Vraaggerichte docentenondersteuning met behulp van ict

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Presentatie Procedure naar het VO
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Stichting RechtenOnline
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Bétapartnersconferentie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Ruud de Moor Centrum Netwerkleren Darco Jansen, programmamanager
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Participatie en een Klantenraad
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programmalijnen van Stichting Pergamijn
Opleiden in school 22 juni 2004
Wat is effectieve nascholing
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Beleidsinformatie Jeugd
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Dinsdag 27 januari 2016 Cultuurdag VO
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Kansen implementatie vakwedstrijden
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Naar een stad waarin iedereen meedoet
ONZ bij ons op school.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Vraaggerichte docentenondersteuning met behulp van ict Darco Jansen Miriam Goes

Vraaggerichte ondersteuning Hoe maken we kennis voor een ieder praktisch toegankelijk? Schrijf op ‘grijsjes’ hoe jij kennis van anderen wilt hebben Media: gesprek, papier, internet Vorm: informatie, casus, handreiking, checklist, stappenplan, verdiepingsmateriaal, vrij toegankelijk cursusmateriaal, artikel, cursus met begeleiding/certificaat, minor, opleiding, persoonlijk f2f, persoonlijk internet, netwerksite (facebook, twitter), workshop op school, landelijk congres, nazomerschool, Waarop moeten we vooral kennis ontwikkelen? Met welke brandende kwesties of vraagstukken zit je? Schrijf op ‘groentjes’ de onderwerpen waarover je kennis wilt krijgen

Vraaggerichte ondersteuning RdMC Hoe ontwikkelen we kennis? Positionering RdMC binnen Onderwijs Wat doet het RdMC? Vraagsturing 2009, 2010 en 2011 Voorbeelden, resultaten Aanvragen voor vraagsturing 2012 Criteria, Procedure Kennismakelen…grijsjes…groentjes…..

Kennisontwikkeling in de oude wereld Redelijk overzichtelijk

8

Kennisinnovatie Macht is aan de klant (je beste klant is je partner) De massamarkt is dood, leve de massa niches Marketing is niet het belangrijkste maar het “in gesprek zijn” (markten zijn mensen) Economie is meer en meer gebaseerd op kennis overvloed Gratis is een business model Het leven is een betaversie en continue live Klantenparticipatie wordt ingezet bij ontwikkeling Meest succesvolle ondernemingen hebben netwerken en platforms (get connected) De macht is aan de openheid en niet aan het intellectueel eigendom (Knowledge is public) Denk gedecentraliseerd (klein is het nieuwe groot)

Ruud de Moor Centrum Taakstellende subsidie (k€7.860) Vraagsturing: Aanvragen naar inzet RdMC 2010: >50% over 32 projecten Basisdeel Langjarige thematieken, generieke kennis, actuele ontwikkelingen, enz. Onderzoeksprogramma Geborgd in basisdeel Geïntegreerd in vraagsturingsprojecten!!

Ruud de Moor Centrum: Missie Een wetenschappelijke én praktische bijdrage leveren aan: het leven lang professionaliseren van de leraar, de beroepsgroep beter te positioneren, de aantrekkelijkheid van het beroep zélf te versterken en daarmee de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren

Ruud de Moor Centrum (RdMC) Onderdeel Open Universiteit Kennis- en expertisecentrum voor de professionalisering van docenten op de (online) werkplek. focus op professionaliseren in netwerken en in teams Focus op vernieuwende / weerbarstige vraagstukken geen herhalende vraagstukken -> LPCs, OBD, LPN, enz. oplossen samen met scholen / netwerken / teams uit de opgedane ervaringen conclusies te trekken over wat, waarom (evidence based) en waar werkt Opgedane kennis toegankelijk maken Open en gratis Brugfunctie wetenschap, praktijk en beleid

Macht is aan de docent / participatie Klantenparticipatie / participatieladder; bij RdMC wordt de docent uitgebreid betrokken Raadplegen (o.a. onderzoek) Advies (o.a. review en klankbord) Co-productie / co-creatie (in projecten mede op aanvraag docent) Meebeslissen (o.a. aanvragen indienen, programmaraad)

Co-creatie / docentparticipatie Voor aanvragen naar docentondersteuning geldt: Vraagstukken worden met actieve participatie docenten uitgevoerd eigen bijdrage met inzet docenten Activiteiten zijn direct te verankeren in de praktijk Niet naast de school maar direct in de school Commitment management (niet alleen op papier) Directe relatie met de dagelijkse praktijk Inzet van ICT bij de vernieuwing van de beroepspraktijk

Kennisontwikkeling binnen het onderwijs Get connected! Get open! Go co-created!

LERAREN Ruud de Moor Centrum: professionalisering van onderwijsgevenden Get connected : leren in netwerken Get open : ondersteuning en producten open en gratis Go co-create : samen met docenten Selfmanaging Knowledge Professionals LERAREN

Met wie vraagsturing 2009 Blariacumcollege; KW1C; SBL; Leeuwenborgh Opleidingen; OMO; Dr. Moller college; St. VO Parkstad Limburg; ROC Midden Nederland; OBS 1000-poot; Consortium Vmbo-mbo; Fontys OSO; Hofscholen Bergeijk; Lucas Onderwijs; Seminarium +SDS; PO-Raad; Stg Digilessen VO; NVORWO; NHL e.a.; Ichtus college Kampen / Zeeuwse bibl.; Vecon; Freudenthalinstituut; WOSO; Eckhardt pleincollege; Fontys Tilburg; Dominicus college; AOB; Alliantie VO Nijmegen; PO-Raad; Stg Digilessen VO; Samenscholing.nu; Strabrecht college; Pius College; Conexus; SG VO-Best; HAVO Notre Dame des Anges

Met wie vraagsturing 2010 Stichting Digilessen VO; Basisschool Sint Jozef (de Hofscholen) MosaLira ;Koning Willem 1 College ; Blariacum College ; Lucas Onderwijs ; Trinitas College Heerhugowaard; ROC van Amsterdam Gooi en Overvecht ; Stg. BVE Westelijk Zuid-Limburg ; Baken Trinitas Gymnasium ; Almeerse Scholen Groep ; Dynamiek Scholengroep; Stichting Fortior Venlo; Stichting Primair Onderwijs Venray; Ver. Landelijk Werkverband Praktijkonderwijs; Stichting; Onderwijsgroep Zuidwest-Drenthe; De Boor Academie; Vecon; Onderwijsgemeenschap Venlo & omstreken; Da Vinci College Leiden; Praktijknetwerken VM2; SG Were Di; Het Assink Lyceum; Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Bs. Aan de bron – Weert; Bisschop Möller Stichting; Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht; Deltion College; NHL; WOSO; Fontys Lerarenopleiding Tilburg; NHL; Conexus

Met wie vraagsturing 2011 Dutch HealthTec Academy, Christelijke scholengemeenschap Groningen, Vivente Zwolle, Samenwerkingsstg VO regio Venlo (OGVO), Baken Trinitas Gymnasium, Dynamiek Scholengroep, Roc Aventus, Zwijsen College Veghel, Beroepsvereniging Docenten MBO, Stichting LVO, Stg Regionaal Opleidingen Centrum Eindhoven, WOSO+SBL+, Roelof van Echten College, Leidsche Rijn College, Stichting de Eenbes, Da Vinci College, Stg Platform vmbo Zorg en Welzijn, Stg Hogeschool Zeeland, Koning Willem I College, Platform Midden Nederland, Scholengemeenschap Were Di, Sintermeertencollege, het 4e gymnasium als onderdeel van esprit SG, Gilde Opleidingen, Fontys Lerarenopleiding Tilburg, Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs (WSKO), Almeerse Scholen Groep, Samen Koersen op Zichtbare Onderwijs Kwaliteit (SKOZOK), Stg Carmelcollege, Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), Alliantie Voortgezet Onderwijs, ROC Landstede Zwolle, ROC Da Vinci College Dordrecht, ROC Leiden

Waarop kennis ontwikkelen? Schrijf op ‘groentjes’ de onderwerpen waarover je kennis wilt krijgen Met welke brandende kwesties of vraagstukken zit je? Discussie Trendanalyse aanvragen

Onderwerpen vraagsturing 2010 inzet open methodes bij arrangeren digitaal lesmateriaal geef de leraar de middelen voor zijn vak terug het op gang krijgen van de kenniscirculatie binnen grote schoolbesturen inzetten POP’s in relatie tot teamontwikkelplannen opzetten van een professionaliseringseconomie enz. (32 projecten, zie website RdMC)

Trends vraagsturing VO (1) Passend onderwijs pas in de aanvragen in 2011 (PO al 2009) Steeds: ICT, bijhorende vaardigheden, didactische nieuwigheden, digitale leermiddelen is een blijver. ICT wordt vaak gezien als het middel de motivatie van studenten te verhogen, bijdragen tot meer maatwerk en differentiatie in de klas. kennisdeling en het bevorderen of faciliteren van samenwerking tussen de leraren.

Trends vraagsturing VO (2) Aantal aanvragen rond samenwerkend leren of sociaal leren neemt toe Afnemend: instrumenten en methodieken rond beoordelen, reflecteren, begeleiden en coachen van leraren. Kwaliteitszorg is ook een steeds terugkerend thema toch verschilt de invulling sterk per aanvraag.

Vraaggerichte ondersteuning Hoe maken we kennis voor een ieder praktisch toegankelijk? Schrijf op ‘grijsjes’ hoe jij kennis van anderen wilt hebben Media: gesprek, papier, internet Vorm: informatie, casus, handreiking, checklist, stappenplan, verdiepingsmateriaal, vrij toegankelijk cursusmateriaal, artikel, cursus met begeleiding/certificaat, minor, opleiding, persoonlijk f2f, persoonlijk internet, netwerksite (facebook, twitter), workshop op school, landelijk congres, nazomerschool Discussie

Aanvragen RdMC-ondersteuning 2012 Het RdMC biedt (gratis) ondersteuning bij professionaliseringsvraagstukken van groepen docenten. 2011: 37.000 mensuren aan expertise. eenjarige en meerjarige aanvragen Wie kan een aanvraag indienen? Instellingen die worden gefinancierd uit publieke middelen (scholen, opleidingsinstituten, non-profit organisaties) De beroepsgroep / groepen docenten community’s, (op te richten) vak- en beroepsverenigingen, netwerken van docenten of kenniskringen (zowel schoolgebonden, regionaal als landelijk). 26

RdMC- criteria vraagsturing Informele leeractiviteiten in teams of netwerken Overdraagbaarheid aan collega-docenten en andere scholen Directe relatie met de dagelijkse praktijk Vernieuwend en/of weerbarstig karakter Inzet van ICT bij de vernieuwing van de beroepspraktijk Activiteiten zijn direct te verankeren Versterking van de beroepsgroep docenten

RdMC- voorwaarden (1) Gevraagde RdMC-ondersteuning in het project ligt tussen de 1.000 en 2.000 uur Voor aanvragen vanuit de ‘beroepsgroep’ geldt een minimum van 200 in plaats van 1.000 uur. Het project wordt samen met de aanvragers uitgevoerd. Gezamenlijke betrokken- en verantwoordelijkheid De eigen bijdrage is minimaal 25 procent van de gevraagde inzet. Voor aanvragen vanuit de ‘beroepsgroep’ dient de eigen inzet aannemelijk te worden gemaakt. Voor andere aanvragen dient deze eigen inzet expliciet zichtbaar te zijn. 28

RdMC- voorwaarden (2) De looptijd is een kalenderjaar; de ondersteuning wordt uiterlijk tot 31 december 2012 geboden. De aanvrager behoort tot de doelgroep van RdMC. Aanvragers gaan akkoord met de bijzondere (juridische) voorwaarden voor professionaliseringsprojecten; hierin wordt onder andere geregeld dat het RdMC ontwikkelde materialen en instrumenten gratis ter beschikking stelt aan het onderwijsveld. 29