en praktijkkaarten als interactieve toetsen en (instructie)filmpjes. - Ideaal: afhankelijk van individuele wensen en mogelijkheden van de leerling worden de manier van leren en de leervolgorde vastgesteld, bijgehouden en indien nodig aangepast. Profiel van de leerlingen correspondeert met de kenmerken van de leermaterialen (metadata). Voorbeeld van personaliseren: een leerling waarvan de docent weet dat hij een beelddenker is (en zo staat dat in zijn profiel), krijgt eerst filmmateriaal of afbeeldingen aangeboden en vervolgens een tekstuele uitleg over een bepaalde competentie.

Kijk op praktijk in PulseOn in de praktijk

Enkele eerste evaluatieresultaten Basis Koken + Leerlingen: totaal onverwacht vinden de leerlingen theorie (ja-nee-toets) leuker dan de praktijk. Reden: spanning, resultaat ligt vast en direct inzicht in cijfer. Game-element! + Leerresultaten: cijfers van theorie (op theorietoets) zijn hoger dan voorheen. + Docent: lesvoorbereiding en planning zijn een stuk gemakkelijker (tijdbesparing). Hiërarchie van leerobjecten vormt de basis en volgorde. + Schoolleiding: betrokkenheid bij visievorming is belangrijk en als zeer positief ervaren. - Docent: meer gebruik maken van differentiatiemogelijkheden door moeilijkere opdrachten te ontwikkelen voor voorlopers. Opmerking bij theorietoets: Momenteel hebben we voornamelijk ja/nee vragen bij de theorietoetsen maar we willen uiteindelijk de kant op gaan dat we ook andere vraagtypen gaan toevoegen aan de theorietoetsen.

Programma voor vandaag Drie korte interactieve sessies: (1) Techniek: werking van PulseOn: leerdoelen, leerobjecten en leeranalyse (2) Content en didactiek: van papieren methode naar digitale leerroute (3) Praktijk: hoe werk je met PulseOn in de praktijk van Basis koken? 16.00 - 16.15 uur Interactieve sessie 16.15 - 16.20 uur Wisselmoment 16.20 - 16.35 uur Interactieve sessie 16.35 - 16.40 uur Wisselmoment 16.40 - 16.55 uur Interactieve sessie 17.00 - 17.30 uur Centrale afsluiting

Vragen en opmerkingen T 0546 492400 @ pro@osg-erasmus.nl